پارلمان: عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان لایحه دیگری را برای اصلاح قوانین مبارزه با فساد به پارلمان بازگرداند.

دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، روز یکشنبه لایحه ای را در مورد تغییرات در قوانین مبارزه با فساد به پارلمان بازگرداند، با توجه به این که اصلاحیه قبلی مشابه در دیوان عالی به چالش کشیده شد و همچنان زیر قاضی است. لایحه موسوم به لایحه پاسخگویی ملی (اصلاح) 2023 اوایل ماه جاری توسط مجلس به تصویب رسید و برای تایید رئیس جمهور علوی ارسال شد تا به یک قانون تبدیل شود.

این لایحه نه تنها به رئیس اداره ملی پاسخگویی (NAB) اجازه می‌دهد تا پرونده‌های فساد مربوط به اتهامات کمتر از 500 میلیون روپیه را به آژانس، مرجع یا بخش مربوطه منتقل کند، بلکه تحقیقات و تحقیقات در حال انتظار را نیز تعطیل کند.

دفتر رئیس جمهور در توییتی نوشت: «رئیس جمهور این لایحه را بر اساس اصل ۷۵ (موافقت رئیس جمهور با لوایح) قانون اساسی به مجلس بازگرداند.

وی افزود که رئیس جمهور اظهار داشت که اصلاحات قبلی قانون NAB قبلاً در دادگاه عالی در دست رسیدگی بوده و هرگونه تغییر دیگری در قوانین پاسخگویی “بدون بررسی آثار یک موضوع معلق باید یک بار دیگر بررسی شود”.

دولت سال گذشته قانون پاسخگویی ملی (اصلاح دوم) 2022 را تصویب کرد تا نقش NAB را در پرونده های فساد بیش از 500 میلیون روپیه محدود کند و اختیار رئیس جمهور را برای انتصاب قضات دادگاه پاسخگو سلب کند. این قانون همچنین دوره چهار ساله رئیس NAB و دادستان کل دفتر را به سه سال کاهش داد.

علوی از امضای این لایحه خودداری کرده بود و با تصویب جلسه مشترک 19 خرداد سال گذشته مجلس به قانون تبدیل شد. با این حال، عمران خان، نخست‌وزیر سابق، آن را در دادگاه عالی به چالش کشید، جایی که هنوز در حال بررسی است.

خان و حزب تحریک انصاف پاکستان ادعا می کنند که ائتلاف حاکم قوانین مبارزه با فساد را تغییر می دهد تا از چندین پرونده اختلاس جلوگیری کند، اما دولت این استدلال را رد می کند و می گوید که در حال کاهش نفوذ غیرضروری قدرت های NAB است که تجارت را مختل می کند. و سرمایه گذاری