چه عواملی به بخش املاک و مستغلات تجاری فشار می آورد؟

نیاز به محل های اداری جدید به دلیل تعطیلی طولانی مدت دفاتر و تغییر به سمت کار از خانه تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته است. در همین حال، املاک و مستغلات تجاری، اکنون که نیروی کار در حال بازگشت است و استعفای بزرگ رو به پایان است، به شدت مثل همیشه در حال رشد است. این صنعت یکی از سریع‌ترین دسته‌بندی‌های املاک و مستغلات در حال گسترش است، زیرا بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و کسب‌وکارهای بزرگ اخیراً دفاتر خود را بازگشایی کرده‌اند یا یک طرح پشت‌به‌کار را اتخاذ کرده‌اند. آخرین تحلیل نایت فرانک هند پیش‌بینی می‌کند که بازار املاک تجاری به طور پیوسته و پایدار در سال 2022 رشد خواهد کرد. در نتیجه خلق و خوی خوش‌بینانه بازارها، املاک تجاری در بین شرکت‌های بزرگ محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این، تعدادی از عوامل دیگر باعث رشد صنعت املاک تجاری در هند می شود، از جمله معرفی دیجیتالی شدن، افزایش اعتماد مستاجر، و استانداردهای آرام کووید. علاوه بر این، توسعه و اجاره املاک تجاری تحت تأثیر رشد عمومی اقتصادی، شفافیت و شایستگی قرار گرفته است. با این حال، اینها تنها عناصری نیستند که بر گسترش آن در سراسر صفحه تأثیر می‌گذارند. بیایید در مورد عوامل محرک توسعه املاک تجاری صحبت کنیم.

دلایل رشد بخش املاک تجاری

همانطور که قبلا گفته شد، تقاضا برای املاک تجاری در نتیجه رونق اقتصادی و بازگشت کارگران به ادارات افزایش یافته است. اما موضوع دیگری که بیشتر قابل توجه است، افزایش فضاهای کار مشترک است. ایده‌های نوآورانه فضای اداری، تلاش‌های مناسب برای کسب‌وکار، و امکانات رفاهی درجه یک برای مستاجران، عوامل دیگری هستند که باعث افزایش تقاضا می‌شوند.

با توجه به حذف محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر، جای خالی دفاتر درجه A اکنون نسبت به دو سال گذشته ثابت شده است. JLL پیش بینی می کند که به دلیل افزایش تقاضا، بازار اداری درجه A تا سال 2030 به 1.2 میلیارد فوت مربع خواهد رسید.

اجاره املاک تجاری معمولاً بلندمدت است و هر سه سال یک بار، نرخ اجاره 15 درصد افزایش می یابد و آن را برای توسعه دهندگان سودآور می کند. این امر به ایجاد تعدادی پروژه فضای اداری جدید کمک کرده است که در حال حاضر در دست ساخت هستند و به زودی افتتاح خواهند شد. به عنوان مثال، بخش Gurugram 59 به لطف ساخت و ساز توسط Tata Realty تا دسامبر 2026 دارای 550000 فوت مربع فضای اداری درجه A+ برای اجاره شرکت خواهد بود.

گرایش های تجاری:
یک اصلاح دوره مبتنی بر بیماری همه گیر، تغییرات قابل توجهی را در نحوه استفاده، ارزیابی و ارزیابی ساختمان ها در حال و آینده در صنعت املاک تجاری هند ایجاد می کند. الگوهای متعددی در نتیجه بهبود قابل توجه این صنعت تکامل یافته است. کسب‌وکارها در حال مدرن‌سازی دارایی‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات خود هستند تا عواقب همه‌گیری را کاهش دهند، که باعث افزایش فعالیت لیزینگ می‌شود. مشابه اینکه مدل کار ترکیبی نیاز به اجاره فضاهای اداری پویا با فضاهای کاری هوشمند را مجاز می‌کرد، از گسترش این بخش حمایت کرد.

بر اساس تحقیقات CBRE در جنوب آسیا، فعالیت اجاره سالانه 97 درصد افزایش یافته و به 11.4 میلیون فوت مربع رسیده است که نشان‌دهنده یک بازگشت قوی در بازار ادارات هند است. فناوری باعث 34 درصد رشد اجاره در بنگلور، چنای و دهلی-NCR شد و پس از آن شرکت‌های BFSI (17 درصد)، اپراتورهای فضایی انعطاف‌پذیر (13 درصد)، E&M (12 درصد)، و مشاوره و تجزیه و تحلیل (11 درصد) قرار دارند. شرکت های بزرگ اغلب فضای اداری را به جای مالکیت آن اجاره می کنند. به عنوان مثال، آمازون 700000 فوت مربع فضای اداری را به عنوان بخشی از پروژه “Downtown Gurgaon” اجاره کرده است. علاوه بر این، شرکت بزرگ الکترونیک کره جنوبی سامسونگ 357000 فوت مربع در نویدا را به مبلغ 278 کرور یا حدود 2 کرور در ماه اجاره کرده است. تا سال 2023، بیش از 60 میلیون فوت مربع از فضای اداری در مترو و غیره استفاده خواهد شد. بر اساس گزارشی که توسط Colliers و Qdesq تهیه شده است، مکان‌های مترو. اکثر مستاجران شرکت های بزرگی خواهند بود که در مشاوره، تجارت الکترونیک، مدیریت فرآیندهای کسب و کار و فناوری اطلاعات فعالیت دارند. علاوه بر این، به دلیل پایین بودن نرخ خالی، مکان‌های غبطه‌انگیز، امکانات رفاهی درجه یک و هزینه‌های اجاره معقول، شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه فعالیت‌های خود به املاک تجاری هند علاقه نشان می‌دهند.

در سال های اخیر فضای اداری مدیریت شده در بین مشاغل محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. فضاهای اداری مدیریت شده ساختارهای قیمت گذاری انعطاف پذیری را ارائه می دهند که هزینه کمتری نسبت به داشتن دفتر کار و متحمل شدن هزینه های اضافی و غیرمنتظره دارند. این گزینه بهتری است زیرا گزینه های مقیاس پذیری به راحتی در دسترس هستند و به هر نوع گسترش بدون هیچ تلاشی کمک می کنند. علاوه بر این، با اجاره این فضاهای اداری، مشاغل می توانند با پرداخت هزینه ماهانه به خدمات اولیه و سایر خدمات فضای مشترک دسترسی داشته باشند.

پارادایم های کاری Hub و Space، تاکید بر بهبودهای فنی، رشد اقتصادی، و سرمایه گذاری نهادی قابل توجه، همگی به افزایش قوی در املاک تجاری کمک خواهند کرد. صنعت املاک و مستغلات به عنوان یک کل به این بخش برای حمایت از آن و کمک به آن در مرحله بازیابی تکیه خواهد کرد. علاوه بر این، هند در حال تبدیل شدن به بازاری برای شرکت‌های چند ملیتی خدمات مشترک است تا ردپای و فعالیت‌های خود را گسترش دهند. اگرچه افزایش هزینه‌های ساختمان پیش‌بینی می‌شود، اما این هزینه‌ها فقط به دارایی‌های موجود سود می‌رسانند و درها را برای توسعه آینده باز می‌کنند.

علیرغم مشکلات اقتصادی، بخش املاک و مستغلات تجاری به عنوان یک کل خوشبین است، زیرا مزایای متعددی برای همه طرف های درگیر دارد. CRE ها اکنون بر شهرهای Tier-II و Tier-III تمرکز کرده اند زیرا آنها به سرعت در حال شهرنشینی هستند و بسیاری از شرکت ها برای کاهش هزینه ها به آنجا می روند. پیچیدگی املاک تجاری نیز در نتیجه ادغام فناوری های عصر جدید، از جمله ضدعفونی کننده های فعال شده با حسگر، اسکنرهای شبکیه چشم برای پذیرش، سیستم های تهویه دیجیتالی و غیره در حال افزایش است.

(نویسنده معاون (لیزینگ)، گروه Reach) است.