کووید: حتی عفونت خفیف کووید باعث مشکلات قلبی می شود: گزارش

یک تحقیق جدید نشان می دهد که حتی کووید-19 خفیف می تواند اثرات مضر طولانی مدت بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. این مقاله که در مجله پزشکی بالینی منتشر شد، نشان داد که عفونت کووید با افزایش پیری شریان‌ها مرتبط است.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که سطوح سفتی شریان قبل و بعد از عفونت کووید را مقایسه می کند. یک نشانگر مرتبط با پیری و عملکرد شریان های ما.

در این بیانیه آمده است: پیامدهای عفونت کووید، که معمولاً به عنوان کووید طولانی شناخته می شود، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل و در موارد شدید مرگ مرتبط است.

'حتی عفونت خفیف کووید باعث مشکلات قلبی می شود'.

به گفته محققان، حتی در افرادی که مبتلا به کووید-19 حتی خفیف بودند، دو تا سه ماه پس از عفونت، عروق و عملکرد قلب و عروق مرکزی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند. در ادامه آمده است: «عوارض جانبی شامل عروق سفت‌تر و ناکارآمدتر است که می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شود».

دکتر ماریا پریسیو، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشکده علوم ورزش، سلامت و ورزش دانشگاه پورتسموث، گفت: «ما از مشاهده چنین کاهشی در سلامت عروق شگفت‌زده شدیم، که با گذشت زمان از Covid-19 حتی بدتر شد. معمولاً انتظار دارید که التهاب با گذشت زمان پس از عفونت کاهش یابد و تمام عملکردهای فیزیولوژیکی به حالت عادی یا سالم برگردند.

ما فقط می‌توانیم بدون بررسی بیشتر در مورد علت این پدیده حدس بزنیم، اما شواهد در حال ظهور نشان می‌دهند که کووید-۱۹ ناشی از شروع فرآیند خودایمنی است که منجر به زوال عروق می‌شود.»

شرکت کنندگان در این مطالعه بین اکتبر 2019 و آوریل 2022 در آزمایشگاه از نظر پیری عروقی در دانشکده پزشکی دانشگاه اسپلیت تحت نظر قرار گرفتند.

اکثر شرکت کنندگان کمتر از 40 سال سن داشتند و سالم بودند. فقط 9 درصد از گروه فشار خون بالا داشتند و هیچکدام کلسترول بالا نداشتند. دو نفر دیابتی بودند و 78 درصد سیگار نمی کشیدند. گروه بین مرد (56%) و زن (44%) تقسیم شد.

پروفسور آنا جرونچیچ از دانشگاه اسپلیت، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: “با توجه به تعداد افراد مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان، این واقعیت که عفونت می تواند اثرات مضری بر سلامت قلب و عروق در جوانان داشته باشد، نیاز به نظارت دقیق دارد.

این سوال باقی می ماند که آیا این اثر مضر برگشت ناپذیر است یا دائمی، و اگر نه، تا چه زمانی ادامه دارد.

این مطالعه، اگرچه کوچک است، اما از پیش‌بینی فیزیولوژیست‌های عروقی حمایت می‌کند که در آینده در نتیجه عفونت‌های کووید-19 افزایش بیماری‌های قلبی عروقی خواهیم داشت. اما ما باید در نظر بگیریم که چه متغیرهای دیگری در این افزایش نقش داشته‌اند. دکتر پریسیو افزود.