چین: چین از سفارت‌های غربی در پکن می‌خواهد علائم سیاسی را حذف کنند

منابع دیپلماتیک در پکن به خبرگزاری فرانسه گفتند که مقامات پایتخت چین در این هفته از چندین سفارت غربی خواستند تا علائم سیاسی را از دیوارهای بیرونی خود حذف کنند.

چندین سفارت غربی در سراسر پکن پرچم‌های اوکراین را در همبستگی با مبارزه این کشور علیه تهاجم روسیه به نمایش می‌گذارند که برخی از آنها با پیام‌های حمایتی به زبان‌های انگلیسی و چینی همراه هستند.

با این حال، منابعی در چندین ماموریت اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این هفته اخطاریه ای از مقامات چینی دریافت کرده اند که در آن از آنها خواسته شده بود چنین تابلوهای سیاسی را حذف کنند.

همه گفتند که این درخواست را رد خواهند کرد و سیاست های خود را تغییر نخواهند داد.

یکی از مقامات سفارت اروپایی این درخواست را تایید کرد و گفت که تقریباً به طور قطع مربوط به نمایش برجسته پرچم اوکراین در چندین ماموریت است.

با این حال، یکی از مقامات یکی دیگر از سفارت های اروپایی گفت که مشخص نیست که آیا این درخواست با اوکراین مرتبط است یا روز جهانی مبارزه با همجنس گرا هراسی، دوجنسه هراسی و ترنس هراسی.

برخی از سفارتخانه های خارجی در پکن به منظور به رسمیت شناختن این کمپین که روز چهارشنبه مشخص می شود، پرچم های غرور را برافراشته اند تا آگاهی در مورد نقض حقوق دگرباشان جنسی در سراسر جهان افزایش یابد. این مقام گفت که آنها “به شدت به کنوانسیون های وین پایبند هستند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که ما به این یادداشت واکنش نشان دهیم یا سیاست نمایش خود را تغییر دهیم”.

روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی که در ابتدا در خبرگزاری کیودو ژاپن منتشر شد، پکن تاکید کرد که سفارت‌های خارجی “مسلط به احترام به قوانین و مقررات چین هستند”.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «چین از سفارتخانه‌های همه کشورها در چین می‌خواهد تا وظایف خود را مطابق با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک یا توافق‌های بین‌المللی مرتبط انجام دهند».

این کنوانسیون، در حالی که تاکید می کند که فرستادگان وظیفه دارند “در امور داخلی” کشورهای میزبان خود “دخالت نکنند”، به صراحت از نصب تابلوهای سیاسی بر روی دیوارهای بیرونی سفارتخانه ها منع نمی شود.

چین سعی کرده خود را به عنوان یک بازیگر بی طرف در جنگ روسیه در اوکراین نشان دهد و خواهان “حل و فصل سیاسی” بحران است.

اما اظهارات اخیر سفیر چین در فرانسه که حاکمیت کشورهای سابق شوروی را زیر سوال می برد، بی طرفی این کشور را با تردید بیشتری مواجه کرد.

موضع پکن در مورد پایان دادن به مناقشه نیز با تردید ایالات متحده و ناتو مواجه شد.