چگونه پزشکی از راه دور می تواند مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و اولیه را برای جوامع محروم تضمین کند

مراقبت های بهداشتی اولیه رویکردی به سلامت و رفاه است که الزامات و ترجیحات افراد، خانواده ها و جوامع را به عنوان یک کل در نظر می گیرد. بر جنبه های جامع و به هم پیوسته سلامت و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی تأکید می کند و در عین حال به عوامل تعیین کننده گسترده تر سلامت می پردازد. دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه با پیامدهای سلامتی بهتر و نرخ مرگ و میر ناشی از همه علل کمتر همراه است. WHO همچنین نقش حیاتی مراقبت‌های بهداشتی اولیه را در ارتقای سلامت و رفاه برای همه افراد، صرف‌نظر از سن، جنسیت، و زمینه‌های مالی تصدیق می‌کند.

با این حال، فقدان زیرساخت های مراقبت های بهداشتی، کمبود متخصصان پزشکی آموزش دیده، و دسترسی محدود به داروهای ضروری و امکانات مراقبت های بهداشتی همچنان روستاهای روستایی هند را آزار می دهد. حدود 66 درصد از جمعیت هند در مناطق روستایی ساکن هستند. با این حال، آنها باید مسافت طولانی را برای مراقبت های اولیه اولیه طی کنند که برای آنها زمان بر و گران است. در چنین شرایطی، کمپ های بهداشتی، راحتی و مزیت مراقبت های بهداشتی اولیه را به جوامع محروم ارائه می دهند.

کمپ های پزشکی: ارائه دهنده مراقبت های اولیه بهداشتی

بسیاری از ساکنان روستایی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات ارتوپدی و غیره بودند، به دلیل محدودیت های حمل و نقل و کمبود پزشک و دارو، انجام معاینات منظم را با مشکل مواجه کردند. برای جوامع محرومی که ممکن است منابع لازم برای دسترسی به مراقبت های اولیه را نداشته باشند، اردوگاه های پزشکی بسیار مهم هستند.

دولت به طور منظم اردوهای چندتخصصی بهداشتی را در سراسر کشور سازماندهی می کند که شامل توزیع رایگان دارو، معاینات پزشکی کامل توسط پزشکان، و آزمایش های تخصصی مانند نظارت بر فشار خون، قند خون و هموگلوبین (Hb) و غیره است. اهداف اولیه آنها ترویج رفتارهای سلامتی درازمدت و افزایش آگاهی عمومی در مورد شایع ترین بیماری ها، تکنیک های تنظیم خانواده، بهداشت، تغذیه و اقدامات بهداشتی است.

تشخیص و درمان زودهنگام توسط این مداخلات موثر انجام می شود که باعث کاهش بروز عوارض و مرگ و میر می شود. این اردوگاه های بهداشتی مراقبت های پزشکی فوری را که جوامع محروم به آن نیاز دارند، ارائه می کنند. با این حال، رسیدن به آنجا و راه اندازی یک کمپ پزشکی منظم برای پزشکان متخصص به دلیل دورافتاده بودن محلات و دسترسی دشوار، چالش برانگیز است. در نتیجه، بخش بزرگی از مردم قادر به دریافت مراقبت های پزشکی مناسب نیستند. با این حال، پزشکی از راه دور نقش روشنی در رفع این نیاز دارد.

پزشکی از راه دور به عنوان یک تقویت کننده
پزشکی از راه دور، که می تواند مراقبت های بهداشتی را از راه دور ارائه دهد، همچنین می تواند برای افزایش کیفیت و دسترسی به کمپ های پزشکی استفاده شود. مفهوم جدیدی به نام کمپ سلامت از راه دور از قدرت پزشکی از راه دور برای ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه از راه دور استفاده می کند. این مراقبت های پزشکی را بسیار به بیمار نزدیک می کند و هزینه ها و زمان سفر را کاهش می دهد.

بیمارانی که در مناطق دورافتاده یا غیر قابل دسترس زندگی می کنند می توانند از این سیستم بهره مند شوند. بیماران نیازی به سفرهای سنگین بیمارستانی ندارند و می توانند مراقبت های بهداشتی اولیه را در مناطق محلی خود دریافت کنند. از طریق فناوری، پزشکی از راه دور نظارت بر بیمار را تسهیل کرده است، که تمایل به کاهش مراجعات سرپایی دارد. بنابراین، پزشکان نه تنها می توانند به این مناطق دسترسی پیدا کنند، بلکه می توانند به تشخیص، درمان و تجویز دارو نیز بپردازند. در نتیجه، اکنون دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه بدون متحمل شدن هزینه‌های زیاد یا سفر به مسافت‌های دور برای روستاییان ساکن در جوامع محروم امکان‌پذیر و آسان است.همه چیز در نظر گرفته شد
به منظور پر کردن شکاف بهداشتی برای افراد محروم در مناطق روستایی، کلینیک‌های پزشکی از راه دور می‌توانند هزینه‌ها و زمان سفر بیماران را کاهش دهند، تشخیص را بهبود بخشند، شرایط اضطراری را مدیریت کنند و موارد بحرانی را در مراحل اولیه پیش‌بینی کنند. پزشکی از راه دور این امکان را برای پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مناطق روستایی فراهم کرده است تا به سرعت داده ها را در مورد بیماران، مداخلات علامتی و درمانی، مشاوره های یک به یک و خدمات درمانی تبادل کنند. در نتیجه، پزشکی از راه دور این توانایی را دارد که موانع فاصله را از بین ببرد و به عنوان یک کاتالیزور برای ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه به جوامع محروم عمل کند.

(نویسنده مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران کلینیک الکترونیکی تاتوان است)