پاکستان: عمران خان در پرونده حمله به خانه فرمانده سپاه لاهور برای بازجویی احضار شد

یک تیم تحقیقاتی مشترک (JIT) که توسط دولت موقت استان پنجاب برای تحقیق در مورد حملات آتش‌سوزی به خانه فرمانده سپاه پاکستان و برج شرکت عسکری در لاهور در 9 مه تشکیل شده است، عمران نخست‌وزیر سابق پاکستان را روز سه‌شنبه برای بازجویی احضار کرده است. اخبار به نقل از منابع معتبر گزارش داد.

JIT به ریاست معاون بازرس کل پلیس (DIG) کامران عادل از رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) خواسته است که در ساعت 4 بعد از ظهر روز 30 ماه مه در مقر تحقیقات قیلا گوجار سینگ در مقابل بدنه تحقیق حاضر شود. به گفته منابع مخفی در این مورد، JIT از عمران خان در رابطه با شورش های 9 مه سوال خواهد کرد. وزارت کشور پنجاب 10 تیم تحقیقاتی مشترک (JIT) را برای انجام تحقیقات در مورد حملات و اعتراضات خشونت آمیز در 9 می تشکیل داده است.

به گزارش جیو نیوز به نقل از منابع، عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف، در چندین FIR اسکان داده شده در ایستگاه های پلیس مختلف در استان نامزد شد. JIT به ریاست کامران عادل متشکل از بخش تحقیقات شهر لاهور (SP) دکتر رضا تنویر، معاون پلیس (DSP)/SP-AVLS لاهور رضا زاهد، دستیار ناظر پلیس (ASP) تیمورخان و ایستگاه پلیس منطقه کارخانه تحقیق مسئول محمد سرور.

اعتراضات در پاکستان پس از دستگیری عمران خان در 9 مه آغاز شد. پس از اعتراضات، خروج رهبران تحریک انصاف پاکستان (PTI) آغاز شد، زیرا نیروهای امنیتی پس از حملات به موسسات نظامی و ملکی از جمله سرکوب این حزب را آغاز کردند. ستاد کل در راولپندی و خانه فرمانده سپاه لاهور. در تظاهراتی که در پاکستان آغاز شد، حداقل هشت نفر کشته شدند.

در 25 مه، یک دادگاه ضد تروریسم اجازه تحویل 16 مظنون را داد که در غارت و خرابکاری خانه فرمانده سپاه به افسر فرمانده دست داشتند تا بتوانند طبق قوانین ارتش محاکمه شوند. قاضی ATC، ابهر گل خان، درخواست افسر ارتش را که به دنبال بازداشت خرابکارانی بود که در حال حاضر در زندان کمپ لاهور هستند، پذیرفت.

نام این متهمان در دو پرونده جداگانه در ارتباط با حمله به خانه فرمانده سپاه معروف به خانه جناح ثبت شده است. متهمان عبارتند از عمار ذهیب، علی افتخار، علی رضا، محمد ارسلان، محمد عمیر، محمد رحیم، ضیاء الرحمن، وقاص علی، رئیس احمد، فیصل ارشاد، محمد بلال حسین، فهیم حیدر، ارزم جنید، سابق حزب تحریک انصاف. میان محمد اکرم عثمان، محمد حشیر خان و حسن شاکر.

در 28 مه، عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان از قضات دادگاه عالی خواست تا در مورد خشونتی که در 9 مه رخ داد، توجه داشته باشند و از تحقیقات قضایی اطمینان حاصل کنند تا فقط “مجرم ها مجازات شوند”. خان گفت که طبق گزارش داون، دادگاه عالی باید به این موضوع توجه کند و دستوراتی را برای آزادی زنان زندانی سیاسی که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کردند، صادر کند. وی تاکید کرد که تحقیقات قضایی برای شناسایی افرادی که 25 معترض غیرمسلح را به قتل رساندند و صدها معترض را زخمی کردند، مورد نیاز است. او گفت که حدود 10000 زندانی سیاسی بدون تحقیق زندانی شده اند، در حالی که خرابکاری و آتش سوزی از چند نقطه در استان گزارش شده است.