شطرنج: نبرد روانی در قلب مسابقه “غیر معمول” قهرمانی جهان

بازی استادان بزرگ شطرنج، یان نپومنیچچی و دینگ لیرن، که با آن برای کسب عنوان قهرمانی جهان مبارزه می‌کنند، بین نکاتی از درخشش و اشتباهات نامشخصی که همتایانشان به نقص‌های استقامت روانی آنها نسبت داده‌اند، در نوسان بوده است.

استادان بزرگی که با رویترز مصاحبه کردند، مسابقه قهرمانی جهان را که در آستانه، قزاقستان برگزار شد، غیرقابل پیش‌بینی و غیرعادی توصیف کردند و نپومنیاختچی پس از تساوی روز جمعه، 5-4 در بهترین بازی 14 پیش رفت.

استاد بزرگ پیتر سویدلر، قهرمان هشت دوره روسیه، گفت: «همه پیش‌بینی‌های من اشتباه بوده است، بنابراین من تسلیم شدم و به عنوان یک تماشاگر تماشا خواهم کرد. هر چیزی که برای من بدیهی به نظر می رسید از آن زمان رد شد.

دینگ، که می‌توانست اولین مرد چینی باشد که عنوان قهرمانی جهان را به دست می‌آورد، مسابقات را با اعتراف به این که احساس می‌کرد در ذهنش “اشتباهی” وجود دارد آغاز کرد.

او گفت که پس از بازی ابتدایی خود با نپومنیاختچی، که در زمانی که دینگ تحت فشار زمانی جدی قرار داشت، برخی از حرکات خود را انجام می داد، کمی افسرده شده است.

در بازی هفتم، دینگ تحت فشار زمان یخ زد و با وجود اینکه در موقعیت بالقوه برنده بود، کمتر از سه دقیقه برای انجام 9 حرکت باقی ماند.

الکساندر خلیفمن قهرمان سابق جهان درباره دینگ گفت: «او بازیکن بسیار سطح بالایی است. اما حتی قبل از بازی، من پیش بینی می کردم که قدرت روانی قوی ترین ویژگی او نیست. استاد بزرگ گئورگی کاستاندا گفت که دینگ تصویر یک “شخص بسیار احساسی و آسیب پذیر” را به نمایش می گذارد و نپومنیاچچی نقص های روانی خود را دارد که باید بر آنها غلبه کند.

وضعیت روانی

خلیفمن که نپومنیاختچی را از کودکی می شناسد، گفت که روحیه روانی روس شبیه حریف چینی او بود.

Nepomniachtchi هنگام رویارویی با مگنوس کارلسن نروژی که تصمیم گرفت پس از 10 سال سلطنت از عنوان خود دفاع نکند، در آخرین دوره مسابقات در سال 2021 سقوط کرد.

پس از پنج تساوی در پنج بازی اول، نپومنیاچچی بازی ششم را باخت که طولانی ترین بازی در تاریخ قهرمانی جهان با 136 حرکت در طول هفت ساعت و 47 دقیقه است. او هرگز بهبود نیافت.

ماری سبگ، تنها زن فرانسوی که به سطح استاد بزرگ رسید، گفت: “نپو می تواند برای بازگشت از شکست سخت باشد.”

با این حال، در رقابت او با دینگ، نپومنیاچچی، پس از دو شکست بهبود یافته است، اگرچه او هرگز عقب نشینی نکرده است.

سوییدلر گفت: «این مسابقه قطعاً تماشایی‌تر از آنچه در سال‌های اخیر دیده‌ایم است. شاید دوست دارم اشتباهات کمتری وجود داشته باشد، اما از نظر درام و دسیسه، آرزوی بهتر دشوار است.

کشف دو اکانت عمومی در پلتفرم Lichess در روز پنجشنبه، که ماه گذشته دقیقاً حرکات افتتاحیه بازی هشتم پنجشنبه را انجام داد، به این فتنه افزود.

هیکارو ناکامورا، پخش کننده مشهور و شماره پنج جهان، گفت: “شکی نیست، این باید بازی دینگ لیرن و ریچارد راپورت باشد. احتمال اینکه این اکانت های آنها نباشد، صفر است.”

دینگ از این موضوع طفره رفته است.

راپورت، شماره 13 جهان، یکی از ثانیه های دینگ در این مسابقات جهانی و یکی از خلاق ترین بازیکنان جهان است.

نظرات او برای همه در مسابقه “Nepo v Ding” بوده است، در حالی که استاد بزرگ چینی در بازی هفت در دفاع فرانسه بازی می کند، چیزی که او 10 سال در یک بازی کلاسیک خارج از صفحه بازی نکرده بود.

این حرکت باعث شد که نپومنیاکتچی – و کارشناسان – با چشمانی درشت و شگفت زده شوند.