شی جین پینگ، رهبر چین برای اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی گفتگو کرد.

شی جین پینگ، رهبر چین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه بیش از یک سال پیش صحبت کرد و قصد دارد هیئتی را به کشور شوروی سابق بفرستد.

یو جون، یکی از مقامات وزارت خارجه چین، اواخر روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که چین متعهد به پیشبرد گفتگوهای صلح به شیوه ای بی طرفانه است و تماس بین دو رهبر را تایید کرد. او گفت که چین هیئتی را به اوکراین و سایر کشورها اعزام خواهد کرد، اگرچه هنوز جدول زمانی برای این سفر وجود ندارد.

گفت‌وگوهای بین دو رهبر بر تلاش‌های پکن برای نشان دادن خود به عنوان یک میانجی بی‌طرف در حالی که جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دومین سال خود ادامه می‌دهد، تأکید می‌کند. چین اخیراً یک پیشنهاد 12 ماده‌ای برای آتش‌بس ارائه کرده است که به سرعت توسط متحدان کیف رد شد و آن را توافقی یک‌طرفه دانستند که به نفع کرملین است.

زلنسکی پس از این تماس گفت: این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه قدرتمندی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد.

مسکو هیچ نشانه ای از توقف حملات خود نشان نداده است و پس از برگزاری همه پرسی غیرقانونی در مورد الحاق، همچنان بخش هایی از شرق اوکراین و کریمه را به عنوان قلمرو خود می داند. آتش‌بس باعث توقف نیروهای روسیه در خاک اوکراین می‌شود و کیف به‌عنوان یک اقدام غیرشروع تلقی می‌شود.

زلنسکی قول داده است که تا زمانی که آنها بروند به جنگ ادامه دهد. یو گفت که گفتگو و مذاکره تنها گزینه قابل اجراست و چین همیشه در کنار صلح ایستاده است. او افزود که چین به شدت نگران شرایط انسانی در اوکراین است.