چه چیزی باعث مبارزه خشونت آمیز برای کنترل آینده سودان شد؟

تنش ها برای هفته ها بین دو ژنرال قدرتمند سودان در جریان بوده است که تنها 18 ماه قبل به طور مشترک یک کودتای نظامی را برای از بین بردن روند گذار کشور به دموکراسی ترتیب دادند.

در آخر هفته، آن تنش‌ها بین فرمانده نیروهای مسلح، ژنرال عبدالفتاح برهان، و رئیس گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع، ژنرال محمد حمدان داگالو، به نبردی بی‌سابقه برای کنترل این کشور غنی از منابع تبدیل شد. بیش از 46 میلیون نفر

هر دو مرد، که هر کدام ده ها هزار نیروی نظامی در پایتخت خارطوم مستقر کرده بودند، قول دادند که با وجود افزایش فشار دیپلماتیک جهانی، مذاکره یا آتش بس نکنند. این یک شکست مرگبار برای کشوری است که در تقاطع جهان عرب و آفریقا قرار دارد، کشوری که چهار سال پیش تا حدی از طریق اعتراضات مردمی عمدتاً مسالمت آمیز به حکومت یک دیکتاتور دیرینه پایان داد.

در اینجا نگاهی می اندازیم به این که سودان، کشوری با سابقه طولانی کودتا، چگونه به این نقطه رسید و چه چیزی در خطر است.

___

چه چیزی قبل از جنگ بود؟

در ماه‌های اخیر، مذاکرات برای بازگشت به دوران گذار دموکراتیک که با کودتای اکتبر 2021 متوقف شده بود، در جریان بود. تحت فشار فزاینده بین‌المللی و منطقه‌ای، نیروهای مسلح و RSF در ماه دسامبر قراردادی مقدماتی با گروه‌های طرفدار دموکراسی و غیرنظامی امضا کردند. اما توافق با میانجیگری بین المللی تنها خطوط کلی را ارائه کرد و باعث شد تا سخت ترین مسائل سیاسی حل نشده باقی بماند.

در جریان مذاکرات پر پیچ و خم برای دستیابی به توافق نهایی، تنش بین برهان و داگالو بالا گرفت. یک مناقشه کلیدی بر سر چگونگی ادغام نیروهای RSF در ارتش و کنترل نهایی جنگنده ها و تسلیحات است.

داگالو که RSF او در سرکوب‌های وحشیانه در جریان ناآرامی‌های قبیله‌ای و اعتراضات طرفدار دموکراسی دست داشت، همچنین سعی کرد خود را حامی انتقال دموکراتیک کند. در ماه مارس، او برهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که رهبران نظامی تمایلی به واگذاری قدرت ندارند.

تحلیلگران استدلال کردند که داگالو در تلاش است تا شهرت نیروهای شبه نظامی خود را که به عنوان شبه نظامیان وحشی درگیر جنایات در درگیری دارفور آغاز شد، سفید کند.

__

وضعیت چگونه تشدید شد؟

روز چهارشنبه، RSF استقرار نیروها را در اطراف شهر کوچک Merowe در شمال پایتخت آغاز کرد. این شهر با فرودگاه بزرگ، موقعیت مرکزی و سد برق پایین دست بر روی رودخانه نیل، استراتژیک است. روز بعد، نیروهای RSF نیز بدون موافقت رهبری ارتش، نیروهای بیشتری را به پایتخت و سایر مناطق کشور اعزام کردند.

صبح روز شنبه، درگیری در یک پایگاه نظامی در جنوب خارطوم آغاز شد و هر یک از طرفین، طرف دیگر را به دلیل آغاز خشونت سرزنش کرد. از آن زمان، ارتش و RSF با سلاح های سنگین، از جمله وسایل نقلیه زرهی و مسلسل های سوار بر کامیون، در مناطق پرجمعیت پایتخت و شهر همجوار اومدورمان با یکدیگر نبرد کرده اند. ارتش پایگاه های RSF را با حملات هوایی هدف قرار داده است.

تا روز دوشنبه ده ها نفر در این درگیری ها کشته و صدها نفر زخمی شده اند.

درگیری ها به مناطق دیگر کشور از جمله شهر ساحلی استراتژیک بندر سودان در دریای سرخ و مناطق شرقی در مرزهای اتیوپی و اریتره گسترش یافت. درگیری در منطقه جنگ زده دارفور نیز گزارش شد، جایی که تاسیسات سازمان ملل مورد حمله و غارت قرار گرفت. سازمان ملل می گوید سه کارمند برنامه جهانی غذا در درگیری های روز شنبه در آنجا کشته شدند.

___

چشم انداز آتش بس و بازگشت به گفتگو چیست؟

به نظر می رسد دورنمای آتش بس فوری کم باشد. برهان و داگالو در حفر شده اند و از دیگری خواسته اند که تسلیم شود. ماهیت شدید درگیری همچنین ممکن است بازگشت دو ژنرال به مذاکرات را دشوارتر کند.

از سوی دیگر، ارتش و RSF هر دو دارای حامیان خارجی هستند که به اتفاق آرا خواستار توقف فوری خصومت ها شدند.

تقویم مذهبی مسلمانان نیز ممکن است نقشی داشته باشد. درگیری ها در آخرین هفته ماه مبارک رمضان آغاز شد و تعطیلات سه روزه عید فطر پایان ماه روزه را در اواخر این هفته رقم زد. جمعیت به طور فزاینده ای برای نیازهای ضروری تحت فشار قرار می گیرند و بسیاری از آنها به دلیل خشونت خانه نشین شده اند.

در همین حال، تماس‌های دیپلماتیک زیادی وجود داشته است. شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه درباره سودان گفتگو کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که تحولات سودان را با وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی مورد بررسی قرار داده است. وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که به طور جداگانه با برهان و داگالو تلفنی صحبت کرده و از آنها خواسته است تا «هر نوع تشدید تنش نظامی» را متوقف کنند.

پادشاهی های عرب خلیج از متحدان نزدیک ارتش و همچنین نیروهای RSF هستند.

کامرون هادسون، یکی از همکاران ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و یک دیپلمات سابق ایالات متحده، گفت که دولت بایدن باید متحدان خود در منطقه را برای فشار برای صلح تشویق کند.

او گفت: «بدون چنین فشاری، ما می‌توانیم درگیری با الگوی مشابه جنگ در تیگری (در اتیوپی) پیدا کنیم.

___

بازیگران خارجی چه کسانی هستند و چه منابعی در خطر هستند؟

در طول چندین دهه حکومت عمر البشیر، مرد قدرتمند، که در سال 2019 سرنگون شد، روسیه یک نیروی مسلط بود. در مقطعی، مسکو به توافق اولیه برای ساخت یک پایگاه دریایی بر اساس هزینه دریای سرخ سودان دست یافت.

پس از برکناری البشیر، ایالات متحده و کشورهای اروپایی رقابت با روسیه را برای نفوذ در سودان آغاز کردند، سودانی که سرشار از منابع طبیعی از جمله طلا است، اما در درگیری‌های داخلی و کودتاهای نظامی گرفتار شده است. در سال های اخیر، گروه مزدور روسی واگنر حتی به این کشور نفوذ کرده است.

برهان و داگالو همچنین روابط نزدیکی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی ایجاد کرده اند. نیروهای سودانی برگرفته از ارتش و RSF در کنار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی طولانی مدت یمن جنگیده اند.

مصر، یکی دیگر از قدرت های منطقه ای، نیز روابط عمیقی با ارتش سودان دارد. دو ارتش به طور منظم بازی های جنگی را برگزار می کنند که آخرین آن در این ماه است. هنگامی که درگیری ها روز شنبه آغاز شد، نیروهای مصری برای تمرین در یک پایگاه نظامی سودان حضور داشتند. آنها توسط RSF دستگیر شدند و گفتند که آنها به مصر بازگردانده خواهند شد.

ارتش بیشتر اقتصاد کشور را کنترل می کند، اما RSF مناطق عمده معدن طلا را اداره می کند که منبع درآمد اصلی برای این گروه قدرتمند است.