مرگ و میر ناشی از آفتاب ناوی بمبئی: ناوی بمبئی که در آن 12 نفر بر اثر سکته آفتاب جان باختند، رصدخانه IMD ندارد.

ناوی بمبئی، شهری که در آن 12 نفر پس از شرکت در مراسم اهدای جایزه به دلیل سکته خورشیدی جان باختند، هیچ رصدخانه ای از اداره هواشناسی هند (IMD) ندارد که بر اساس آن هشدارهای آب و هوای محلی صادر شود. بنا به درخواست دولت ماهاراشترا، IMD پیش‌بینی کرده بود که بر اساس داده‌های رصدخانه سانتاکروز در همسایگی بمبئی، واقع در 35 درجه حرارت در منطقه خارگار ناوی بمبئی، جایی که مراسم روز یکشنبه در آنجا برگزار شد، به 34 تا 35 درجه سانتیگراد برسد. مقامات MeT گفتند کیلومتر دورتر.

با این حال، دمای زمین به 38 درجه سانتیگراد افزایش یافت.

دما توسط نزدیکترین رصدخانه در شرکت توسعه صنعتی ماهاراشترا (MIDC) در منطقه راباله ناوی بمبئی ثبت شد. این رصدخانه توسط انجمن صنعتی Thane-Belapur اداره می شود.

سوشما نایر، دانشمند IMD، به PTI گفت که این رصدخانه در سال 2017 احیا شد و به همین دلیل مشاهدات کافی برای محاسبه نرمال ها وجود ندارد.

نایر گفت: “اگر هیچ رصدخانه ای در نزدیکی مکانی که قرار است رویدادی در آن رخ دهد، نداریم، پروتکل ما این است که پیش بینی را بر اساس نزدیک ترین رصدخانه صادر می کنیم. در این مورد، رصدخانه سانتاکروز بود.”

برخلاف بمبئی، شهرهای اقماری آن زیرساخت هواشناسی قوی ندارند.

در بمبئی، بدنه مدنی، به غیر از IMD، مکانیسم خاص خود را برای دریافت اطلاعات آب و هوا دارد. اداره فرهنگ دولت ماهاراشترا پیش از برگزاری مراسم در خارگار برای اعطای جایزه «مهاراشترا بوشان» به آپاسهب دارمادهیکاری، اصلاح طلب اجتماعی، اطلاعات مربوط به آب و هوا را از IMD جستجو کرده بود که در 12 آوریل در اختیار آن قرار گرفت.

در این مراسم هزاران نفر از پیروان دارمادهیکاری که زیر آفتاب سوزان نشسته بودند، حضور داشتند.

پسر اکنات شینده و شریکانت شینده عضو لوک سبها نیز در گرمای شدید با دستمالی برای پوشاندن سر خود در این مراسم حضور داشت.

آمیت شاه، وزیر کشور اتحادیه، اکنات شینده، معاون وزیر کشور، دوندرا فادناویس در مراسم اهدای جایزه حضور داشتند.

وی افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که بیشینه دمای هوا (خرغر بر اساس رصدخانه سانتاکروز) 34 تا 35 درجه سانتی‌گراد و کمینه آن 24 تا 25 درجه سانتی‌گراد و حداکثر رطوبت هوا بین 65 تا 75 درصد پیش‌بینی شده است. نیر گفت: حداقل 55 تا 65 درصد.

نایر افزود: “IMD هیچ ایستگاه هواشناسی در آن کمربند (Navi Mumbai) برای ضبط ندارد. نزدیکترین رصدخانه در Rabale است.”

روز یکشنبه رصدخانه سانتاکروز دمای 35 درجه سانتیگراد را ثبت کرد که 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از حد طبیعی بود.

او گفت بر اساس داده های موجود در دفتر سانتاکروز، هیچ نشانه ای از موج گرما وجود ندارد.

او گفت که IMD زمانی موج گرما را اعلام می کند که دما 4.5 درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال باشد.

وی افزود: در حالی که دمای برخی نقاط بمبئی در روز یکشنبه کمی بالاتر از حد نرمال بود، ماراثوادا و جنوب مرکزی ماهاراشترا دمای کمتر از نرمال را ثبت کردند.

دیلیپ ماولانکار، مدیر مؤسسه بهداشت عمومی هند مستقر در گاندیناگار، گفت که احتمال سکته خورشیدی به تنهایی نیازی به موج گرما ندارد، اما دمای بالا، رطوبت بالا و تماس مستقیم با نور خورشید نیز می‌تواند به سکته خورشیدی، به ویژه در مناطق ساحلی کمک کند. .

وی گفت: شهروندان سالخورده به دلیل بیماری های همراه بیشتر در معرض آفتاب زدگی هستند.

ماولانکار که در توسعه یک برنامه اقدام گرمایی برای احمدآباد در گجرات نقش داشت، گفت که شاخص گرما در هند نیز هنگام صدور هشدارهای هواشناسی ارائه نمی شود.