کاخ سفید: طالبان: طالبان “مغز” داعش در حمله به فرودگاه کابل را کشتند

کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت طالبان عامل اصلی حمله انتحاری ویرانگر در میدان هوایی کابل را در جریان خروج هرج‌ومرج نیروهای آمریکایی در سال 2021 کشته است.

بمب‌گذار در 26 اوت 2021 در میان جمعیت‌های پر ازدحام در اطراف فرودگاه منفجر شد و آنها تلاش می‌کردند از افغانستان فرار کنند. در این انفجار حدود 170 افغان و 13 سرباز آمریکایی که در حال محافظت از فرودگاه برای خروج آسیب‌زا بودند، کشته شدند.

این یکی از مرگبارترین بمب‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر در افغانستان بود و موجی از انتقادات را از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تصمیمش برای بیرون‌کشیدن نیروهای آمریکایی از این کشور تقریباً 20 سال پس از تهاجم ایالات متحده به راه انداخت.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که رهبر گروه داعش که این حمله را طراحی کرده بود، توسط مقامات طالبان کشته شد.

کربی با اشاره به نقطه ای خارج از فرودگاه که در آن حملات صورت گرفت، گفت: «او یکی از مقامات کلیدی داعش-K بود که مستقیماً در طرح ریزی عملیات هایی مانند دروازه ابی دخیل بود و اکنون دیگر قادر به طراحی یا انجام حملات نیست.

ISIS-K به دولت اسلامی خراسان، شاخه ای از این گروه که در افغانستان و پاکستان فعالیت می کند، اشاره دارد.

کربی بدون اشاره به جزئیات آن افزود: «او در یک عملیات طالبان کشته شد. این خروج که در 30 اوت 2021 به پایان رسید، شاهد بود که جنگجویان طالبان در عرض چند هفته نیروهای افغان را که توسط غرب آموزش دیده بودند را کنار زدند و آخرین نیروهای آمریکایی را مجبور به تخلیه ناامیدانه از فرودگاه کابل کردند.

یک عملیات هوایی بی‌سابقه نظامی توانست در عرض چند روز بیش از 120 هزار نفر را از کشور خارج کند.

بایدن مدت‌ها از تصمیم خود برای ترک افغانستان دفاع می‌کند، که منتقدان می‌گویند به فروپاشی فاجعه‌بار نیروهای افغان کمک کرد و راه را برای بازگشت طالبان به قدرت دو دهه پس از سرنگونی اولین دولتشان هموار کرد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید در گزارشی گفت: «هیچ چیز «مسیر» خروج را تغییر نمی‌داد و «در نهایت، رئیس جمهور بایدن از اعزام نسل دیگری از آمریکایی‌ها برای مبارزه با جنگی که باید مدت‌ها پیش برای ایالات متحده به پایان می‌رسید، خودداری کرد». اوایل این ماه به کنگره

در گزارش اخیر واشنگتن پست با استناد به اسناد فاش شده پنتاگون آمده است که ایالات متحده معتقد است که از زمان عقب نشینی، افغانستان در حال تبدیل شدن به “زمین صحنه” برای گروه دولت اسلامی است.

کربی در بیانیه خود روز سه‌شنبه گفت: «ما به طالبان روشن کرده‌ایم که این مسئولیت آنهاست که اطمینان حاصل کنند که هیچ پناهگاه امنی برای تروریست‌ها اعم از القاعده یا داعش-K فراهم نمی‌کنند».

وی افزود: «ما به قول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ظرفیتی فراتر از افق برای نظارت بر تهدیدهای بالقوه تروریستی، نه تنها از افغانستان، بلکه در سایر نقاط جهان که این تهدید متاستاز شده است، عمل کردیم، همانطور که در سومالی و سوریه انجام دادیم. “

طالبان و داعش مدت‌هاست که درگیر جنگ در افغانستان هستند و کارشناسان به این گروه جهادی به عنوان بزرگترین چالش امنیتی برای دولت جدید افغانستان در آینده اشاره کرده‌اند.

bur-st/dw/bfm