معامله HZL-Vedanta: ارزش گذاری یک مسئله

دولت احتمالاً با هر طرحی از سوی Hindustan Zinc Ltd (HZL) برای خرید تجارت جهانی روی شرکت مادر ودانتا حتی از طریق معامله غیر نقدی مخالفت خواهد کرد، مگر اینکه ارزیابی دارایی ها به سطح “واقع بینانه تر” کاهش یابد.

هیئت مدیره HZL در 19 ژانویه پیشنهاد خرید این دارایی ها را در یک معامله نقدی 2.98 میلیارد دلاری داد.

این پیشنهاد در ماه جاری پس از آن که HZL به دنبال مخالفت شدید دولت در طی سه ماه مقرر به دنبال تایید سهامداران نشد، لغو شد.

یک مقام ارشد آگاه از جزئیات به ET گفت: «اگرچه دولت مایل است هر گزینه معامله غیرنقدی (ارائه شده توسط HZL) را بررسی کند، موضوع اصلی ارزش گذاری بالا همچنان باقی است. ما با این نوع ارزش گذاری راحت نیستیم. .

سخنگوی HZL از اظهار نظر در مورد سؤالات ET خودداری کرد.

در مورد معامله با اشخاص وابسته، سهامداران اقلیت باید پیشنهاد را با اکثریت تصویب کنند. در این مورد، با توجه به سهام 29.54 درصدی آن در HZL، این پیشنهاد نمی تواند بدون موافقت دولت تصویب شود.

ودانتا 64.92 درصد در شرکتی را که بیش از دو دهه پیش خصوصی شده بود، در اختیار دارد. آرون میسرا، مدیر اجرایی HZL، در مصاحبه‌های اخیر با رسانه‌ها، گفت که این شرکت هنوز به طور رسمی طرح خرید دارایی‌های روی بین‌المللی ودانتا را متوقف نکرده است.

در ارتباط با HZL در 17 فوریه، وزارت معادن از این شرکت خواسته بود تا “روش های بدون نقد دیگر را برای دستیابی به این دارایی ها بررسی کند”.

این مقام به نقل از بالا گفت: «تاکنون، HZL هیچ گزینه معامله غیر نقدی را برای بررسی به دولت ارائه نکرده است». دولت به نوبه خود، چه به صورت غیررسمی و چه رسمی، هیچ گزینه غیرنقدی برای دستیابی به این دارایی ها به HZL پیشنهاد نکرده است.»

دولت نسبت به اقدام قانونی در صورت ادامه معامله نقدی پیشنهادی HZL هشدار داده بود و حتی برای تقویت مخالفت خود به Sebi نامه نوشت.