ژاپن: ژاپن اجازه می دهد تا نیروگاه های هسته ای بیش از 60 سال کار کنند

ژاپن روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که به رآکتورهای هسته ای اجازه می دهد تا بیش از 60 سال کار کنند، زیرا تلاش می کند این بخش را برای پاسخگویی به چالش های انرژی و اهداف آب و هوایی تقویت کند.

سخنگوی پارلمان به خبرگزاری فرانسه گفت که این لایحه قصد دارد “یک سیستم تامین برق را ایجاد کند که به جامعه ای عاری از کربن دست یابد.”

طبق قوانین جدید، سقف سنی از نظر فنی 60 سال باقی می ماند، اما استثنائات برای راکتورهایی که مجبور به توقف عملیات به دلایل “غیر قابل پیش بینی” شده اند، مجاز است.

این موارد ممکن است شامل تغییراتی در دستورالعمل های ایمنی یا دستورات موقت توسط دادگاه باشد.

قوانین جدید به اپراتورها این امکان را می دهد که دوره های خاموشی را هنگام محاسبه کل سال های کار حذف کنند.

با این حال، اپراتورها برای این معافیت نیاز به تأییدیه ناظر ایمنی هسته‌ای ژاپن دارند و این قانون همچنین شامل اقداماتی برای تقویت بررسی‌های ایمنی در راکتورهای قدیمی می‌شود. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت می‌خواهد از تامین پایدار برق و در عین حال ترویج استفاده از منابع برق بدون کربن اطمینان حاصل کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت ژاپن به دنبال تقویت مجدد بخش هسته‌ای است که پس از فاجعه فوکوشیما در سال 2011 ناشی از سونامی مرگبار، خاموش شده بود.

بسیاری از راکتورهای هسته‌ای ژاپن امروز فعال نیستند، اما بحران جهانی انرژی بحث‌ها را در این زمینه دوباره آغاز کرده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دیدگاه‌های عمومی در مورد انرژی هسته‌ای در حال کاهش است.