طرح pli: 53,500 روپیه سرمایه گذاری PLI تا دسامبر 2022، دولت 2,874.71 روپیه تا مارس پرداخت کرد

دولت تا 31 مارس 2874.71 کرور به ذینفعان طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) اختصاص داده است. یک مقام ارشد روز چهارشنبه گفت که اکثر ذینفعان از هشت بخش مانند الکترونیک، مخابرات، داروسازی و فرآوری مواد غذایی هستند. که دو تا سه سال آینده برای پیشرفت پروژه ها با سرعت بسیار تعیین کننده خواهد بود.

طرح های PLI برای 14 بخش در طول همه گیری کووید در سال 2020 با هزینه 1.97 لک کرور برای تقویت تولید داخلی و صادرات اعلام شد.

زمانی که این طرح ها اعلام شد، جنگی (روسیه و اوکراین) در کار نبود. راجیو سینگ تاکور، دبیر اضافی در وزارت ارتقای صنعت و تجارت داخلی (DPIIT) گفت: هیچ سرمایه‌گذاری از مسیر خارج نشده است، اما ما انتظار داریم که در سال‌های 2023-2024 به مسیر خود بازگردیم. باید سرعت خود را افزایش دهند.

تاکور گفت که ادعاهای تشویقی بیش از 3420.05 کرور تحت این طرح برای هشت بخش – تولید قطعات الکترونیکی در مقیاس بزرگ – دریافت شده است. محصولات الکترونیک و فناوری؛ داروهای فله؛ تجهیزات پزشکی؛ داروسازی؛ محصولات مخابراتی و شبکه؛ مواد غذایی؛ و پهپادها که «بیش از 2800 کرور روپیه قبلاً پرداخت شده است».

او در مورد پرداخت گفت: نه عالی است و نه بد.. چیز مختلط است.

وی با بیان اینکه دو تا سه سال آینده بسیار مهم خواهد بود، گفت: ما امیدواریم که کارها با سرعتی سریع پیش برود.

او گفت: «بنابراین، مشورت‌های بیشتر با ذینفعان مورد نیاز است… هر جا که لازم باشد، نیتی آیوگ و گروه قدرتمند منشی‌ها به نقص‌های رویه‌ای رسیدگی خواهند کرد. دبیرخانه کابینه می‌تواند «بررسی قوی‌تری» انجام دهد. طبق گفته این وزارتخانه، تا دسامبر 2022، 717 درخواست در 14 بخش با سرمایه‌گذاری مورد انتظار 2.74 میلیون روپیه تأیید شده است. سرمایه گذاری واقعی 53500 کرور روپیه محقق شده است که منجر به افزایش تولید/فروش بیش از 5 میلیون روپیه کرور و ایجاد اشتغال بیش از 3 میلیون شده است.

بیشترین پرداخت با 1649 کرور روپیه در تولید لوازم الکترونیکی در مقیاس بزرگ انجام شد، پس از آن داروهای دارویی با 652 کرور روپیه و محصولات غذایی با 486 کرور روپیه قرار گرفتند.

تولید اپل در هند به الکترونیک فشار آورد در حالی که برخی از مسائل خاص در PLI نساجی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایی برای گنجاندن بخش‌های بیشتری در این طرح، گفت: تقاضاهایی از سوی صنایع مختلف وجود دارد اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی گفت: «هیچ تصمیمی در مورد اینکه آیا PLI های جدید و چه زمانی ارائه می شود، گرفته نشده است.

کالاهای سفید، سلول‌های شیمی پیشرفته، قطعات خودرو و منسوجات از جمله بخش‌هایی هستند که مزایای PLI در آنها ارائه می‌شود.

وی افزود: ما انتظار داریم که در 2 تا 3 سال آینده، اوضاع با سرعت مناسبی پیش برود.