نظرسنجی مدنی شیملا: BJP به دنبال حفظ کنترل است، کنگره به دنبال تحکیم قدرت در پایتخت هیماچال

کمی بیش از 90000 رای دهنده سرنوشت 102 نامزد از 34 بخش را تعیین خواهند کرد که در انتخابات شرکت های شهرداری شیملا که قرار است روز سه شنبه برگزار شود، شرکت می کنند. نتایج انتخابات که بر روی نمادهای حزبی برگزار می شود، روز پنجشنبه اعلام می شود.

بر اساس داده های کمیسیون دولتی انتخابات، 93920 رای دهنده برای استفاده از حق امتیاز خود در انتخابات ثبت نام کرده اند. این افراد شامل 49759 رای دهنده مرد و 44161 زن رای دهنده در 153 صندوق است.

بخش ویکاس ناگار با 4161 رای بیشترین تعداد رای دهنده را دارد در حالی که مالیانا با 1166 کمترین تعداد رای دهنده را دارد.

در جریان تبلیغات انتخاباتی، احزاب رقیب وعده های بلندی به رای دهندگان داده اند. از بزرگراه‌ها گرفته تا راهروها و پارک‌ها تا مکان‌های پارکینگ، طرفین در طول نمایش‌های جاده‌ای، جلسات گوشه خیابان و کمپین‌های خانه‌به‌در وعده‌های زیادی دادند.

کنگره قول داده است که سیاست هایی را برای منظم کردن ساختمان های چند طبقه و یک رژیم مالیاتی یکسان برای مناطق قدیمی و ادغام شده، یک سیستم طناب زنی و اجازه دادن به غیرکشاورزانی که قبل از سال 1971 در شیملا ساکن شده اند برای ساختن خانه ها معرفی کند.

از سوی دیگر، BJP 40000 لیتر آب رایگان به هر خانوار در ماه و سیاست «یک نگام، یک مالیات» را وعده داده است که مالیات خانه‌ها، زباله‌ها و فاضلاب را برای راحتی شهروندان به یکی تبدیل می‌کند. همچنین وعده کاهش 50 درصدی قبوض زباله را داده است.

به گفته رای دهندگان، مهم ترین مسائل انتخاباتی تامین آب 24×7، پارکینگ های جدید، تعریض جاده ها و کنترل تهدید مواد مخدر است. همه احزاب بزرگ قول داده اند که شیملا را سبز و مواد مخدر را رایگان کنند و با ساخت پارکینگ مشکل تراکم ترافیک را حل کنند. در حالی که BJP در پروژه شهر هوشمند شیملا اعتبار کارهای توسعه از جمله ساخت اسکای واک و تونل ها را می گیرد، کنگره در استفاده از آن ادعا کرده است که فساد وجود دارد.

انتخابات شرکت شهری شیملا هم برای کنگره و هم برای BJP بسیار مهم است.

کنگره که در ماه دسامبر در هیماچال پرادش به قدرت رسید، به دنبال تحکیم قدرت سیاسی خود با بازپس گیری کنترل نهاد مدنی در پایتخت این ایالت است. BJP، که هیئت مدیره شرکت شهرداری در حال خروج را اداره می کرد، به انتخابات به عنوان یک مبارزه پرستیژ نگاه می کند.

از 34 بخش در بدنه مدنی، 50 درصد به زنان اختصاص دارد. شش بخش برای کاست های برنامه ریزی شده در نظر گرفته شده است، از جمله سه بخش برای زنان. 14 بخش باقی مانده بدون رزرو هستند.

BJP و کنگره نامزدهای زن را به ترتیب از 23 و 18 بخش معرفی کرده اند.

در حالی که BJP و کنگره کاندیداهایی را از تمام 34 بخش معرفی کرده اند، نامزدهای AAP و CPI (M) به ترتیب از 21 و 4 کرسی رقابت می کنند.

ده کرسی شاهد رقابت مستقیم بین BJP و کنگره خواهد بود. نه فرد مستقل، از جمله شورشی کنگره و شهردار سابق شیملا، سوهان لال از کریشان ناگر و رهبر سابق BJP، آرتی چاوهان از انجین غار، نیز در این مبارزه حضور دارند.

شرکت شهری شیملا مناطقی از سه بخش مونتاژ – شیملا (شهری)، شیملا (روستایی) و کوسومپتی را تشکیل می دهد. هر سه بخش در حال حاضر توسط نمایندگان مجلس نمایندگان کنگره که دو نفر از آنها وزرای کابینه سوخویندر سینگ سوخو هستند، نمایندگی می کنند.

انوراگ تاکور، وزیر اتحادیه، جی رام تاکور، رهبر اپوزیسیون و دیگر رهبران ارشد، نمایش‌های جاده‌ای و گردهمایی‌هایی برای نامزدهای BJP برگزار کردند، در حالی که سوخو، معاونش موکش آگنیهوتری، رئیس کمیته کنگره هیماچال پرادش، پراتیبا سینگ و چندین وزیر در کابینه ایالتی، کمپین حزب را رهبری کردند. سوکو قبلا به عنوان مشاور در شرکت شهرداری شیملا خدمت کرده است.

در انتخابات 2017، BJP برای اولین بار پس از 32 سال، بدنه مدنی را از کنگره خارج کرد و در 17 بخش پیروز شد. کنگره 12 بخش، CPI(M) از یک بخش و مستقل ها از چهار بخش برنده شدند.

دوره پنج ساله این نهاد مدنی در ژوئن 2022 به پایان رسید اما انتخابات 11 ماه به تعویق افتاد.