فرانسه برای ساخت ناو هواپیمابر جدید با انرژی هسته ای

پاریس: امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد ، فرانسه یک ناو هواپیمابر جدید با انرژی هسته ای ساخته تا جایگزین ناو شارل دوگل خود شود.

ماکرون تصمیم به استفاده از راکتورهای هسته ای برای پیشبرد کشتی جنگی آینده را به عنوان بخشی از استراتژی آب و هوایی فرانسه تنظیم کرد و بر انتشار کمتر آن در مقایسه با سوخت دیزل تأکید کرد.

وی که در تاسیسات هسته ای در شهر لو کروزوت در بورگوندی صحبت می کرد ، سلاح های هسته ای و صنعت انرژی اتمی فرانسه را “سنگ بنای خودمختاری استراتژیک ما” خواند و گفت که بخش هسته ای در “جایگاه فرانسه به عنوان یک قدرت بزرگ” نقش دارد.

یکی از مشاوران وی خاطرنشان کرد که داشتن ناو هواپیمابر همچنین به فرانسه کمک می کند تا تأثیر جهانی خود را نشان دهد. فقط چند کشور در جهان کشتی های پرهزینه و عظیم را نگهداری می کنند.

ناو هواپیمابر جدید فرانسوی حدود 70 هزار تن و 300 متر طول ، تقریباً 1.5 برابر اندازه شارل دوگل دارد که طبق گفته مشاوران ریاست جمهوری فرانسه در سالهای اخیر برای عملیات نظامی بین المللی در عراق و سوریه مستقر شده است.

منجنیق آن الکترو مغناطیسی و ساخت آمریکا خواهد بود و این کشتی به گونه ای طراحی می شود که هواپیماهای جنگی نسل بعدی را در خود جای دهد و تا حدود سال 2080 خدمت کند.

آنها برچسب قیمتی ارائه نکردند اما رسانه های فرانسوی تخمین می زنند که هزینه آن حدود 7 میلیارد یورو (8.5 میلیارد دلار) باشد.

ماکرون همچنین متعهد شد 500 میلیون یورو سرمایه گذاری در صنعت هسته ای و صندوق جداگانه ای برای مدرنیزه کردن آن داشته باشد و قول “پیشرفت” در مورد مشکل پایدار از بین بردن دائمی زباله های هسته ای را بدهد.

راکتورهای هسته ای اکثر انرژی الکتریکی فرانسه را تأمین می کنند ، اما بسیاری از راکتورها در حال پیر شدن هستند و تأخیرها باعث راکتورهای نسل جدید شده است.

ماکرون ، که روز شنبه به مناسبت پنجمین سالگرد توافقنامه آب و هوایی پاریس ، میزبان اجلاس جهانی فیلم است ، گفت فرانسه همچنین باید در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر بادی ، خورشیدی ، هیدروژن و سایر کشورها اقدامات بیشتری انجام دهد.