مسلمانان سراسر هند عید فطر را با دعا جشن می گیرند

مسلمانان سراسر هند و همچنین نقاط مختلف جهان روز شنبه عید سعید فطر را با اقامه نماز جشن می گیرند. این جشنواره به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان است.

در دهلی مردم پس از اقامه نماز در مسجد جامع دهلی به مناسبت عید سعید فطر یکدیگر را در آغوش گرفتند.

مردی که برای اقامه نماز آمده بود در حین صحبت با ANI گفت: “من به مناسبت عید به تمام کشور تبریک می گویم. این یک مناسبت بسیار مهم پس از 30 روز روزه داری است. ما در حال حاضر خوشحالیم و برنامه های ویژه ای داریم. برای نماز صبح درست می‌شود، امروز در خانه‌های ما خوراکی‌های خوشمزه درست می‌شود.»

وی افزود: “عید سعید فطر پیام صلح، برادری، انسانیت و عشق است. آرزو می کنم همه بدی ها از کشور برداشته شود و شادی در همه جا گسترش یابد. آرزو می کنم که ملت به پیشرفت ادامه دهد و به شکوفایی ادامه دهد.”

او در ادامه افزود: “ملت اول است. ما با کشورمان شناخته می شویم. ما اول “هندوستانی” هستیم.”

مرد دیگری به نام GR صدیق از غازی آباد گفت: “امروز روز بسیار مبارکی است. نماز در همه جای هند با عشق برگزار می شود.”

او افزود: «تنها پیام من این است که هندوها و مسلمانان در کشور روحیه برادری را حفظ کرده و این پیام را در سراسر جهان منتشر می کنند.» در همین حال، پلیس دهلی برای تضمین امنیت نمازگزاران کاملاً آماده بود.

دپندرا پاتاک، کمیسر ویژه پلیس در حین صحبت با ANI گفت: “این زمان شادی و جشن است. پلیس دهلی در مدیریت جمعیت، به ویژه در مورد جشنواره ها یا جشن ها، برتری حرفه ای دارد. استقرار استراتژیک، ارتباط با مردم و پلیس جامعه. نیروها از خارج از دهلی می آیند.”

او افزود: “هزاران پرسنل پولیس در ولسوالی مرکزی – چه با لباس رسمی و چه با لباس مدنی – مستقر شدند. مردم محلی نیز در ایجاد یک فضای منظم همکاری می کنند.”

مسلمانان بمبئی به مناسبت عید در مهیم درگاه نماز خواندند.

عید فطر در بوپال مادیا پرادش در مقیاس بزرگی برگزار شد که مردم در عیدگاه در بوپال جمع شده بودند تا تبریک بگویند.

عید فطر در اولین روز شوال دهمین ماه از تقویم قمری اسلامی جشن گرفته می شود. این جشنواره به دلیل رؤیت ماه که از دیرباز بخشی از فرهنگ اسلامی بوده است از اهمیت بالایی برخوردار است. اعتقاد بر این است که حضرت محمد (ص) هنگام روایت آغاز یک ماه جدید منتظر خبر رؤیت هلال ماه بود.

پایان ماه مبارک رمضان و آغاز یک سفر معنوی جدید نیز آغاز سال جدید اسلامی است.

عید فطر، روزه یک ماهه رمضان و آغاز ماه شوال است که دهمین ماه در تقویم اسلامی است. از آنجایی که رعیت ماه برای پایان ماه رمضان و جشن عید ضروری است، در روزهای مختلف معمولاً با یک روز اختلاف جشن گرفته می شود.