وزیر ارشد کارناتاکا: سیددارامایا، رهبر کنگره، مدیرکل بعدی کارناتاکا خواهد شد و دی کی شیواکومار معاون او خواهد بود.

دبیر کل کمیته کنگره سراسری هند (AICC) KC Venugopal روز پنجشنبه سیددارامایا را به عنوان وزیر ارشد جدید کارناتاکا معرفی کرد و به تعلیق چهار روزه بر سر این سمت پایان داد.

انتظار می رود رهبر 75 ساله کنگره در 20 مه در حضور رهبران ارشد حزب سوگند یاد کند. کنگره همچنین آماده شده است تا مراسم سوگند نخست وزیر را به نمایش قدرت تبدیل کند، جایی که چندین رهبر مخالف نیز دعوت خواهند شد.

رئیس کنگره کارناتاکا، دی کی شیواکومار، نیز در همان روز به عنوان معاون وزیر این ایالت سوگند یاد خواهد کرد.

رئیس کنگره خارگ تصویری از او در کنار سیدارامیا و شیواکومار توییت کرد. در تصویر، خارگه را می توان دید که دست هر دو رهبر را برای علامت دادن به اجماع بالا می برد.

خارگ در توییتر نوشت: “کنگره تیم متعهد به ایجاد پیشرفت، رفاه و عدالت اجتماعی برای مردم کارناتاکا است. ما 5 تضمینی که به 6.5 Cr Kannadigas قول داده شده را اجرا خواهیم کرد.”

کنگره همچنین این تصویر را توییت کرد و گفت: “با هم قوی تر”.

راندیپ سورجوالا، دبیرکل ایالتی AICC، با به اشتراک گذاشتن این تصویر در توییتر، گفت: “تیم برنده.” یک جلسه حزب قانونگذار کنگره (CLP) توسط شیواکومار، رئیس واحد ایالتی حزب، در روز پنجشنبه در بنگالورو فراخوانده شده است.

رئیس کمیته کنگره کارناتاکا پرادش به همه قانونگذاران نامه نوشته و از آنها خواسته است که در جلسه نمایندگان تازه منتخب MLA، MLCها و نمایندگان پارلمان در ایندیرا گاندی بهاوان در خیابان کوئینز در ساعت 7 بعد از ظهر شرکت کنند.

PTI به نقل از منابع گزارش داد که رهبری حزب همچنین تصمیم گرفته است که حدود 20 تا 25 وزیر جدید داشته باشد.

پیش از این، سیددارامایا و شیواکومار همچنین یک جلسه صبحانه با ونوگوپال و سورجوالا برگزار کردند.

مذاکرات پرتنش روز چهارشنبه برای شکستن بن بست در تصمیم گیری در مورد انتخاب وزیر ارشد کنگره در کارناتاکا برگزار شد و هر دوی این افراد امیدوار پرونده های خود را در مقابل مقامات عالی ارائه کردند، حتی در شرایطی که حزب اظهار داشت که نتیجه احتمالی ظرف یک یا دو روز وجود دارد.

شیواکومار و سیددارامیا هر دو در دهلی اردو زده بودند و چندین دور مشورت با اعضای ارشد حزب برگزار کردند.

سفر سیاسی سیدارمایه:

این سیاستمدار 75 ساله در سال 2006 پس از برکناری از JD(S) به حزب کنگره پیوست. او اولین حضور خود را در مجمع در سال 1983 انجام داد. سیددارامایا با یک برگه حزب لوک دال از چموندشواری انتخاب شد. او رئیس کمیته تبلیغات انتخابات KPCC در سال 2008 بود. سیددارامایا در 12 اوت 1948 در سیدداراماناهوندی، روستایی در ناحیه میسورو به دنیا آمد.

او از دانشگاه میسور با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد. لیسانس گرفت و بعداً در همان مؤسسه حقوق خواند و مدتی آن را به صورت حرفه ای ادامه داد. در سال 2013، او وزیر ارشد کارناتاکا شد و دوره پنج ساله خود را با موفقیت از 2013-2018 به پایان رساند.

در نظرسنجی های سال 2023، سیددارامایا در حوزه انتخابیه وارونا به پیروزی قاطع دست یافت و نزدیک ترین رقیب خود و رهبر بانفوذ لینگایات V Somanna را با اختلاف 46006 رای شکست داد.

کنگره در انتخابات اخیر مجمع 224 عضوی کارناتاکا 135 کرسی به دست آورد.

سه ناظر مرکزی که توسط کمیته کنگره سراسر هند (AICC) در کارناتاکا منصوب شده بودند، روز دوشنبه وارد دهلی شدند تا گزارش خود را به رئیس کنگره خارگه در مورد انتصاب وزیر ارشد کارناتاکا ارائه کنند.

ناظران Sushil Kumar Shinde، Deepak Bawaria و Bhanwar Jitendra Singh موظف شدند در مورد انتخاب رهبر حزب قانونگذار کنگره (CLP) در کارناتاکا با نمایندگان مجلس نمایندگان تازه منتخب کنگره صحبت کنند و متعاقباً گزارش خود را به فرماندهی عالی حزب ارائه دهند.

حزب قانونگذاری کنگره اواخر عصر یکشنبه در بنگالورو تشکیل جلسه داد و یک قطعنامه تک خطی را تصویب کرد که به رئیس کنگره اختیار می‌دهد تا رئیس این حزب را انتخاب کند.

(با ورودی های نمایندگی ها)