هند با عبور از چین جمعیت پیش از پیر شدن برای ثروتمند شدن رقابت می کند

لحظه ای زودگذر در غرب هند در غروب 8 مارس برای همیشه در خاطره نیکیتا پنجابی حک خواهد شد: اولین نگاه از دختر تازه متولد شده اش در حالی که دکتر او را پس از زایمان نگه داشت. آنیکت رای که در حین زایمان عصبی منتظر بود، وقتی پرستار به او گفت که دختری دارد اشک شوق می‌ریخت. «این احساس سورئال بود… بی نظیر. من نمی توانم آن را واقعاً توصیف کنم، فقط می توان آن را احساس کرد.»

نوزاد آنها، پریشا – که به معنای هدیه خداست – یکی از میلیون‌ها نفری است که امسال در سراسر هند به دنیا آمده‌اند و به نقطه عطف تاریخی عبور از جمعیت چین کمک کرده‌اند. این اتفاق تنها چند سال پس از آن رخ می دهد که هند عنوان سریع ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان را از همسایه شمالی خود ربود.

اما برچسب‌ها به تنهایی برای اینکه هند به عنوان بزرگ‌ترین محرک رشد جهان تصاحب شود کافی نخواهد بود، همانطور که تا زمانی که چین اصلاحات اقتصادی را از اواخر دهه 1970 انجام نداد، داشتن بیشترین جمعیت برای چین کافی نبود.

1بلومبرگ

بلومبرگ اکونومیکس می‌گوید که هند باید در چهار جبهه گسترده – شهرنشینی، زیرساخت‌ها، ارتقای مهارت و گسترش نیروی کار خود و تقویت تولید- پیشروی کند تا بتواند به طور کامل از سود جمعیتی خود پول نقد کند و در این فرآیند اقتصاد جهانی را تغییر دهد.

آبیشک گوپتا، اقتصاددان ارشد هند در اکونومیکس بلومبرگ، گفت: «کشور جوان است، انگلیسی زبان است و نیروی کار رو به رشد در حال حاضر از ابتکار دولت «ساخت در هند» حمایت می کند. بادهای دنباله دار ژئوپلیتیکی نیز کمک می کند.»

شهرنشینی
هند چقدر سریع نسبت ساکنان شهر خود را افزایش می دهد و اینکه آیا می تواند مشاغل با کیفیت کافی برای سازگاری با این تغییر ایجاد کند یا خیر، برای نیازهای رشد آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی، در دوره تا سال 2040، هند احتمالاً 270 میلیون نفر به جمعیت شهری خود اضافه خواهد کرد.

این تغییر در حال حاضر در کلان شهرهای هند به نمایش گذاشته شده است. ساختمان‌های آپارتمانی جدید براق در دهلی پایتخت پراکنده‌اند، زیرا ثروتمندان جدیداً سرمایه‌گذاری‌های ملکی را افزایش می‌دهند. یک توسعه‌دهنده برتر اخیراً یک میلیارد دلار خانه‌های لوکس را در گوروگرام، یکی از شهرهای اقماری دهلی، در سه روز فروخت.

2بلومبرگ

اما خدمات عمومی هنوز ضعیف هستند – دادگاه عالی هند حتی هشدار داده است که کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی ممکن است مجبور شوند هواپیماها را در اطراف زباله‌های عظیم در حومه دهلی هدایت کنند، اگر بزرگتر شوند.

یوکان هوانگ، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت که هند باید مسیر چین و کره جنوبی را در مدرن و کارآمد ساختن شهرهای خود دنبال کند. او گفت که طی چهار دهه گذشته، افزایش چهار برابری شهرنشینی به طور منظم «با افزایش بهره‌وری نیروی کار در هر دو کشور مرتبط است».

زیر ساخت
برای شهرنشینی برای پرداخت سود اقتصادی، سرمایه گذاری زیرساختی در مقیاس گسترده مورد نیاز است. پیشرفت هایی حاصل شده است – از زمان پیروزی نخست وزیر نارندرا مودی در انتخابات 2014، تعداد مسافران هوایی داخلی تقریباً دو برابر شده و شبکه بزرگراه ملی بیش از 50٪ گسترش یافته است.

در زمینه فناوری، زیرساخت دیجیتال هند یکی از پیشرفته ترین زیرساخت های جهان است. تنها در عرض چند سال، تقریباً هر هندی یک کارت هویت ملی – به نام Aadhaar – دریافت کرده است که به همه چیز از اجاره نامه های اجاره گرفته تا حساب های بانکی و مزایای رفاه اجتماعی مرتبط است.

از جمله مهمترین دستاوردهای مودی و حزب بهاراتیا جاناتا، ایجاد یک منطقه اقتصادی واحد از مالیات های کثیف فدرال و ایالتی هند است. این به جمع‌آوری درآمد کمک کرد، که سال گذشته به اوج خود رسید و بودجه برای فرودگاه‌ها، جاده‌ها و موارد مشابه فراهم کرد.

3بلومبرگ

اما در سایر اقدامات، چین هنوز بسیار جلوتر است. اگرچه هند برخی از پایین‌ترین نرخ‌های تعرفه تلفن را در جهان دارد، اما استفاده از اینترنت چین را دنبال می‌کند، چینی نیز در همه چیز از خروج شرکت‌های هواپیمایی گرفته تا ترافیک بندر کانتینری از هند عبور کرده است.

پریانکا کیشور، مدیر اقتصادی IMA آسیا، که انجمن‌های گروه همتای پیشرو برای رهبران تجاری آسیا را اداره می‌کند، گفت: «زیرساخت‌ها از دهه‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی، یک سیستم بین‌وجهی ضعیف، اتکای بیش از حد به جاده‌ها برای حمل و نقل بار و شیوه‌های کاری ناکارآمد رنج می‌برند.

تحصیلات
آموزش یکی دیگر از موانع است. بسیاری از مدرک ها اساسا بی ارزش هستند و عدم تطابق مهارت ها رشد را به خطر انداخته است. بر اساس مطالعه ای که توسط Wheebox، گروهی که به مشاغل مشاوره می دهد، نیمی از فارغ التحصیلان در هند بیکار هستند. نرخ بیکاری سرسختانه بالاست و حدود 7 درصد است.

شومیتا دوشوار، مدیر ارشد تحقیقات هند در TS Lombard گفت: «هند یک بحران جدی یادگیری دارد.

هند هزینه های آموزشی را 13 درصد در سال جاری افزایش داد که بالاترین میزان در تاریخ است، به 1.1 تریلیون روپیه (13.4 میلیارد دلار) و هدف آن بهبود آموزش دیجیتال و رفع کمبودهای آموزشی است.

اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، به خصوص در مورد مشارکت زنان در نیروی کار. بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بانک جهانی، بین سال های 2010 تا 2020، نسبت زنان شاغل در هند از 26 درصد به 19 درصد کاهش یافته است.

4بلومبرگ

اگرچه زنان هندی 48 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، در مقایسه با 40 درصد در چین، تنها حدود 17 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. بر اساس تحلیل اخیر بلومبرگ اکونومیکس، از بین بردن شکاف اشتغال بین مردان و زنان می تواند تولید ناخالص داخلی هند را تا سال 2050 نزدیک به یک سوم افزایش دهد، که برابر با 6 تریلیون دلار دلار آمریکا است.

تولید
چهار دهه پیش، چین و هند هر دو عمدتاً مبتنی بر اقتصاد کشاورزی بودند. اما از آنجایی که دنیای غرب تولید همه چیز از اسباب بازی گرفته تا تلویزیون و ابزار را برون سپاری می کرد، چین لحظه ای را که هند از دست داده بود، غنیمت شمرد. امروزه، تولید بیش از یک چهارم اقتصاد چین را تشکیل می دهد، در حالی که این رقم برای هند تنها 14 درصد است.

افزایش رقابت بین ایالات متحده و چین به دولت مودی فرصت جدیدی برای افزایش سهم تولید خود به یک چهارم تولید ناخالص داخلی می دهد. و جیب های پیشرفت وجود دارد. سه تامین کننده کلیدی تایوانی شرکت اپل مشوق هایی را از هند برای افزایش تولید و صادرات گوشی های هوشمند دریافت کردند. بلومبرگ اخیرا گزارش داد که این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال حاضر تقریباً 7 درصد از آیفون های خود را در هند تولید می کند که در مقایسه با حدود 1 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

5بلومبرگ

سانجی کومار موهانتی، استاد مؤسسه بین المللی علوم جمعیت در بمبئی، گفت: «تشکیل سیاسی و دموکراتیک در کشور برای سرمایه گذاری جهانی بیشتر از چین مساعد است.

اما بالا بردن زنجیره ارزش آسان نخواهد بود. قوانین کار هنوز محدود کننده هستند و در مقایسه با کشورهایی مانند بنگلادش یا ویتنام، هند در ایجاد پارک های صنعتی بسیار کارآمد که توسط بسیاری از تولیدکنندگان جهانی ترجیح داده شده اند، موفقیت کمتری داشته است.

امید و ترس
پیشرفت سریع در شهرسازی، زیرساخت‌ها، توسعه انسانی و تولید برای دهه‌ها، نه فقط سال‌ها، نیاز خواهد بود، زیرا جمعیت همچنان در حال افزایش است. پیش بینی می شود تا سال 2050 به 1.67 میلیارد نفر برسد – یعنی 250 میلیون نفر دیگر یا تقریباً به اندازه اندونزی.

مراقبت های بهداشتی تنها یک نقطه فشار نشان دهنده است. امروزه هند به ازای هر 10000 نفر حدود 5 تخت بیمارستانی دارد. این نسبت در چین حدود هشت برابر آن است و تحلیلگران می گویند هند دهه ها طول می کشد تا به سطحی که چین در حال حاضر ایستاده است برسد.

پنجره جمعیتی نیز برای همیشه باز نخواهد بود. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، جمعیت هند در سال 2047 شروع به کاهش می کند و تا سال 2100 به یک میلیارد نفر کاهش می یابد.

در مورد پایه سازمان ملل جمعیت چین تا سال 2050 به 1.3 میلیارد نفر می رسد. برخلاف جمعیت شناسان، اقتصاددانان تمایل دارند از پیش بینی دهه های آینده اجتناب کنند، بنابراین یافتن تخمین هایی مبنی بر پیشی گرفتن هند از تولید ناخالص داخلی چین دشوار است. اما اگر هند بتواند حدود 7 درصد به رشد خود ادامه دهد و ارز آن ثابت بماند، باید از آلمان و ژاپن گذشته و تا سال 2030 در رتبه سوم قرار گیرد.

برای دولت مودی، شکی نیست که این لحظه هند است.

بر اساس داده های سازمان ملل که روز چهارشنبه منتشر شد، هند با 1.428 میلیارد جمعیت، از جمعیت سرزمین اصلی چین که 1.425 میلیارد نفر است، عبور کرده است. این کشور به زودی در مجموع چین و هنگ کنگ را پشت سر خواهد گذاشت.

سانجیف سانیال گفت: «این فقط به این نیست که در رتبه‌بندی‌ها ضربه بزنیم، در نهایت برای همه هندی‌ها کیفیت زندگی بهتر و همچنین ایجاد سیستمی است که امکان نوآوری، ریسک‌پذیری، کارآفرینی و غیره را فراهم می‌کند.» مشاور اقتصادی مودی.

والدین بیبی پریشا نیز خوشبین هستند.

رای، دستیار معاون رئیس بارکلیز که قصد دارد خانواده خود را در شهر پونا بزرگ کند، گفت: “کشور ما شاهد چنین رشد سریعی است.” “این یک دوران عالی برای پریشا است که به دنیا آمده است.”

– با کمک آدریا چاترجی.