مرگ و میر ناشی از کووید 2023: سازمان جهانی بهداشت: مرگ و میر ناشی از کووید در سال جاری 95 درصد کاهش یافته است

WHO روز چهارشنبه گفت که مرگ و میر ناشی از کووید-19 از ابتدای سال 95 درصد کاهش یافته است – اما هشدار داد که ویروس همچنان در حال حرکت است.

سازمان بهداشت جهانی گفت که کووید-19 اینجاست تا بماند و کشورها باید یاد بگیرند که چگونه اثرات غیر اضطراری جاری آن، از جمله شرایط پس از کووید-19 یا کووید طولانی مدت را مدیریت کنند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما از کاهش مداوم مرگ‌ومیرهای گزارش‌شده ناشی از کووید-19 که از ابتدای امسال 95 درصد کاهش یافته است، بسیار دلگرم هستیم.

با این حال، برخی از کشورها شاهد افزایش هستند و طی چهار هفته گذشته، 14000 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

“و همانطور که ظهور نوع جدید XBB.1.16 نشان می دهد، ویروس هنوز در حال تغییر است و هنوز هم قادر به ایجاد امواج جدیدی از بیماری و مرگ است.”

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید-19، گفت که نسل‌های فرعی XBB اکنون در سراسر جهان غالب هستند.

آنها مزیت رشد را افزایش می دهند و همچنین فرار ایمنی را نشان می دهند، به این معنی که افراد علیرغم اینکه واکسینه شده اند یا قبلاً آلوده شده اند می توانند مجدداً آلوده شوند. او خواستار افزایش نظارت از طریق آزمایش شد “تا ما بتوانیم خود ویروس را زیر نظر بگیریم و معنی هر یک از این جهش ها را بفهمیم”.

او گفت که این دانش می تواند به ترکیب واکسن وارد شود و تصمیم گیری در مورد مدیریت ویروس را تعیین کند.

تدروس تکرار کرد که WHO همچنان امیدوار است که پایان کووید-19 را به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کند و کمیته‌ای که به او در مورد وضعیت توصیه می‌کند ماه آینده برای نشست سه‌ماهه منظم خود تشکیل خواهد داد.

وی افزود: «اما این ویروس اینجا باقی مانده است و همه کشورها باید یاد بگیرند که آن را در کنار سایر بیماری‌های عفونی مدیریت کنند.»

در همین حال، تدروس گفت که تخمین زده می شود که از هر 10 عفونت، یک مورد به کووید طولانی مدت منجر شود، که نشان می دهد صدها میلیون نفر به مراقبت طولانی مدت نیاز دارند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین خاطرنشان کرد که چگونه همه‌گیری کووید-19 برنامه‌های واکسیناسیون را مختل کرد، به طوری که تخمین زده می‌شود که 67 میلیون کودک حداقل یک بار ضروری را بین سال‌های 2019 تا 2021 از دست بدهند.

او گفت که پس از یک دهه توقف پیشرفت، نرخ واکسیناسیون به همان جایی که در سال 2008 بود بازگشته است که منجر به افزایش شیوع سرخک، دیفتری، فلج اطفال و تب زرد شده است.

او گفت که همه کشورها باید “موانع ایمن سازی، دسترسی، در دسترس بودن، هزینه یا اطلاعات نادرست” را برطرف کنند.