قانون فتنه: کمیسیون قانون برای قانون فتنه خفاش می کند، می گوید لغو نکنید، فقط پادمان ها را اعمال کنید

مفاد کیفری قانون جنجالی فتنه هند از سوی کمیسیون حقوقی این کشور حمایت شده است.

خبرگزاری PTI با استناد به گزارش پانل گزارش داد که این کمیسیون گفت که لغو کامل آن ممکن است به پیامدهای نامطلوب جدی برای امنیت و یکپارچگی هند منجر شود.

شایان ذکر است که بند 124 الف قانون مجازات هند که به فتنه پردازی می پردازد، در حال حاضر از ماه مه 2022 به دستور دیوان عالی کشور متوقف شده است.

در میان ادعاهای مداوم در مورد سوء استفاده گسترده، از بخش‌های مختلف در هند خواسته‌هایی وجود دارد که مانند برخی کشورها، این ماده لغو شود. با این حال، به گفته این کمیسیون، لغو آن مانند چشم پوشی از واقعیت های زمینی فعلی است که در هند وجود دارد.

در مجموع، کمیسیون حقوقی می‌گوید که «می‌توان آن را با پادمان‌های خاصی حفظ کرد تا از سوء استفاده آن جلوگیری شود».

«در این زمینه، همچنین پیشنهاد می‌شود که ماده‌ای مشابه با بخش 196 (3) قانون آیین دادرسی کیفری، 1973 (CrPC) ممکن است به عنوان شرطی برای بخش 154 CrPC گنجانده شود، که تضمین‌های رویه‌ای لازم را فراهم می‌کند. ریتو راج آواستی، رئیس بیست و دومین کمیسیون حقوقی، قاضی، ریتو راج آواستی (متحد) در نامه پوششی خود به آرجون رام میگوال، وزیر حقوق، گفت: قبل از تشکیل پرونده FIR در رابطه با یک جرم تحت بند 124A IPC. این قانون توسط مرکز صادر می شود. به گفته کمیسیون، دستورالعمل های رویه ای خاصی برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از قانون ضروری است، اما ادعاها “به طور ضمنی درخواست برای لغو آن را تضمین نمی کنند”.

علاوه بر این، «میراث استعماری» بودن فتنه دلیل معتبری برای لغو آن نیست.

خلاصه ای از نکات کلیدی گزارش کمیسیون به دولت با عنوان استفاده از قانون فتنه:

  • وجود قوانینی مانند قانون فعالیت‌های غیرقانونی (پیشگیری) و قانون امنیت ملی به طور ضمنی شامل همه عناصر جرم پیش‌بینی‌شده در بخش 124 الف قانون مجازات اسلامی نمی‌شود.
  • علاوه بر این، در غیاب ماده ای مانند بند 124 الف قانون مجازات اسلامی، هر گونه عبارتی که خشونت علیه دولت را تحریک کند، همواره تحت قوانین ویژه و قوانین ضد تروریسم محاکمه می شود که شامل مقررات بسیار سخت گیرانه تری برای برخورد با متهم است.
  • نظام حقوقی هر کشور با مجموعه ای از واقعیت های متفاوت خود دست و پنجه نرم می کند.
  • اغلب گفته می شود که جنایت فتنه یک میراث استعماری بر اساس دورانی است که در آن اجرا شده است، به ویژه با توجه به سابقه استفاده از آن علیه مبارزان آزادی هند. با این حال، بر اساس این فضیلت، کل چارچوب نظام حقوقی هند یک میراث استعماری است. نیروی پلیس و ایده خدمات مدنی سراسر هند نیز بقایای موقتی از دوران بریتانیا هستند.
  • صرف انتساب واژه «استعماری» به یک قانون یا نهاد، به خودی خود ایده ای نابهنگام را به آن نسبت نمی دهد. خاستگاه استعماری یک قانون به خودی خود از نظر هنجاری خنثی است. صرف این واقعیت که یک ماده قانونی خاص از نظر منشأ استعماری است، مصداق ابطال آن را تأیید نمی کند.
  • نمونه‌های فراوانی از قوانین مختلف وجود دارد که توسط افراد بد نیت تنها برای تسویه حساب خود در موارد رقابت‌های شخصی و منافع شخصی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که حتی دیوان عالی کشور نیز در تعدادی از تصمیمات همین موضوع را به رسمیت می‌شناسد.
  • هرگز تقاضای قابل قبولی برای لغو چنین قوانینی صرفاً به این دلیل که بخشی از مردم از آنها سوء استفاده می کنند وجود نداشته است. این به این دلیل است که برای هر سوء استفاده کننده از آن قانون، ممکن است ده قربانی واقعی دیگر از هر جرمی وجود داشته باشد که به شدت به حمایت از چنین قانونی نیاز دارند.
  • آنچه در این گونه موارد لازم است تنها معرفی راه ها و ابزارهای قانونی برای جلوگیری از سوء استفاده از چنین قانونی است.
  • اگر این قانون به طور کلی لغو شود، نیروهای برانداز دست خود را برای پیشبرد برنامه شوم خود باز خواهند داشت.