هند: تمرکز بر مشارکت یک کشور مناسب نیست: هند در نشست سازمان همکاری شانگهای

ساعاتی پس از اینکه پاکستان اعلام کرد بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه این کشور در نشست مهم سازمان همکاری شانگهای در گوا در ماه آینده شرکت خواهد کرد، هند روز پنجشنبه گفت که تمرکز بر مشارکت هیچ کشوری مناسب نیست. آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه (MEA) در پاسخ به این سوال که آیا طرف پاکستانی درخواست دیدار دوجانبه بین بوتو زرداری و همتای هندی وی اس جیشانکار را داشته است، پاسخ مستقیمی نداد.

نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در روزهای 4 و 5 می در گوا برگزار می شود.

باغچی گفت که هند به عنوان رئیس سازمان همکاری شانگهای از همه کشورهای عضو این گروه و برخی از کشورهای دعوت کننده برای نشست وزیران خارجه دعوت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلامیه پاکستان گفت: “ما مشتاقانه منتظر یک نشست موفق هستیم. تمرکز بر مشارکت یک کشور خاص مناسب نخواهد بود.”

پیش از این، پاکستان گفته بود که بوتو زرداری ریاست هیئت این کشور را در نشست سازمان همکاری شانگهای در گوا بر عهده خواهد داشت.

باغچی گفت: در مورد درخواست برای دیدارهای دوجانبه فکر می کنم زود است. بیایید مشارکت کامل را ببینیم. معمولاً وزیر امور خارجه تلاش می کند تا جایی که می تواند در حاشیه این گونه نشست های چندجانبه جلسات دوجانبه برگزار کند. .

او گفت: “شما این را به مناسبت نشست وزرای خارجه گروه 20 دیدید. اما تا زمانی که آنها در قفل نباشند، فکر نمی کنم درست باشد که در این مورد اظهار نظر کنم.” سفر وزیر خارجه پاکستان به هند اولین سفر از اسلام آباد از سال 2011 خواهد بود.

حنا ربانی خار وزیر امور خارجه وقت پاکستان در آن سال به هند سفر کرده بود.

خار در حال حاضر به عنوان وزیر دولت در امور خارجه فعالیت می کند.

در ماه مه 2014، نواز شریف، نخست وزیر وقت پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف نخست وزیر نارندرا مودی از هند بازدید کرد.

در دسامبر 2015، وزیر امور خارجه وقت سوشما سواراج از پاکستان دیدن کرد و چند روز بعد مودی یک سفر کوتاه به آن کشور داشت.

این دعوت نامه برای وزیر امور خارجه پاکستان در ماه ژانویه، چند روز پس از پیشنهاد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برای برگزاری مذاکرات دوجانبه میان هند و پاکستان ارسال شد.

شریف در گفت و گو با شبکه خبری العربیه مستقر در امارات گفت که پاکستان پس از سه جنگ با هند درس خود را آموخته و اکنون می خواهد در صلح با هند زندگی کند، اگر ما بتوانیم مشکلات واقعی خود را حل کنیم.

با این حال، دفتر نخست وزیر پاکستان بعداً اعلام کرد که مذاکرات بدون لغو اقدامات هند در سال 2019 در مورد کشمیر امکان پذیر نیست.

هند همچنان خواستار روابط عادی همسایگی با پاکستان است و در عین حال تاکید می کند که مسئولیت ایجاد محیطی عاری از ترور و خصومت برای چنین تعاملی بر عهده اسلام آباد است.

روابط هند و پاکستان پس از حمله هواپیماهای جنگی هند به اردوگاه آموزشی تروریستی جیش محمد در بالاکوت در پاکستان در فوریه 2019 در پاسخ به حمله تروریستی پولواما، تحت تنش شدید قرار گرفت.

این روابط پس از آن که هند در آگوست 2019 اعلام کرد که قدرت های ویژه جامو و کشمیر و تقسیم این ایالت به دو قلمرو اتحادیه را اعلام کرد، بدتر شد.