سیبال: کنگره باید تکیه گاه ائتلافی باشد که در سال 2024 بر BJP می نشیند: کاپیل سیبال

کنگره باید در مرکز هر ائتلافی باشد که در انتخابات عمومی 2024 با BJP مقابله می کند و همه احزاب مخالف باید حساسیت ها را بیشتر مراقب باشند و همچنین در انتقاد از ایدئولوژی های یکدیگر محتاط باشند تا اتحادی قوی ایجاد کنند. کاپیل سیبال، نماینده پارلمان راجیا سبها روز یکشنبه گفت. سیبال، یک صدای برجسته در صفوف مخالفان، از همه احزاب سیاسی مخالف دولت تحت رهبری BJP خواست تا ابتدا یک پلتفرم مشترک پیدا کنند که به گفته او، می‌تواند پلتفرم تازه راه‌اندازی شده او «انصاف» برای مبارزه با بی‌عدالتی باشد. .

وزیر سابق اتحادیه در مصاحبه با حزب تحریک انصاف گفت: سوال رهبری ائتلاف اپوزیسیون برای سال 2024 در این مرحله نیازی به پاسخگویی ندارد و همچنین به مثال سال 2004 اشاره کرد که علیرغم مخالفت مخالفان، عطل بیهاری واجپایی از قدرت خارج شد. داشتن چهره ای اعلام شده

وی تاکید کرد که کنگره قطعا باید نقطه اتکا و در مرکز هر ائتلافی از احزاب مخالف باشد که در سال 2024 برجام را به عهده خواهند گرفت.

سیبال در پاسخ به این سوال که آیا بیانیه شراد پاور، رهبر حزب کنگره ملی (NCP) مبنی بر حمایت از گروه آدانی که با اتهامات خاصی مواجه است، وحدت اپوزیسیون را متزلزل کرده است، گفت: “اگر مسائل را محدود کنید، بین احزاب سیاسی اختلافاتی خواهید داشت. اگر همکاری گسترده ای دارید. پلتفرمی که به مسائل محدود نمی پردازد، امکان اجماع بسیار بیشتر است.”

“اگر راهول گاندی دیدگاهی در زمینه سرمایه داری دوستانه در هند داشته باشد، من فکر می کنم شراد پاور جی از پلتفرمی مربوط به سرمایه داری دوستی که افراد را زیرمجموعه خود قرار می دهد مخالف نیست. بنابراین آنچه ما نیاز داریم این است که این پلت فرم های گسترده را در اختیار داشته باشیم. بر اساس آن ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که اپوزیسیون متحد است.”

وی گفت: در لحظه ای که مسائل محدود می شوند، مشکلات به وجود می آیند و احزاب را مثال زد که دیدگاه های متفاوتی در مورد یک قانون خاص دارند.

سیبال که یک اتحادیه بود، گفت: “شما باید اجازه دهید احزاب مختلف نظرات متفاوتی داشته باشند. ما باید اجازه دهیم راهول گاندی در مورد یک فرد نظر داشته باشد و شراد پاور نیز دیدگاه خود را دارد. این نباید نمونه ای از تفرقه باشد.” در UPA 1 و 2 وزیر شد و در ماه مه سال گذشته از کنگره خارج شد. سیبال که با حمایت حزب سامجوادی به عضویت راجیه سبها به عنوان عضوی مستقل انتخاب شد، اخیراً یک پلتفرم غیرانتخاباتی «انصاف» را با هدف مبارزه با بی عدالتی ارائه کرد.

او گفت: «وحدت اپوزیسیون تنها زمانی به وجود می‌آید که ما یک اجماع گسترده و بستری داشته باشیم که موضوعات گسترده آن اجماع را روشن کند.»

سیبال گفت که پیام او به احزاب مخالف این است که نتیجه این است که بی عدالتی های بزرگ – اجتماعی، اقتصادی و سیاسی – در این کشور توسط دیکته های این دولت انجام می شود.

او گفت: “در واقع کل قانون اساسی روایتی از چگونگی دستیابی به عدالت است. بنابراین، مبارزه با بی عدالتی می تواند یک بستر مشترک باشد.”

سیبال در مورد اینکه آیا پلتفرم جدید او می تواند چیزی را که اپوزیسیون به آن نیاز دارد را فراهم کند، گفت: «می تواند باشد»، اما افزود که باید کارهای زیادی انجام شود تا همه احزاب سیاسی روی آن پلتفرم قرار گیرند.

سیبال در پاسخ به این سوال که آیا عملی است که احزاب مخالف با پیشینه‌های مختلف دور هم جمع شوند و کرسی‌های پارلمان را به یکدیگر واگذار کنند تا به طور مشترک در سال 2024 برجام را در دست بگیرند، گفت: احزاب باید سخاوتمندتر و محتاط‌تر در انتقاد از ایدئولوژی‌های یکدیگر باشند و باید متوجه شوند. که هر جا که ضعیف هستند اجازه بدهند شریک غالب حرف بزند.

سیبال در مورد تقویت وحدت اپوزیسیون در نیمه دوم جلسه بودجه مجلس، به ویژه پس از رد صلاحیت راهول گاندی از لوک سبها، گفت تا آنجا که به اعتراضات مشترک در پارلمان مربوط می شود، به خودی خود بازتاب وحدت مخالفان نیست. .

“تا آنجا که به وحدت اپوزیسیون مربوط می شود، این اولین گام است. ما نیاز داریم که احزاب سیاسی نسبت به یکدیگر سخاوتمندتر باشند و فضایی را برای یکدیگر فراهم کنند تا لنگرگاه های ایدئولوژیک خود را داشته باشند، اما در عین حال برای مبارزه با حکومتی دور هم جمع شوند. جهنم برای ساکت کردن مردم هند و تبدیل این به اصطلاح دموکراسی به یک کشور خودکامه است.”

سیبال گفت که داشتن یک برنامه حداقلی مشترک برای یک اپوزیسیون متحد یک “فرمان بلند” است و تنها چند ماه قبل از انتخابات عمومی تصمیم گیری خواهد شد.

سیبال در مورد اینکه آیا موضوع آدانی و سرشماری کاست اصلی ترین پله های اپوزیسیون در آینده تا سال 2024 هستند یا خیر، گفت که نمی تواند پیشنهاد کند که او فقط یک عضو مستقل پارلمان است.

“من فکر می کنم موضوع سرشماری کاست یک مسئله بزرگ است. این یک مسئله بزرگ در بسیاری از ایالت ها، به ویژه شمال هند است، اما اینکه آیا این یک عامل متحد کننده خواهد بود یا اینکه به عنوان یک موضوع ملی مطرح می شود، نمی توانم بگویم. ” او اضافه کرد.

در مورد آدانی، سیبال گفت که موضوع مربوط به A، B یا C نیست، بلکه این است که دولت و شرکت های بزرگ چگونه با یکدیگر برای کنترل منابع، رسانه ها، مراکز قدرت و در کنار آن نهادهای مرکزی همکاری می کنند.

او با رد اتهام نخست وزیر نارندرا مودی مبنی بر اینکه اپوزیسیون در حال دور هم جمع شدن است زیرا از جنگ صلیبی ضد فساد دولتش می ترسند، این سوال را مطرح کرد که آیا مرکز تا این حد نگران اختلاس است چرا پس از به قدرت رسیدن پنج سال یک لوکپال را منصوب نکرده است.

او پرسید که چرا لوکپال غیرفعال بوده و از کسی در دولت تحقیق نکرده است.

سیبال پرسید: “آیا فرض نخست وزیر عزیز ما این است که هیچ کس در دولت در هیچ ایالت تحت حاکمیت BJP و در دولت مرکزی هرگز نمی تواند متهم به فساد شود و هر یک از آنها مانند برف سفید هستند.”

او همچنین از نخست وزیر سوال کرد که چرا تحقیقات جاری علیه افرادی که به BJP می پیوندند متوقف شده است.

سیبال گفت: «چرا نقشه هند به دو قسمت تقسیم شده است، هر جا که ایالت های تحت حاکمیت BJP وجود دارد، CBI به آن دسترسی ندارد، در حالی که در ایالت های تحت حاکمیت مخالفان، آنها دسترسی کامل دارند.

او تاکید کرد که این روایت از نخست وزیر مبتنی بر یک پیش فرض ضعیف است.

سیبال در پاسخ به سوالی درباره خروج چندین رهبر کنگره از حزب برای پیوستن به BJP از نظر ایدئولوژیک مخالف، گفت که به همین دلیل است که او خواستار اصلاح برنامه دهم قانون اساسی است که به موضوع فرار می‌پردازد.

او گفت: «هرکسی که در بحبوحه یک دوره پارلمان به دنبال ترک (حزب) و پیوستن به حزب دیگری برای مراتع سبزتر است، نباید اجازه داشته باشد به مدت پنج سال پست دولتی داشته باشد یا در انتخابات شرکت کند.