کره شمالی: کیم جونگ اون می گوید اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی آماده پرتاب است

رسانه های دولتی روز چهارشنبه گزارش دادند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت کشورش توسعه اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را تکمیل کرده است و به مقامات دستور داده است که پرتاب آن را در تاریخی نامعلوم ادامه دهند. ایجاد یک سیستم تجسسی مبتنی بر فضا یکی از اهداف کلیدی کیم برای ارتقای توان نظامی خود برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای کنار گذاشتن سیاست‌های خصمانه‌اش، مانند رزمایش‌های نظامی با متحد کره جنوبی و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه کره شمالی است.

آزمایش‌های موشکی و موشکی قبلی نشان داده است که کره شمالی می‌تواند ماهواره‌هایی را به فضا بفرستد، اما بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این کشور دوربین‌های پیچیده‌ای برای جاسوسی از ماهواره‌ها دارد، زیرا تنها تصاویر با وضوح پایین پس از پرتاب‌های گذشته منتشر شده است.

کیم در جریان بازدید خود از آژانس هوافضای این کشور در روز سه شنبه گفت که داشتن یک ماهواره شناسایی نظامی عملیاتی برای کره شمالی برای استفاده موثر از بازدارندگی جنگی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری مرکزی رسمی کره، کیم آنچه را که به عنوان تهدیدات امنیتی جدی ناشی از «خصمانه‌ترین لفاظی‌ها و اقدامات صریح» از سوی ایالات متحده و کره جنوبی در سال جاری میلادی توصیف کرد، ذکر کرد.

کیم گفت که “ماهواره شناسایی نظامی شماره 1” از آوریل ساخته شده است و دستور داد تا تلاش ها برای تسریع در آماده سازی نهایی برای پرتاب آن در تاریخ برنامه ریزی شده ای که فاش نکرد، انجام شود. او گفت که کره شمالی باید چندین ماهواره را به فضا پرتاب کند تا توانایی جمع آوری اطلاعات را به طور محکم ایجاد کند.

کره شمالی گفته است که آزمایش‌های تسلیحاتی شدید این کشور، از جمله اولین پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد که برای حمله به سرزمین اصلی آمریکا در هفته گذشته طراحی شده است، پاسخی به تمرین‌های نظامی مشترک بین ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن است. کره جنوبی و ژاپن.

کره شمالی از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود 100 آزمایش موشکی انجام داده است که حدود 30 مورد آن در سال جاری است. ارتش آمریکا و کره جنوبی رزمایش های ترکیبی خود را برای تقویت بازدارندگی خود در برابر تهدیدات هسته ای فزاینده کره شمالی گسترش داده اند.

این هفته، متحدان یک رزمایش هوایی 12 روزه را با حضور حدود 110 هواپیمای جنگی آغاز کردند و یک رزمایش دفاع موشکی دریایی یک روزه را با ژاپن برگزار کردند.

یک ماهواره جاسوسی از جمله مجموعه‌ای از سیستم‌های تسلیحاتی بزرگ است که کیم قول داده بود به همراه یک ICBM سوخت جامد، یک زیردریایی هسته‌ای، یک موشک مافوق صوت و یک موشک چند کلاهکی توسعه دهد.

کره شمالی از آن زمان تاکنون چنین تسلیحاتی را آزمایش کرده است، اما مشخص نیست که چقدر به عملیات نزدیک هستند.

هنگامی که کره شمالی در دسامبر گذشته یک ماهواره آزمایشی را برای ارزیابی سیستم های عکاسی و انتقال داده خود به فضا پرتاب کرد، عکس های سیاه و سفیدی را منتشر کرد که نمای فضایی شهرهای کره جنوبی را نشان می داد.

برخی از کارشناسان غیرنظامی در کره جنوبی در آن زمان گفتند که این عکس‌ها برای هدف نظارتی بیش از حد خام بودند و احتمالاً فقط قادر به شناسایی اهداف بزرگ مانند کشتی‌های جنگی در دریا یا تأسیسات نظامی روی زمین بودند.

کیم یو جونگ، خواهر کیم و مقام ارشد کره شمالی، به سرعت چنین ارزیابی را رد کرد و گفت که ماهواره آزمایشی دارای یک دوربین تجاری است زیرا دلیلی برای استفاده از یک دوربین گران قیمت و با وضوح بالا برای آزمایش تک شات وجود ندارد.

بسیاری از تحلیلگران خارجی همچنین ارزیابی می کنند که کره شمالی بر آخرین موانع فناوری باقیمانده برای دستیابی به موشک های هسته ای کارآمد، مانند مواردی که برای ساخت کلاهک های کوچک در بالای موشک ها و محافظت از کلاهک ها در هنگام ورود مجدد به جو، غلبه نکرده است.

کیم جونگ اون گفت یکی از اهداف ماهواره جاسوسی آن، دستیابی به توانایی “استفاده از نیروی نظامی پیشگیرانه در مواقعی که شرایط اقتضا کند” است.

این نشان می‌دهد که او قصد دارد ماهواره جاسوسی را به دکترین هسته‌ای افزایش‌دهنده شمال، که اجازه حملات پیشگیرانه هسته‌ای را می‌دهد، مرتبط کند.

ارسال روز سه‌شنبه KCNA بر دارایی‌های نظامی آمریکا مانند ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌های دوربرد متمرکز بود که در ماه‌های اخیر در کره جنوبی مستقر شده‌اند، اما اشاره‌ای به اهداف احتمالی در سرزمین اصلی آمریکا نکردند. برای شناسایی و سپس حمله به اهداف کلیدی در کره جنوبی، از جمله پایگاه های نظامی آمریکا، با موشک های کوتاه برد خود.

کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، گفت که کره شمالی در حال برقراری ارتباط است که ماهواره های شناسایی نظامی این کشور برای به دست آوردن اطلاعات مکان و حرکت دقیق در زمان واقعی در نظر گرفته شده است تا موشک ها و سایر سلاح های هسته ای این کشور به دست آورند. می تواند با دقت به اهداف حمله کند.

او گفت که کره شمالی احتمالاً بین ماه های مه و سپتامبر، مقامات بین المللی دریایی و مخابراتی را از برنامه های پرتاب ویژه خود مطلع خواهد کرد.

قرار دادن یک ماهواره شناسایی در مدار به یک موشک دوربرد نیاز دارد. اما سازمان ملل چنین پرتابی توسط کره شمالی را ممنوع می کند زیرا آن را پوششی برای آزمایش فناوری موشک های بالستیک دوربرد خود می داند.

کره شمالی اولین و دومین ماهواره رصدی زمین خود را در سال های 2012 و 2016 در مدار زمین قرار داد، اما کارشناسان خارجی می گویند که هیچ کدام هیچ تصویری را به کره شمالی مخابره نکرده اند.

تحریم های سازمان ملل به دلیل این پرتاب ها صادر شد.

کره شمالی از تحریم‌های جدید سازمان ملل به دلیل آزمایش‌های موشک بالستیک اخیر خود در سال 2022 و امسال اجتناب کرده است، زیرا اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین از تلاش‌های آمریکا و دیگران برای تشدید تحریم‌ها علیه آن حمایت نمی‌کنند.