عفو: عفو: اعدام ها در سراسر جهان در سال 2022 53 درصد افزایش یافت، در ایران و عربستان سعودی افزایش یافت.

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد و همچنین از اندونزی به‌عنوان یکی از بالاترین تعداد احکام اعدام جدید در آسیا انتقاد کرد، اعدام‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافت و در ایران و عربستان سعودی افزایش چشمگیری داشت.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که ۷۰ درصد از اعدام‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران انجام شده است، جایی که تعداد آنها از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲، ۸۳ درصد افزایش یافته است. تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی از ۶۵ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۶ اعدام سه برابر شده است. در سال 2022

همچنین افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال 2021 در کویت، میانمار، سرزمین‌های فلسطینی، سنگاپور و ایالات متحده به ثبت رسیده است. در مجموع، 20 کشور شناخته شده است که در مجموع 883 نفر را اعدام کرده اند، در حالی که این رقم در 18 کشور در سال 2021، 579 نفر بود.

بر اساس این گزارش، محرمانه‌بودن و اعمال محدودکننده دولتی به ارزیابی دقیق استفاده از مجازات اعدام در چندین کشور از جمله چین، کره شمالی و ویتنام ادامه داد.

این گروه گفت که 94 درصد از 112 حکم اعدام جدید در اندونزی در سال 2022 بر اساس جرایم مرتبط با مواد مخدر است که به عنوان جرایمی که قتل عمدی را شامل نمی شود، طبقه بندی می شود و بنابراین طبق قوانین بین المللی آستانه “جدی ترین جنایات” را برآورده نمی کند.

عفو بین الملل حداقل 169 نفر را در بنگلادش ثبت کرده است که بالاترین میزان در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و پس از آن هند با 165 نفر و پاکستان با 127 نفر قرار دارند.

اندونزی برای جنایاتی مانند قتل، تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام دارد که با تیراندازی انجام می دهد. آخرین اعدام آن در جولای 2016 بود که سه نیجریه ای و یک اندونزیایی محکوم به جرایم مواد مخدر در جزیره زندان نوسا کامبانگان تیرباران شدند. در حال حاضر بیش از 450 زندانی محکوم به اعدام در اندونزی وجود دارد که قاچاقچیان مواد مخدر محکوم به اعدام حدود 60 درصد هستند که 88 نفر از اتباع خارجی از 18 کشور جهان هستند.

بر اساس این گزارش، چین، ایران، عربستان سعودی و سنگاپور در مجموع حداقل 325 اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر انجام دادند که بیش از دو برابر تعداد ثبت شده در سال 2021 است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که تعداد کشورهایی که مجازات اعدام را در سال گذشته لغو کردند به 112 کشور رسیده است، از جمله پاپوآ گینه نو، همسایه اندونزی. در مالزی، اقداماتی در جهت اصلاح احکام اعدام اجباری انجام داد.