شرکت های چینی نیمی از تمام قراردادهای ساخت و ساز آفریقا را با استفاده از روش های ادعایی فاسد برنده می شوند

شرکت‌های چینی تقریباً نیمی از تمام قراردادهای ساخت و ساز آفریقایی را که برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده از طریق روش‌های فاسد برنده شده‌اند. از هر سه پروژه بزرگ زیرساختی در آفریقا، یک پروژه توسط شرکت‌های دولتی چین ساخته می‌شود و از هر پنج پروژه، یک پروژه توسط یک بانک سیاست چینی تامین مالی می‌شود.

دو شرکت چینی، یعنی. ‘شرکت مهندسی ساخت و ساز ایالت چین’ و ‘ساخت پل جاده 7 چین’ در دادگاه های کنیا با اتهامات فساد روبرو هستند. شرکت‌های چینی بازارهای آفریقا را با محصولات ارزان و غیر استاندارد پر کرده‌اند و تولیدکنندگان/تجار محلی را از خود دور کرده‌اند. تولیدکنندگان چینی حتی محصولات سنتی/فرهنگی تولید شده توسط صنعتگران محلی را با تکثیر محصول و فروش آن با نرخ ارزان‌تر اشغال کرده‌اند. ET دریافت که صنایع دستی «جوا کالی» و منسوجات محلی کنیا یکی از صنایع آسیب دیده به دلیل تولید کپی در چین است.

یک شرکت چینی تولید کاشی و سرامیک “سانی یی فنگ” (ژوئن 2021) به نقض حقوق کارگران از جمله “مجازات برده” به دلیل نقض پروتکل های مربوط به کار توسط کنگره اتحادیه های کارگری زیمبابوه متهم شد. یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در لندن به نام «مرکز منابع کسب و کار و حقوق بشر» در گزارش سال 2021 خود اعلام کرد که آفریقا با 26.7 درصد موارد نقض حقوق بشر در بین سال‌های 2013 تا 2020، رتبه دوم بیشترین موارد نقض حقوق بشر را دارد. بیشترین کشورهای آسیب دیده شامل زیمبابوه، اوگاندا، کنیا و جمهوری کنگو است.

شرکت‌ها/سرمایه‌گذاران چینی کارگران چینی را استخدام می‌کنند که حدود 70 درصد در مقابل 30 درصد از کارگران محلی را برای اکثر پروژه‌هایشان تشکیل می‌دهند. در برابر بومیان استخدام شده توسط شرکت های چینی، آنها اغلب سیاست جداسازی نژادپرستانه، رویه های ایمنی نامشروع، شیفت های کاری خطرناک، شرایط بهداشتی و کاری نامناسب را اتخاذ می کنند. علاوه بر این، شرکت های چینی به سختی اجازه تشکیل یا نفوذ اتحادیه های کارگری را برای حفظ منافع خود می دهند.

شرکت‌های چینی عمدتاً در پروژه‌هایی تحت «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) درگیر هستند. با این حال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که 270 پروژه مرتبط با BRI مشکلات مربوط به پایداری بدهی، استانداردهای کار و محیط زیست، امنیت ملی، شفافیت و فساد داشتند.

30 کشور آفریقایی به چین بدهکار هستند. پکن به جای بدهی زیمبابوه برای مهمات و تجهیزات کشاورزی، حق استخراج الماس را در معادن کشف شده در موتاره در میدان الماس چیادزوا دریافت کرد. قابل ذکر است، یک قرارداد بدهی چین شامل بندهای محرمانه است و مبهم باقی می ماند و همچنین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، که 70 درصد کبالت جهان، یک ماده معدنی ضروری در تولید خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد، چین توانست سهمی برای شرکت های چینی در 15 معدن از 19 معدن تولید کبالت به دست آورد. شرکت ها و سرمایه گذاری های چینی آلودگی را تشدید کرده اند. و آسیب های زیست محیطی در منطقه گریت دایک در استان میدلندز زیمبابوه، علی‌رغم تلاش‌های «آژانس مدیریت محیط‌زیست»، شرکت‌های معدنی چینی همچنان از ممنوعیت دولت برای استخراج طلای آبرفتی سرپیچی می‌کنند.

در زیمبابوه، حدود 27 سازمان غیردولتی نگرانی های خود را در مورد بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی کشور، که منجر به جابجایی های گسترده، نقض حقوق کار و اثرات نامطلوب زیست محیطی می شود، ابراز کردند. آنها از شرکت های چینی خواستند تا فعالیت های استخراج طلا، زغال سنگ، کروم، الماس و سایر مواد معدنی را متوقف کنند و به مسائلی که بومیان را تحت تاثیر قرار می دهد رسیدگی کنند. با این حال شرکت‌های چینی چنین اعتراض‌هایی را بیگانه‌هراسی نامیدند، ET آموخت.

شرکت چینی Zhongxin Coal Mining Group و Afrochine Smelting برای استخراج زغال سنگ در منطقه پارک ملی Hwange در زیمبابوه که میزبان حیوانات وحشی مانند فیل، یوزپلنگ و کرگدن علاوه بر گیاهان و جانوران کمیاب است، باعث جابجایی انبوه مردم محلی شده و زیستگاه طبیعی را مختل می کند. گونه های نادر جانوری را در معرض خطر قرار می دهد. علاوه بر این، مردم محلی که به گردشگری سافاری وابسته هستند، امرار معاش خود را از دست خواهند داد و صنعت گردشگری در حال شکوفایی در منطقه با صدها میلیون دلار ضرر مواجه خواهد شد.

در زیمبابوه، جامعه محلی هوانگه (مارس 2021) علیه یک شرکت معدنی چینی «Beifa Investments» که در حال کاوش برای زغال سنگ در منطقه دینده بود، درخواست داده بود، زیرا فرهنگ و میراث مردم نامبیا را نقض می کرد.

در نامیبیا، صدها نفر از جامعه Daures، کشاورزان و معدنچیان کوچک (3 مارس) علیه شرکت چینی “Tangshan Xing Feng Spodumene Mining” به دلیل فعالیت های غیرقانونی استخراج لیتیوم اعتراض کردند. آنها همچنین ادعا کردند که این شرکت در لباس صادرات لیتیوم ممکن است مواد خام دیگری مانند قلع، تانتالیوم و تورمالین فلورسپار را نیز صادر کند.

کارآفرینان چینی در ماداگاسکار به دلیل صادرات غیرقانونی گل سرخ و همچنین گاوهای محلی به نام “زیبو” مقصر شناخته می شوند. گسترش “طب سنتی چینی” (TCM) در بسیاری از کشورهای آفریقایی به شکار غیرقانونی، تجارت غیرقانونی حیات وحش دامن زده و خطراتی را برای گونه های نادر ایجاد کرده است. قابل ذکر است، تا یک میلیون الاغ به طور غیرقانونی از اتیوپی برای تولید TCM برده شده است.

در همین حال، ایستگاه‌های پلیس خارج از کشور چین در برخی از کشورهای آفریقایی مشغول جمع‌آوری اطلاعات و فعالیت‌های سرکوبی هستند که مجرمان، فراریان، مقامات فاسد و ناراضیان/مخالفان سیاسی را هدف قرار می‌دهند.