پذیرش تغییر: انقلاب صنعتی چهارم آینده کار را متحول می کند

Industry 4.0 با هدایت فناوری‌های متحول کننده، مدل‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار را دوباره اختراع می‌کند. آینده کار حول محور استفاده از فناوری به عنوان ابزاری برای ایجاد نقشه راه سازمانی پایدار خواهد بود. گفتگوها در مورد بهره وری انسان و آینده کار در سراسر سواحل زنگ می زند زیرا فناوری هایی مانند ChatGPT تصورات جهانی را تسخیر کرده است. این برنامه با جمع آوری بیش از 1 میلیون کاربر در عرض پنج روز پس از راه اندازی، تنها یکی از بسیاری از برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی است که بهره وری انسان و آینده کار را دوباره تجسم می کند. همانطور که ساتیا نادلا، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مایکروسافت اخیراً تکرار کرده بود که عصر طلایی هوش مصنوعی در حال انجام است و کار را همانطور که می شناسیم بازتعریف خواهد کرد.

استفاده و تاثیر هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌های عصر جدید از قلمرو صفحه‌نمایش فیلم فراتر رفته و حضور آن‌ها را در سراسر حوزه‌ها مشخص کرده است. هوش مصنوعی ثابت کرده است که شکاف های کارایی را در تعدادی از صنایع، از جمله امور مالی، مراقبت های بهداشتی، و صنایع خلاق تر پر می کند و در دهه آینده احتمالاً شاهد تأثیر آن در بخش های فروش، تولید، خواربارفروشی و نوشتن کسب و کار خواهیم بود.

سفر

دگردیسی زندگی انسان ها با سرعت فزاینده دیجیتالی شدن موضوع دائمی مورد توجه بوده است. و چرا اینطور نباشد – بالاخره پیدایش زندگی آینده ما در آمیختگی کنونی انسان ها و فناوری نهفته است.

یک گام به عقب در زمان و ما می‌توانیم تشخیص دهیم که چگونه سه انقلاب صنعتی اول، برق آب و بخار، برق و دیجیتالی شدن را به منصه ظهور رساندند و تغییرات عظیمی را در سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی ایجاد کردند. این اتفاقات واقعاً مسیر بشریت را دوباره طراحی کرد و تغییرات و چالش های پیش بینی شده و پیش بینی نشده را به همراه آورد. و چهارمی به دنبال روشن کردن تغییرات و چالش های بزرگتر است.

سیلابی از فناوری‌های بدیع، مبتکرانه و مخرب در حال پیوستن به نیروها برای ایجاد نوآوری است که سفر چهارمین انقلاب صنعتی یا صنعت 4.0 را به جلو می برد. و هند در حال بالا رفتن از نردبان شاخص جهانی نوآوری است تا موقعیتی مسلط را در رهبری این انقلاب از جلو به دست آورد، همانطور که نخست وزیر ما نارندرا مودی نیز تکرار کرد. از سال 81 جایگاه در سال 2015 به رتبه 46 فعلی، نقش رو به رشد علم و فناوری را نمی توان نادیده گرفت.

تغییر اجتناب ناپذیر در حال گشودن دامنه و طیف دنیای جدیدی است که در آن همکاری بین ذهن انسان و فناوری هر حوزه ممکن را دگرگون خواهد کرد. و دهه آینده تعداد قابل توجهی از چالش ها و فرصت ها را در دنیای کار ارائه خواهد کرد.

تاثیر عمیق
انقلاب صنعتی چهارم تقریباً هر صنعتی را با سیل گزارش‌ها و آمارهای صنعتی که این ادعا را تأیید می‌کنند – از تولید، خودرو، کشاورزی، آموزش، مالی، مراقبت‌های بهداشتی و بسیاری موارد دیگر تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در حالی که اکونومیست پیش‌بینی می‌کند 50 درصد مشاغل در برابر اتوماسیون آسیب‌پذیر هستند، مجمع جهانی اقتصاد گزارش می‌دهد که 38 درصد از کسب‌وکارها معتقدند هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون به کارمندان اجازه می‌دهد تا مشاغل جدید افزایش‌دهنده بهره‌وری را انجام دهند در حالی که بیش از 25 درصد از شرکت‌ها فکر می‌کنند که اتوماسیون نتیجه خواهد داد. در ظهور نقش های جدید.

آینده کار احتمالاً تحت تأثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI)، روباتیک و سایر فناوری‌هایی است که اتوماسیون و افزایش کارایی را ممکن می‌سازند. این ممکن است منجر به جابجایی شغل در صنایع خاص شود، اما همچنین پتانسیل ایجاد فرصت‌های جدید برای مشاغلی را دارد که به مهارت‌های فنی پیشرفته نیاز دارند. افراد و جامعه به عنوان یک کل نیاز به تطبیق و توسعه مهارت های لازم برای رشد در این چشم انداز در حال تغییر دارند.

یک مقاله کاری جدید توسط OECD نشان می دهد که 14٪ از مشاغل در 32 کشور بسیار آسیب پذیر هستند و حداقل 70٪ شانس اتوماسیون تعریف می شود. 32٪ دیگر کمی کمتر در معرض خطر بودند، با احتمال بین 50٪ و 70٪. با نرخ های فعلی اشتغال، 210 میلیون شغل در 32 کشور مورد مطالعه در معرض خطر قرار می گیرد.

فرصت نقدینگی
از آنجایی که کسب‌وکارهای جهانی با محیط‌های تجاری به سرعت در حال تحول سر و کار دارند، نیاز به رهبرانی وجود دارد که آینده نگری داشته باشند تا افراد و سازمان‌های خود را برای آینده دیجیتالی پیش رو آماده کنند. فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی/MI، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا یا روباتیک در حال تبدیل شدن به یکپارچه برای هر قشری از سازمان‌ها هستند و باعث می‌شود رهبران کسب‌وکار به «نوآوری با هدف» نگاه کنند. من معتقدم اگر انگیزه قوی برای پیشرفت وجود داشته باشد، دستیابی یا اجرای تغییر تحول آفرین با استفاده از فناوری دشوار نیست.

و فرصت ها وجود دارند. مجمع جهانی اقتصاد گزارش می دهد که 38 درصد از کسب و کارها بر این باورند که هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون به کارمندان اجازه می دهد تا مشاغل جدیدی را برای افزایش بهره وری انجام دهند در حالی که بیش از 25 درصد از شرکت ها فکر می کنند اتوماسیون منجر به ظهور نقش های جدید می شود.

افزایش مهارت های انسانی
سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که نیروی کارشان دارای مهارت‌های مناسب برای موفقیت در محیط Industry 4.0 هستند. این را می توان از طریق ترکیبی از آموزش، آموزش و توسعه حرفه ای به دست آورد. سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و آموزشی که بر ایجاد مهارت‌ها در فناوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، و سواد دیجیتال تمرکز دارند، برای افراد ضروری است تا بتوانند با تقاضاهای در حال تغییر نیروی کار سازگار شوند. در واقع، پرورش و حمایت از یادگیری مستمر و توسعه حرفه‌ای می‌تواند افراد را قادر سازد تا با آخرین پیشرفت‌ها و مهارت‌های فن‌آوری آشنا بمانند.

علاوه بر این، شناسایی و رسیدگی به شکاف‌های مهارتی خاص در نیروی کار یک شرکت می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا در بازار کار در حال تحول رقابتی باقی بمانند. همکاری بین کارفرمایان، مربیان و دولت می تواند به اطمینان حاصل شود که مهارت های آموزش داده شده با نیازهای نیروی کار و صنعت مطابقت دارد. در نهایت، ترویج ایده پذیرش تغییرات ضروری است، مانند تشویق کارکنان به یادگیری مهارت‌های جدید و سازگاری با فن‌آوری‌های جدید، و همچنین فرصت‌هایی برای کارکنان برای آزمایش و آزمایش فناوری‌های جدید در یک محیط امن.

سفر به سوی تحقق پتانسیل کامل Industry 4.0 همچنان با موانعی همراه است و بسیاری از سازمان ها هنوز آن را به عنوان یک تعهد و نه فرصتی برای دستیابی به رشد مقیاس پذیر در نظر می گیرند. فناوری تنها زمانی می تواند در ارائه رشد مقیاس پذیر موفق باشد که در استراتژی لنگر انداخته باشد. و زمانی که استراتژی منجر شود، موفقیت نیز به دنبال آن است.
نویسنده، رئیس فناوری و استراتژی، GlobalLogic – APAC است.