مجلس: ساختمان جدید مجلس چگونه افتتاح می شود؟ در اینجا جزئیات است

نخست وزیر نارندرا مودی و اوم بیرلا، رئیس لوک سبها، مراسم افتتاحیه ساختمان جدید پارلمان را در روز یکشنبه، 28 مه، که به ملت اختصاص داده خواهد شد، رهبری خواهند کرد.

با وجود اینکه جزئیات دقیق مراسم افتتاحیه منتشر نشده است، اما ANI از طریق منابع موثق دریافته است که افتتاحیه در دو مرحله برگزار خواهد شد.

این منابع به ANI گفتند که مراسم پیش از مراسم افتتاحیه از صبح آغاز خواهد شد و احتمالاً در یک پاندال (سایبان) در نزدیکی مجسمه گاندی در پارلمان برگزار می شود. نخست وزیر مودی، رئیس لوک سبها، اوم بیرلا، هاریوانش معاون رئیس راجیا سبها و برخی از وزرای ارشد دولت احتمالا بخشی از این مراسم خواهند بود.

گفته می شود که پس از پایان پوجاها، مقامات عالی رتبه اتاق لوک سبها و اتاق راجیا سبها را در ساختمان جدید بررسی خواهند کرد. به احتمال زیاد «سنگول» مقدس پس از انجام برخی تشریفات در اتاق لوک سبها، درست در کنار صندلی سخنران نصب خواهد شد که برای آن کشیشان اهل تامیل نادو، از جمله جواهرساز اصلی که آن را طراحی کرده، حضور خواهند داشت.

این منابع می گویند که مراسم نماز نیز در محوطه ساختمان جدید مجلس برگزار خواهد شد.

مرحله صبح نزدیک به ساعت 9:30 صبح به پایان می رسد و پس از آن انتظار می رود مرحله دوم مراسم در ظهر با خواندن سرود ملی در مجلس لوک سبها با حضور همه بزرگواران از جمله نخست وزیر مودی آغاز شود.

در این مرحله، یک سخنرانی توسط معاون رئیس راجیا سبها، هاریوانش، ایراد خواهد شد که در ادامه پیام تبریک کتبی را از طرف راجیا سبها، رئیس، جاگدیپ دانکار، قرائت خواهد کرد. همچنین در این مراسم پیام مکتوب دروپادی مورمو رئیس جمهور قرائت می شود. در واقع، دو فیلم کوتاه صوتی و تصویری نیز برای بزرگواران حاضر به نمایش گذاشته می شود تا در مورد روند ساخت و ساز مجلس جدید، ساختمان و اهمیت آن صحبت کنند. .

رئیس لوک سبها که متولی پارلمان است نیز در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

همچنین برای رهبر اپوزیسیون در راجیا سبها جایگاهی در نظر گرفته شده است تا به این مناسبت سخنرانی کند. با این حال، مشخص است که پس از آنکه حزب کنگره و تعدادی از احزاب مخالف تحریم مراسم تحلیف را اعلام کردند، بعید است LoP Mallikarjun Kharge در مراسم روز یکشنبه شرکت کند.

منابع به ANI گفتند که نخست وزیر مودی همچنین سکه و تمبر را در این مناسبت تاریخی منتشر خواهد کرد و همچنین سخنرانی خود را در این مناسبت ایراد خواهد کرد که پس از آن، لوک سبها، دبیرکل، به مناسبت اختتامیه مراسم رای سپاسگزاری خواهد کرد. .

در بحبوحه فراخوان بایکوت اپوزیسیون، مرکز فهرست تایید شده 25 حزب سیاسی، از جمله برخی که بخشی از اتحاد ملی دموکراتیک (NDA) نیستند، دریافت کرده است که در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید پارلمان در ماه مه شرکت خواهند کرد. 28.

به غیر از BJP، چندین حزب در NDA از جمله AIADMK، آپنا دال، حزب جمهوری خواه هند، جناح شینده شیو سنا، NPP و NPF حضور خود را در مراسم روز یکشنبه تایید کرده اند.

چندین حزب بی طرف، از جمله بیجو جاناتا دال، TDP و YSRCP در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت.

از میان احزاب مخالف، شیرمانی آکالی دال (SAD)، حزب باوجان سمجوادی (BSP) و جناته دال سکولار نیز در مراسم روز یکشنبه شرکت خواهند کرد.

این پس از آن صورت می گیرد که 19 حزب مخالف از جمله کنگره بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن گشایش ساختمان پارلمان را تحریم کردند.

دعوت نامه های افتتاحیه مجلس جدید، ساختمانی که قرار است در 28 اردیبهشت برگزار شود، هم به صورت فیزیکی و هم از طریق دعوت نامه الکترونیکی ارسال شده است.

این منابع به ANI گفتند که جدای از اعضای پارلمان هر دو مجلس، دعوتنامه هایی برای رؤسای سابق لوک سبها و رئیس سابق راجیا سبها ارسال شده است. همچنین از تمامی روسای جمهور برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت شده است. همچنین دعوتنامه هایی برای دبیران تمام وزارتخانه های دولت هند ارسال شده است.

معمار ارشد ساختمان جدید مجلس، بیمال پاتل و صنعتگر مشهور راتان تاتا که شرکت تاتا ساختمان جدید را ساخته است نیز برای افتتاح ساختمان جدید دعوت شده اند.

همچنین دعوتنامه ای برای برخی از شخصیت های مطرح از جمله ستارگان سینما و ورزشکاران ارسال شده است.

ساختمان جدید پارلمان نماد روحیه هند متکی به خود (Aatmanirbhar Bharat) است و دولت را حفظ می کند.

ساختمان کنونی پارلمان در سال 1927 تکمیل شد و اکنون نزدیک به 100 سال از عمر آن می گذرد. کمبود فضا با توجه به شرایط موجود در این بنا تجربه می شد. در هر دو مجلس نیز فقدان ترتیبات مناسب برای نشستن نمایندگان وجود داشت که بر کارایی کار نمایندگان تأثیر می گذاشت.

با توجه به موارد فوق، هر دو لک سبها و راجیا سبها با تصویب قطعنامه هایی از دولت خواستند تا ساختمان جدیدی برای پارلمان بسازد. در نتیجه، در 10 دسامبر 2020، سنگ بنای ساختمان جدید پارلمان توسط نخست وزیر نارندرا مودی گذاشته شد. ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی با ساخت و ساز با کیفیت در زمان بی سابقه ای ساخته شده است.

اکنون ساختمان جدید پارلمان که برای غنی‌سازی بیشتر سنت‌های باشکوه دموکراتیک و ارزش‌های قانون اساسی هند تلاش می‌کند، مجهز به تجهیزات پیشرفته‌ای است که به اعضا کمک می‌کند تا وظایف خود را به شیوه‌ای بهتر انجام دهند.

ساختمان جدید پارلمان 888 نماینده را قادر می‌سازد تا در لوک سبها بنشینند.

در ساختمان کنونی پارلمان مقرر شده است که 543 نماینده در لوک سبها و 250 نماینده در راجیا سبها تشکیل جلسه دهند.

با در نظر گرفتن الزامات آتی، ترتیباتی برای نشست 888 عضو در لوک سبها و 384 عضو در راجیا سبها در ساختمان تازه ساخته شده پارلمان اندیشیده شده است. نشست مشترک هر دو مجلس در مجلس لوک سبها برگزار خواهد شد.