نتایج انتخابات کارناتاکا 2023: نامزدها و حوزه های انتخابیه کلیدی – شیواکومار، بومای، خارگ، کوماراسوامی، سیددارامایا

انتخابات کارناتاکا: شمارش آرا از ساعت 8 صبح در 36 مرکز تعیین شده در ایالت جنوبی آغاز شد. ). یک حزب باید ۱۱۳ کرسی را به دست آورد تا به اکثریت برسد و ادعای تشکیل دولت در کارناتاکا را داشته باشد. دولت از سال 1985 هرگز رئیس جمهور فعلی را به قدرت بازنگردانده است.

کارناتاکا تنها ایالت جنوبی است که BJP در آن قدرت دارد و حزب زعفران به دنبال پیروزی در ایالت قبل از انتخابات 2024 Lok Sabha است. این حزب 50 چهره جدید را معرفی کرد و در عین حال از صدور بلیط برای چندین چهره برجسته خودداری کرد. چند تن از این رهبران، از جمله جگادیش شتر و معاون سابق وزیر دفاع، لاکسمن سوادی به کنگره پریدند.

جوامع Lingayat و Vokkaliga نقش کلیدی در تصمیم گیری در مورد نتیجه نهایی نظرسنجی ایفا خواهند کرد زیرا 17 درصد و 11 درصد از جمعیت ایالت را تشکیل می دهند.

حوزه‌های انتخابیه کلیدی در انتخابات کارناتاکا که امروز باید مراقب آنها بود عبارتند از هوبلی دارواد، وارونا، کانکاپورا، شیگاون، چاناپاتنا، شیکاریپورا، چیتاپور، راماناگارا و چیکماگالور.

باساواراج بومایی، رئیس جمهور، به دنبال انتخابی جدید از حوزه انتخابیه شیگاون است که از آنجا سه ​​دوره متوالی در مجلس را به دست آورده است.

همچنین کنجکاوی زیادی در مورد نبرد برای حوزه انتخابیه وارونا وجود دارد، جایی که سیددارامایا، سرسخت کنگره و وزیر ارشد سابق، در مقابل V Somanna از BJP، وزیر ایالت و دکتر بهاراتی شانکار از JD(S) قرار می گیرد. CM سابق امیدوار است که به روند پیروزی های خود در این کرسی از سال 2008 ادامه دهد.

یکی دیگر از نامزدهای سنگین وزن، رئیس کمیته کنگره کارناتاکا پرادش (KPCC) DK Shivakumar نیز چشم به یک دوره جدید در حوزه انتخابیه مجمع کاناکاپورا دارد. یکی از رهبران ارشد کنگره، که گمان می‌رود این بار برای پست نخست وزیری رقابت می‌کند، شیواکومار در رقابتی مستقیم با وکالیگا، رئیس BJP و وزیر درآمد ایالت، آر آشوکا.بی‌جی‌پی و جاگادیش شتار، وزیر ارشد سابق، که به این سمت تغییر کرده است، در رقابت است. کنگره پس از اینکه حزب زعفران از دریافت برگه رقابت در حوزه انتخابیه مجلس هبلی-درود غرب محروم شد، در مقابل ماهش تنگینکای از BJP قرار گرفت.

Channapatna یکی دیگر از میدان‌های اصلی نبرد انتخاباتی در کارناکاتا در سال جاری است که رهبر JD (S) و وزیر ارشد سابق HD Kumaraswamy در رقابتی مستقیم با یوگش‌وارا از BJP و گانگادار کنگره حضور دارد. هر دو رقیب او از Vokkaliga قدرتمند هستند و به عنوان حریفان قدرتمند دیده می شوند.

پسر ملیکارجون خارگ، رئیس ملی کنگره، پریانک خارگ، در حوزه انتخابیه مجلس چیتاپور رقابت می کند. وی وزیر سابق دولت سیدارمایه بود.

در نبرد دیگری که انتظار می‌رود نظرهای زیادی را به خود جلب کند، نوه نخست‌وزیر اچ‌دی دیو گودا، نیکیل کوماراسوامی، پس از شکست در انتخابات مجلس 2019، چشم به یک چرخش انتخاباتی در حوزه انتخابیه مجلس راماناگارا است. با این حال، او در مقابل اقبال حسین کهنه سرباز کنگره و گوتهام گودا از BJP قرار دارد. (با ورودی های آژانس)