پاکستان: افزایش شدید تورم روحیه تعطیلات عید را در پاکستان بحران زده کاهش می دهد

تعطیلاتی که پایان ماه روزه مسلمانان در ماه رمضان را نشان می‌دهد، درآمدی تضمینی برای مغازه‌ها و مشاغل کوچک پاکستان بود – هفته‌ای پر هزینه که می‌توانست با مابقی سال برابری کند.

با این حال، امسال بسیاری نگران هستند که حتی برای پرداخت اجاره ماهانه خود به اندازه کافی درآمد نخواهند داشت، زیرا تورم به بالاترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است و آشفتگی های سیاسی کشور را در بلاتکلیفی فرو برده است.

شهزاد احمد، که یک مغازه فروش کیف، جواهرات و سایر کالاها را در شهر شرقی لاهور اداره می کند، گفت: “هیچ مشتری وجود ندارد، هیچ خریدار وجود ندارد.”

این کشور آسیای جنوبی با بیش از 220 میلیون نفر تورم سالانه در ماه مارس به 35.4 درصد رسید. قیمت مواد غذایی در 12 ماه بیش از 47 درصد افزایش یافت و هزینه حمل و نقل نیز 55 درصد افزایش یافت.

پاکستان عمیقاً در بدهی است و باید اصلاحات سختی را برای باز کردن بخشی از کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول انجام دهد تا از نکول جلوگیری کند.

اقتصاد توسط سال‌ها سوءمدیریت مالی و بی‌ثباتی سیاسی ویران شده است – وضعیتی که با بحران جهانی انرژی و سیل‌های ویرانگر تشدید شد که سال گذشته یک سوم کشور را زیر آب گذاشت.

پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر، توسط مسلمانان سراسر جهان با ضیافت با اقوام و دوستان، تبادل هدایا و پوشیدن لباس و کفش نو جشن گرفته می شود. با این حال، تنگناهای اقتصادی وخیم، حال و هوای تلخی را در بازارهای معمولاً پر جنب و جوش کشور ایجاد کرده است.

سیف علی تاجر به خبرگزاری فرانسه گفت: «در مقایسه با سال گذشته خریداران بسیار کمتری وجود دارد – و این به دلیل تورم است.

– «در حال انجام» – شیخ امیر که یک مغازه کوچک فروش النگوهای شیشه ای و جواهرات بدلی دارد، گفت که معمولاً در طول عید می توانست به اندازه کافی برای کل سال درآمد داشته باشد.

او گفت: «این روزها خیلی سخت شده است. ما فقط در حال انجام مراحل هستیم به این امید که بتوانیم برای پرداخت اجاره بهای مغازه هایمان به اندازه کافی درآمد داشته باشیم.»

مناطق خرید عمده در سراسر کشور معمولاً شاهد افزایش هزینه‌ها در هفته منتهی به تعطیلات هستند که با رویت ماه نو آغاز می‌شود و انتظار می‌رود این آخر هفته پیش‌بینی شود.

در مراکز شهری، بازارها و مغازه‌ها تا بعد از نیمه‌شب باز می‌مانند – بسیاری برای جذب مشتری، پیشنهادات یا فروش ویژه ارائه می‌کنند.

چراغ‌های چشمک‌زن برای تعطیلات، بسیاری از بازارها را برای جذب مشتری زینت می‌دهند، در حالی که فروشندگان خیابانی غرفه‌هایی برپا می‌کنند که خوراکی‌های ویژه تعطیلات را ارائه می‌کنند.

امسال، همه کاهش قابل توجهی در فروش گزارش کرده اند.

علی که امیدوار بود در آستانه عید صدها شال دوزی بفروشد، گفت: «کار ما کند است.

برای فاطمه اظهر محمود، مادر هفت دختر، عید امسال عید بودجه ای خواهد بود.

او گفت: “من باید برای آنها خرید کنم و در عین حال باید برای خانه چیزهایی بخرم.”

به‌جای خرید لباس‌های نازک برای دختران، فاطمه به خرید پارچه در منطقه قدیمی لاهور رفت و قصد دارد لباس‌های تعطیلات آنها را در خانه بدوزد.

او گفت: “ما باید جیره بخریم، برای بچه ها چیز بخریم… و اجاره خانه ما نیز به زودی تمام می شود.”

“همه چیز در همان زمان بر سر ماست.”

آمنه عاصم که از قیمت اجناس امسال شوکه شده بود، تصمیم گرفت که در خانه خود، امسال فقط بچه ها هدایایی دریافت کنند — اقوام بزرگسال باید بدون آن بروند.

او گفت: «خرید برای بچه ها یک امر ضروری است.

ما نمی‌توانیم بچه‌ها را کنار بگذاریم. حتی اگر چیزی برای خودمان به دست نیاوریم، باید چیزی برای بچه‌ها بگیریم.»