سودان: رقبای متخاصم سودان با آتش بس 72 ساعته موافقت کردند

آتش‌بس 72 ساعته بین ژنرال‌های متخاصم سودان پس از 10 روز درگیری شهری که صدها نفر را زخمی و هزاران نفر را زخمی کرد و باعث مهاجرت گسترده خارجی‌ها شد، رسماً اجرا شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اندکی قبل از اجرایی شدن آتش بس از نیمه شب (دوشنبه 2200 به وقت گرینویچ) در بیانیه ای گفت: نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) “پس از مذاکرات فشرده” با آتش بس موافقت کردند.

پیشنهادهای قبلی برای توقف درگیری انجام نشد، اما هر دو طرف تایید کردند که با توقف سه روزه موافقت کرده‌اند.

شبه نظامی RSF در توییتر نوشت: هدف این آتش بس ایجاد کریدورهای بشردوستانه است که به شهروندان و ساکنان اجازه می دهد به منابع ضروری، مراقبت های بهداشتی و مناطق امن دسترسی داشته باشند و در عین حال ماموریت های دیپلماتیک را نیز تخلیه کنند.

SAF در بیانیه‌ای در فیسبوک اعلام کرد که به این آتش‌بس نیز پایبند خواهد بود، مشروط بر اینکه رقبای خود این کار را انجام دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر هشدار داده بود که سودان در “لبه پرتگاه” قرار دارد و خشونت “می تواند کل منطقه و فراتر از آن را فرا بگیرد”.

درگیری ها نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش را در مقابل نیروهای معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای RSF را بر عهده دارد، قرار داده است. RSF از شبه‌نظامیان جنجاوید که عمر البشیر، رئیس‌جمهور وقت در دارفور راه انداخت، پدید آمد و منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه بشیر و دیگران شد.

نیروهای آزادی و تغییر، بلوک غیرنظامی اصلی که این دو ژنرال در کودتای 2021 از قدرت برکنار شدند، گفت که آتش بس امکان “گفتگو در مورد شیوه های آتش بس دائمی” را فراهم می کند.

به گفته آژانس های سازمان ملل حداقل 427 نفر کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

وزارت خارجه مصر گفت که در میان آخرین افرادی که جان خود را از دست داده اند، دستیار وابسته اداری سفارت قاهره در خارطوم است.

– “جسدها در خیابان ها ریخته می شوند” – این مقام در حالی کشته شد که از خانه به سمت سفارت می رفت تا مراحل تخلیه را پیگیری کند.

بیش از 4000 نفر در جریان تخلیه سازماندهی شده خارجی که از روز شنبه آغاز شد، کشور را ترک کرده اند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی، خاورمیانه، آفریقایی و آسیایی مأموریت‌های اضطراری را برای امن کردن کارکنان سفارت خود و شهروندان مستقر در سودان از طریق جاده، هوا و دریا آغاز کردند.

اما میلیون ها سودانی نمی توانند از کشوری که یکی از فقیرترین کشورهای جهان با سابقه کودتاهای نظامی است فرار کنند.

آنها در تلاشند تا از کمبود شدید آب، غذا، دارو و سوخت و همچنین قطعی برق و اینترنت جان سالم به در ببرند.

آژانس‌های سازمان ملل گزارش دادند که برخی غیرنظامیان سودانی توانسته‌اند «به چاد، مصر و سودان جنوبی» فرار کنند.

گوترش گفت: «همه ما باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا سودان را از لبه پرتگاه بیرون بکشیم.

او همچنین بار دیگر خواستار آتش بس شده بود.

به گفته یک دیپلمات، بریتانیا درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سودان را داده است که انتظار می رود روز سه شنبه برگزار شود.

– “ویرانی ناگفته” – یک کاروان سازمان ملل با 700 نفر یک سفر جاده ای سخت 850 کیلومتری (530 مایلی) را از پایتخت به بندر سودان در ساحل دریای سرخ انجام داد، جایی که آنها تیراندازی و انفجار را پشت سر گذاشتند.

فولکر پرتس، رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد گفت که کاروان به سلامت وارد شد.

او گفت: «سی و پنج ساعت در یک کاروان نه چندان راحت مطمئناً بهتر از سه ساعت بمباران و نشستن زیر گلوله‌ها است».

در بیانیه سازمان ملل به طور جداگانه آمده است که او و سایر کارکنان کلیدی “در سودان خواهند ماند و به کار برای حل بحران فعلی ادامه خواهند داد”.

با از کار افتادن فرودگاه خارطوم پس از نبردهایی که باعث شد هواپیماهای سوخته شده روی آسفالت پرواز کنند، بسیاری از خارجی ها از فرودگاه های کوچکتر به کشورهایی از جمله جیبوتی و اردن منتقل شدند.

نیروهای ویژه ایالات متحده روز یکشنبه با هلیکوپترهای شینوک برای نجات دیپلمات ها و وابستگان آنها وارد عمل شدند، در حالی که بریتانیا نیز مأموریت نجات مشابهی را آغاز کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که بیش از 1000 شهروند اتحادیه اروپا در طی یک “آخر هفته طولانی و شدید” که شامل ماموریت های حمل و نقل هوایی توسط فرانسه، آلمان و سایرین بود، خارج شدند.

چین اعلام کرد که اولین گروه از شهروندان را “ایمن” تخلیه کرده است و “از هر وسیله ای برای محافظت از جان، اموال و امنیت 1500 به اضافه هموطن چینی در سودان استفاده خواهد کرد”.

ژاپن اعلام کرد که 45 نفر از اتباع خود و همسرانشان را تخلیه کرده و سفارت خود را در خارطوم به طور موقت تعطیل کرده است.

آندره استیانسن سفیر نروژ پس از تخلیه در توییتر خود نوشت: پایتخت، شهری پنج میلیونی، «بیش از یک هفته ویرانی غیرقابل توصیف را متحمل شده است».

– “هیچ جا امن نیست” – یک فرد لبنانی که یک مرد لبنانی است، پس از انتقال اتوبوس به بندر سودان به خبرگزاری فرانسه گفت که او تنها “با این تی شرت و این پیژامه ها، تمام چیزهایی که بعد از 17 سال با خود دارم” را ترک کرده است.

سودانی‌هایی که توانایی مالی دارند نیز با اتوبوس‌های شلوغ از خارطوم فرار می‌کنند و به بیش از 900 کیلومتر بیابان می‌روند و به سمت شمال مصر می‌روند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که در میان 800,000 پناهجوی سودان جنوبی که قبلاً از جنگ داخلی در کشور خود گریخته بودند، برخی از آنها با عبور از مرز زنان و کودکان تصمیم به بازگشت دارند.

در پایتخت، نبردهای خیابانی باعث شده است که آسمان اغلب توسط دود ساختمان‌های گلوله‌خورده و مغازه‌های آتش‌گرفته سیاه شده باشد.

یکی از ساکنان شهر طاگرد عبدین، یک معمار، گفت: “یک موشک در محله ما اصابت کرد… انگار هیچ کجا امن نیست.”

کارشناسان مدت‌هاست که بین نیروهای RSF و گروه مزدور روسی واگنر ارتباط برقرار کرده‌اند. بلینکن اوایل روز دوشنبه «نگرانی عمیق» خود را از اینکه واگنر خطر تشدید جنگ در سودان را ابراز کرد.

ارتش بشیر را در آوریل 2019 پس از اعتراضات گسترده شهروندان که امیدها را برای گذار به دموکراسی افزایش داد، سرنگون کرد.

این دو ژنرال در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند، اما بعداً به خاطر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی با یکدیگر اختلاف کردند.