مشک: انفجار موشک اسپیس ایکس فرمول “شکست موفقیت آمیز” ایلان ماسک را نشان می دهد

کارشناسان روز پنجشنبه گفتند انفجار تماشایی موشک استارشیپ جدید اسپیس ایکس دقایقی پس از اوج گرفتن از سکوی پرتاب خود در اولین آزمایش پرواز، آخرین تصویر واضح از فرمول تجاری “شکست موفقیت آمیز” است که به شرکت ایلان ماسک خدمت خوبی می کند.

کارشناسان به جای اینکه فروپاشی آتشین سیستم عظیم استارشیپ نسل بعدی ماسک را به عنوان یک شکست ببینند، گفتند از دست دادن چشمگیر کشتی موشکی به تسریع توسعه این وسیله نقلیه کمک می کند.

تصاویری از کشتی ستاره ای که از کنترل خارج می شود در حدود 20 مایلی در آسمان در حالی که روی تقویت کننده موشک فوق سنگین خود نصب شده بود، قبل از اینکه وسیله نقلیه ترکیبی منفجر شود، پوشش رسانه ای پرتاب مورد انتظار را تحت سلطه خود در آورد.

اسپیس ایکس اذعان کرد که چندین موتور از 33 موتور قدرتمند گزارش Super Heavy در هنگام صعود دچار مشکل شده اند و موشک تقویت کننده و استارشیپ آنطور که قبل از پایان پرواز بدشانسی طراحی شده بود، از هم جدا نشدند.

اما مدیران اسپیس ایکس از جمله ماسک – بنیانگذار، مدیر عامل و مهندس ارشد شرکت موشکی مستقر در کالیفرنیا – از این پرواز آزمایشی به دلیل دستیابی به هدف اصلی بلند کردن وسیله نقلیه از زمین استقبال کردند و در عین حال انبوهی از داده ها را ارائه کردند که توسعه Starship را پیش می برد.

تمرین کامل می کند

حداقل دو متخصص در مهندسی هوافضا و علوم سیاره‌ای که با رویترز صحبت کردند، موافق بودند که این پرواز آزمایشی فوایدی را به همراه داشت. گرت رایسمن، استاد مهندسی فضانوردی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که فضانورد سابق ناسا و همچنین مشاور ارشد اسپیس ایکس است، می‌گوید: «این یک شکست کلاسیک موفق SpaceX است.

رایسمن پرواز آزمایشی استارشیپ را نشانه بارز استراتژی اسپیس ایکس خواند که شرکت ماسک را از شرکت‌های سنتی هوافضا و حتی ناسا با استقبال از شکست در زمانی که پیامدهای شکست کم است متمایز می‌کند.

هیچ فضانوردی برای این پرواز بدون خدمه حضور نداشت و موشک تقریباً به طور کامل بر روی آب تاسیسات پایگاه ستاره خلیج فارس در جنوب تگزاس به پرواز درآمد تا از صدمات احتمالی یا آسیب مالی بر روی زمین در اثر ریزش آوار جلوگیری شود.

رایسمن ساعاتی پس از پرتاب روز پنجشنبه در مصاحبه ای با رویترز گفت: «اگرچه آن موشک هزینه زیادی دارد، اما چیزی که واقعاً هزینه زیادی دارد حقوق مردم است.

رایسمن گفت که اسپیس ایکس در درازمدت در هزینه‌های بیشتری صرفه‌جویی می‌کند و زمان کمتری برای شناسایی و تصحیح عیوب مهندسی با ریسک‌های بیشتر در فرآیند توسعه به جای نگه داشتن تیم بزرگی که سال‌ها و سال‌ها و سال‌ها تلاش می‌کنند تا قبل از شما بی‌نقص باشد، صرف می‌کند. حتی امتحانش کن.”

ریزمن گفت: «من می‌توانم بگویم جدول زمانی برای حمل و نقل افراد (در استارشیپ) در مقایسه با چند ساعت پیش تسریع شده است.

تانیا هریسون، دانشمند سیاره‌شناسی، یکی از همکاران موسسه فضایی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید پاکسازی برج پرتاب و صعود از نقطه بحرانی معروف به حداکثر فشار آیرودینامیکی، شاهکارهای بزرگ در اولین پرواز چنین سیستم پرتاب بزرگ و پیچیده‌ای بود.

او در مصاحبه ای گفت: «این بخشی از فرآیند آزمایش است. هنگامی که شما در تلاش برای طراحی یک موشک جدید هستید، حوادث زیادی رخ می دهد.

او گفت که خطرات یک آزمایش پرواز در مقایسه با دستاوردهای بلندپروازانه در خطر است.

او گفت: «این بزرگترین موشکی است که بشریت برای ساختن آن تلاش کرده است»، و افزود که این موشک برای حمل بار و انسان بیشتر از هر فضاپیمای موجود به و از اعماق فضا طراحی شده است.

در حالی که ناسا در حال کار بر روی ماموریتی برای بازیابی نمونه هایی از خاک مریخ و مواد معدنی اندازه گیری شده بر حسب کیلوگرم است که توسط مریخ نورد مریخ جمع آوری شده است، استارشیپ تن های زیادی سنگ را با خود حمل خواهد کرد و همچنین ده ها فضانورد و کل امکانات آزمایشگاهی را به ماه و از ماه خواهد برد. هریسون گفت و مریخ.

ماسک Starship را برای اهداف اکتشاف بین سیاره‌ای اسپیس‌ایکس و همچنین کسب‌وکار پرتاب کوتاه‌مدت آن، با ماهواره‌های تجاری، تلسکوپ‌های علمی و در نهایت گردشگران اخترشناسی که انتظار می‌رود از سیستم موشکی کاملاً قابل استفاده مجدد برای سفر به فضا استفاده کنند، بسیار مهم می‌داند.

هریسون با اشاره به سرعت توسعه سریع اسپیس ایکس از زمان تأسیس آن در سال 2002 که منجر به ده‌ها مأموریت تجاری در سال با موشک اسب کار خود برای مدار پایین زمین، فالکون 9 می‌شود، گفت: «اگر انسان‌هایی را در مریخ داشته باشیم تعجب‌آور نمی‌شوم. کشتی ستاره ای در دهه آینده.”

(نوشتن و گزارش توسط استیو گورمن در لس آنجلس؛ گزارش اضافی توسط آرلین ایراس و جوی رولت در واشنگتن؛ ویرایش توسط لزلی آدلر)