هیئت دائمی پارلمان سیستم های حضور و غیاب و پرداخت جدید را برای کارگران MGNREGS زیر سوال می برد

ابتکارات جدید مرکز در سیستم ملی مانیتورینگ سیار (NMMS) برای علامت گذاری حضور و غیاب و سیستم پرداخت مبتنی بر Aadhaar برای ذینفعان طرح ملی ضمانت اشتغال روستایی مهاتما گاندی (MGNREGS) تحت اسکنر یک کمیته پارلمانی قرار گرفته است.

در حالی که ذینفعان MGNREGS نسبت به عدم پرداخت و تأخیر در پرداخت دستمزدها در سراسر ایالت ها و در Jantar Mantar در دهلی نو اعتراض می کنند، کمیته دائمی توسعه روستایی شروع به بررسی طرح های ارائه شده در اوایل سال جاری کرد.

اعضای کمیته در اولین جلسه خود درباره این موضوع در روز دوشنبه، به دنبال توضیحی از وزارتخانه در مورد دلایل اجباری کردن برنامه NMMS برای علامت گذاری حضور بودند. از اول ژانویه، این وزارتخانه برای هر کارگر MGNREGS اجباری کرده بود که حضور خود را با آپلود یک عکس دو بار در روز در برنامه NMMS مشخص کند. کارگران در چندین ایالت از پرداخت نشدن دستمزدها شکایت کردند زیرا نتوانستند عکس‌ها را آپلود کنند و حضور را علامت‌گذاری کنند به دلیل اتصال ضعیف اینترنت و کمبود دانش فنی.

به گفته منابع، اعضای کمیته دائمی اشاره کردند که چندین شکایت از کاربران قانونی وجود دارد که قادر به آپلود عکس نیستند.

یکی از اعضا خاطرنشان کرد که این کار به معنای “کار رایگان برای دولت و کار مقید” است.

با این حال، وزارت توسعه روستایی به کمیته اطمینان داد که در حال بررسی شکایات است.

دولت از ایالت ها خواسته بود که از اول فوریه تمام پرداخت ها به کارگران MGNREGS را از طریق سیستم پرداخت مبتنی بر Aadhaar (ABPS) انجام دهند. تاکنون دو حالت پرداخت وجود داشته است – مبتنی بر حساب و ABPS. اعضا به وزارتخانه اشاره کردند که برای اینکه ABPS برای یک کارگر MGNREGS کار کند، کارت شغلی و حساب بانکی او باید Aadhaar باشد. “مشکل است که نام یک شخص در هر سه یکسان باشد. آنها به این دلیل پولی دریافت نمی کنند. گاهی اوقات پرداخت ها در حساب Jan Dhan مرتبط با Aadhaar آنها آمده است و آنها از نحوه دسترسی به آن آگاه نیستند.” ” یکی از اعضا اشاره کرد. این کمیته به دنبال گزارشی از وزارتخانه در مورد چگونگی یافتن راه حل برای مشکلاتی است که ذینفعان MGNREGS با آن مواجه هستند.

اعضا به عدم انتشار وجوه MGNREGS به بنگال غربی اشاره کردند که از نظر سیاسی به یک موضوع مهم تبدیل شده است. به گفته منابع، از این وزارتخانه خواسته شده است که گزارش دقیق دولتی در مورد میزان پول آزاد شده در بخش های مختلف ارائه کند.