چین: فعالیت کارخانه‌های چین به دلیل تقاضای ضعیف سریع‌تر از حد انتظار کاهش می‌یابد

فعالیت کارخانه‌های چین در ماه می به دلیل تضعیف تقاضا، فشار بر سیاست‌گذاران برای حمایت از بهبود اقتصادی ناچیز و کاهش بازارهای مالی آسیایی، سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافت.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار (NBS)، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید (PMI) از 49.2 در آوریل 48.8 بود که پایین‌ترین میزان در پنج ماه گذشته و زیر 50 امتیاز است که انبساط را از انقباض جدا می‌کند. PMI همچنین پیش بینی های خود را برای افزایش به 49.4 کاهش داد.

داده‌های NBS نیز نشان می‌دهد که فعالیت‌های غیرتولیدی با کمترین سرعت در چهار ماه گذشته در ماه می افزایش یافت و PMI رسمی خدمات از 56.4 در آوریل به 54.5 کاهش یافت.

با افت یوان و دلار استرالیا و نیوزیلند و سقوط شدید سهام هنگ کنگ، این قرائت ها بازارهای آسیا را پایین آورد.

اقتصاد چین در حال بیرون آمدن از سه سال قرنطینه همه‌گیر است، اما با توجه به عملکرد بهتر هزینه‌های خدمات در بخش‌های کارخانه، املاک و بخش‌های صادرات محور، بهبودی نابرابر بوده است.

شاخص‌های PMI و سایر شاخص‌های اقتصادی در ماه آوریل به شواهدی می‌افزایند که بازگشت مجدد در حال از دست دادن است. در ماه گذشته، واردات به شدت کاهش یافت، قیمت درب کارخانه کاهش یافت، سرمایه‌گذاری در املاک کاهش یافت، وام‌های جدید بانکی کاهش یافت، سود صنعتی کاهش یافت و تولید کارخانه و خرده‌فروشی هر دو پیش‌بینی‌ها را از دست دادند. Nomura، Barclays هر دو پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 را کاهش داده‌اند.

برای تحریک رشد اعتبار، بانک مرکزی در ماه مارس نسبت های ذخیره مورد نیاز بانک ها را کاهش داد.

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در این ماه گفت که اقدامات هدفمندتری برای افزایش تقاضا مورد نیاز است، در حالی که بانک مرکزی چین در 15 ماه مه اعلام کرد که از اقتصاد واقعی حمایت “قوی و پایدار” خواهد کرد.