کنگره: کنگره به سمت پیروزی قاطع در کارناتاکا پیش می رود، BJP در تنها ایالت جنوبی خود به شکست نگاه می کند.

کنگره آماده بود تا قدرت را در کارناتاکا به دست آورد و BJP را از تنها جایگاه جنوبی خود در روز شنبه برای تقویت حزب قدیمی پیش از انتخابات لوک سبها در سال 2024 کنار زد. از آنجایی که نتایج انتخابات 10 مه شکست BJP را به طور فزاینده ای آشکار کرد، باساواراج بومای، رئیس وزیر، عملا شکست را پذیرفت و گفت که حزب نتوانسته است “علیرغم تلاش های فراوانی که همه از جمله نخست وزیر انجام داده اند، به موفقیت دست پیدا کند. و کارگران حزب».

بر اساس آخرین روندهای موجود در وب سایت کمیسیون انتخابات، کنگره در 136 کرسی از 224 کرسی مجلس در ایالت، به راحتی بیش از عدد جادویی 113، و BJP در 64 کرسی برنده یا پیشتاز بود. JD-S که امیدوار بود پادشاه شود، با 20 کرسی پیشتاز بود.

با نزدیک شدن به پیروزی بسیار مورد نیاز در ایالت حساس جنوبی، جشن‌هایی در مقر کنگره مخالفان در بنگالورو و دهلی به راه افتاد، زیرا کارگران حزب با رقصیدن به ضرب طبل و انفجار ترقه‌ها می‌رقصیدند.

مالیکارجون خارگ، رئیس کنگره درباره عملکرد حزب در ایالت خود گفت: «این پیروزی «جاناتا ژانویهدان» است.

خارگ افزود: «همه رهبران ما متحد کار کرده‌اند و مردم به تضمین‌های ما رأی داده‌اند». این یک کمپین انتخاباتی به شدت مورد مناقشه و اغلب سرسخت بود که با باجرنگ دال، باجرنگ بالی نقطه‌گذاری می‌شد، فساد و بحث‌های شدید در مورد دولت ایالتی که محدودیت ۴ درصدی را برای مسلمانان OBC و مسائلی مانند حجاب لغو می‌کرد.

برای کنگره، که ناامیدانه به دنبال معکوس کردن شانس انتخاباتی خود و جایگاه خود به عنوان بازیگر اصلی اپوزیسیون در سال 2024 بود، این لحظه ای بود که آنها منتظر آن بودند.

سیددارامایا، رهبر ارشد که می تواند وزیر ارشد بعدی ایالت باشد، به خبرنگاران گفت: «این نتیجه در انتخابات کارناتاکا، پله ای برای پیروزی کنگره در انتخابات 2024 لوک سبها خواهد بود». وی افزود: امیدوارم راهول گاندی در سال 2024 نخست وزیر این کشور شود.

دی.کی.

شیواکومار احساساتی به خبرنگاران گفت: «نمی توانم فراموش کنم که سونیا گاندی پس از زندانی شدن من توسط افراد BJP با من ملاقات کرد.

کنگره با حمله به دولت تحت رهبری باساوراج بومایی ماه ها قبل از انتخابات، مدعی شد که این یک دولت “کمیسیون 40 درصد” است. این کشور همچنین پنج ضمانت کلیدی پیش از نظرسنجی را اعلام کرد – شامل 200 واحد برق رایگان و 10 کیلوگرم برنج رایگان برای هر یک از اعضای یک خانواده BPL – و گفت که در اولین جلسه کابینه خود در صورت رای به قدرت، آنها را تایید خواهد کرد.

رهبران حزب گفتند، علاوه بر تخته فساد و تضمین های آن، آنچه به نفع کنگره نیز کار کرد، رای مسلمانان بود که نزدیک به 13 درصد از رای دهندگان را تشکیل می دادند.

شاما محمد، رهبر حزب، با اشاره به کمپین کانیاکوماری به کشمیر به رهبری راهول گاندی که حدود 3000 کیلومتر را طی سه ماه پیاده روی کرد، افزود: «بهارات جودو یاترا تفاوت زیادی ایجاد کرد.

جیرام رامش، دبیر کل کنگره با این موضوع موافقت کرد.

رامش به PTI گفت: “بهارات جودو یاترا سانجیوینی برای حزب بود. این سازمان به سازمان انرژی داد و حس عمیق اتحاد و همبستگی را در بین رهبران و کارگران القا کرد.”

در حالی که کنگره از لحظات خود لذت می برد، رهبران BJP، که امیدوار بودند 38 سال جنجال کارناتاکا را از بین ببرند که به یک مقام فعلی رای نمی داد، در شکست متفکر بودند. بومایی گفت: “ما تجزیه و تحلیل مفصلی را با نتیجه گیری نتایج انجام خواهیم داد. ما این نتایج را با گام برداشته و تلاش می کنیم تا حزب را برای انتخابات سال آینده لوک سبها سازماندهی کنیم.”

بر اساس روند کمیسیون انتخابات هند، سهم آرای BJP از 36.22 در آخرین انتخابات مجلس به 35.7 درصد کاهش یافت. سهم آرای کنگره از 38.04 درصد به 43 درصد افزایش یافته است.

احتمالاً دستاوردهای JD-S – طبق روندها، سهم آرای این حزب با 18.36 درصد کاهش به 13.3 درصد رسیده است.

رهبر JD-S و همچنین HD Kumaraswamy، رئیس JD-S و همچنین، HD Kumaraswamy، وزیر ارشد سابق، به امید پیروزی که حزبش را به یک بازیگر کلیدی در تشکیل دولت تبدیل کند، از معبد Shri Basaveshwara Gayatri بازدید کرد تا نماز بخواند.

شمارش انتخابات – که شاهد حضور بی سابقه 73.19 درصدی بود – از ساعت 8 صبح در 36 مرکز آغاز شد. منابع رسمی گفتند، تمهیدات امنیتی دقیقی در سراسر ایالت، به ویژه در مراکز شمارش شمارش و اطراف آن، برای جلوگیری از هر گونه حادثه نامطلوب انجام شد.

اکثر نظرسنجی‌ها رقابت تنگاتنگی را بین کنگره و BJP پیش‌بینی کرده بودند. چندین نظرسنجی به کنگره نسبت به BJP حاکم برتری دادند، در حالی که احتمال برگزاری یک مجلس معلق را نشان دادند.

«حکومتی با اکثریت کامل» صدای قوی رهبران همه احزاب سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی با دسیبل بالا و بدون محدودیت بود که روز دوشنبه پایان یافت.

بر خلاف سال 2018 که BJP به عنوان بزرگترین حزب با 104 کرسی ظاهر شد، تاکید بر یک دستور روشن برای تشکیل یک دولت قوی و باثبات بود. کنگره 80 کرسی و JD-S 37 کرسی داشت. همچنین یک عضو مستقل وجود داشت، در حالی که BSP و حزب کارناتاکا پراگنیاوانتا جاناتا (KPJP) هر کدام یک کرسی داشتند.

در حالی که هیچ حزبی اکثریت قاطع را به دست نیاورد، کنگره و JD-S سعی در ایجاد اتحاد کردند. BS Yediyurappa از BJP ادعا کرد و دولت را تشکیل داد. با این حال، در عرض سه روز، قبل از رای اعتماد، منحل شد، زیرا رهبر حزب زعفران قادر به جمع آوری اعداد نبود.

متعاقبا، کنگره و اتحاد JD-S دولت را با کوماراسوامی به عنوان وزیر ارشد تشکیل دادند. اما با استعفای 17 قانونگذار ائتلاف حاکم که سپس به BJP فرار کردند، این قانون متزلزل در 14 ماه از بین رفت.

این امکان بازگشت BJP به قدرت را فراهم کرد.

در مجلس خروجی، BJP حاکم دارای 116 نماینده مجلس نمایندگان است، پس از آن کنگره 69، JD-S 29، BSP یک، مستقلین دو، یک رئیس و شش نفر خالی (به دنبال مرگ و استعفا برای پیوستن به احزاب دیگر قبل از انتخابات).