عملیات کاوری: عملیات کاوری: تاکنون 530 هندی از سودان تخلیه شده اند

دو هواپیمای ترابری نظامی نیروی هوایی هند (IAF) بیش از 250 هندی را پس از نجات 278 شهروند دیگر از سودان توسط یک کشتی دریایی از سودان تخلیه کردند. بر اساس داده های رسمی، تعداد کل هندی هایی که تاکنون از سودان تخلیه شده اند، حدود 530 نفر است.

هند تحت مأموریت تخلیه خود “عملیات کاوری” یک مرکز ترانزیت در جده ایجاد کرده است و همه هندی ها پس از تخلیه از سودان به شهر عربستان سعودی منتقل شده اند.

اولین دسته از 278 هندی روز سه شنبه توسط کشتی خط مقدم نیروی دریایی هند به نام INS Sumedha تخلیه شدند.

ساعاتی بعد، اولین هواپیمای حمل و نقل سنگین C130J در بندر سودان فرود آمد تا هندی‌های بیشتری را بازگرداند. به دنبال آن توسط یک C130J دیگر تخلیه شد.

به گفته وزیر امور خارجه اس جایشانکار، اولین هواپیمای C-130J 121 مسافر را به جده آورد در حالی که هواپیمای دوم 135 مسافر را تخلیه کرد.

او در توییتی نوشت: “دومین پرواز C-130 با 135 مسافر از سودان به جده می رسد. #عملیات کاوری به طور پیوسته به جلو در حال حرکت است.”

هند یک اتاق کنترل در شهر جده عربستان سعودی برای تسهیل تخلیه هندی ها از سودان ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه V Muraleedharan برای نظارت بر ماموریت تخلیه به جده رفته است.

از جده، هند قرار است هندی ها را با هواپیماهای ترابری نظامی نیروی هوایی ارتش به خانه بازگرداند.

سودان در 12 روز گذشته شاهد درگیری های مرگبار بین ارتش این کشور و یک گروه شبه نظامی بوده است که بر اساس گزارش ها حدود 400 کشته برجای گذاشته است.

هند تلاش‌های خود را برای تخلیه هندی‌ها از سودان افزایش داد زیرا پس از مذاکرات فشرده، آتش‌بس 72 ساعته بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) به امضا رسید.

جیشانکار روز دوشنبه از آغاز ماموریت “عملیات کاوری” برای بازگرداندن سرخپوستان سرگردان از سودان خبر داد که در پی جنگ قدرت بین ارتش عادی و یک نیروی شبه نظامی شاهد درگیری های شدید بوده است.

هند روز یکشنبه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای ترابری نیروی هوایی ارتش در جده و کشتی نیروی دریایی INS Sumedha را در بندر سودان به عنوان بخشی از برنامه های اضطراری خود برای تخلیه هندی ها مستقر کرده است.

جدا از مقامات سودان، MEA و سفارت هند در سودان به طور منظم با سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و ایالات متحده در ارتباط بوده اند.

نارندرا مودی، نخست وزیر در نشستی در سطح بالا در روز جمعه گذشته دستوراتی را برای آماده سازی طرح های اضطراری برای تخلیه هندی ها از سودان صادر کرد.

پس از این نشست، PMO گفت که مودی به مقامات دستور داده است تا برنامه‌های تخلیه اضطراری را آماده کنند، که به دلیل تغییر سریع چشم‌انداز امنیتی در سودان و امکان پذیر بودن گزینه‌های مختلف است.

هفته گذشته، جیشانکار با همتایان خود از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در مورد وضعیت زمینی سودان با تمرکز بر تضمین امنیت هندی ها صحبت کرد.

جیشانکار روز پنجشنبه با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، درباره وضعیت سودان گفتگو کرد.