ریشی سوناک: چالش های سختی در انتظار استراتژیست های Rishi Sunak: Tory است

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هنگام ورود به داونینگ استریت دو وظیفه داشت: تثبیت دولت پس از 49 روز پر هرج و مرج لیز تراس در قدرت و رقابتی کردن حزب محافظه کار در انتخابات عمومی بعدی. استراتژیست های محافظه کار نگران هستند که او اکنون در خطر گیر افتادن بین شغل 1 و شغل 2 باشد.

سوناک با موفقیت در نظرسنجی مخالفان پیشی گرفت – حزب کارگر کیر استارمر زمانی که سوناک قدرت را در اکتبر به دست گرفت حدود 27 امتیاز پیش بود و اکنون با حدود 15 امتیاز پیشتاز است. اما هفته آینده یک آزمون واقعی انتخاباتی در پیش است و هزاران کرسی شورای محلی در سراسر انگلیس برای گرفتن آرا در نظر گرفته می شوند. و چالش های بزرگی در راه است. وزرای محافظه‌کاران، استراتژیست‌ها و مشاوران از این بیم دارند که سوناک با انباشته شدن مشکلات سیاست‌گذاری و نمایش‌های سیاسی، خطر از دست دادن سرعت خود را از دست بدهد و به سقفی در نظرسنجی‌ها برسد. مردم که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که ممکن است سوناک برای انجام پنج وعده کلیدی که در آغاز سال 2023 به رای دهندگان داده بود، سخت تر از حد انتظار باشد، نگرانی هایی را شامل می شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سوناک گروهی از رای‌دهندگان را که معمولاً طرفدار محافظه‌کاران هستند، اما در جریان آشفتگی تراس و بوریس جانسون، اعتماد خود را به حزب از دست داده است، به گفته افرادی که در مورد استراتژی و نظرسنجی داخلی حزب توضیح داده شده‌اند، نشان می‌دهد. تیم نخست وزیر این را به دلیل موفقیت اولیه سوناک در طرح فضایی از صلاحیت نسبی دانستند.
یک استراتژیست گفت که بازیابی اعتماد حتی آن رای دهندگان به هیچ وجه تضمین نشده بود، اما بخش قابل توجهی از پیشتازی عظیم حزب کارگر در دوره اولیه پس از تراس همیشه ملایم بود. مشاوران محافظه کار و حزب کارگر موافقند که نظرسنجی ها همیشه با نزدیک شدن به انتخابات محدود می شوند.

اکنون سوناک نیاز به جلب نظر رای دهندگانی دارد که وابستگی تاریخی به محافظه‌کاران ندارند. دستیاران محافظه‌کار اذعان می‌کنند که اگر حزب به اندازه کافی از آنها بازپس نگیرد، سوناک همچنان در مسیر شکست قاطع انتخاباتی خواهد بود. محافظه کاران ارشد گفتند که برای برداشتن گام بعدی، نخست وزیر ممکن است نیاز داشته باشد که پیشنهاد معنادارتری به مردم ارائه دهد. مقر حزب به داونینگ استریت هشدار داده است که شکستن رهبری حزب کارگر ممکن است سخت تر شود.

یکی از وزیران کابینه گفت که همیشه سوال اصلی این بود که تیم سوناک چگونه می تواند کسری بودجه را قبل از شروع مبارزات انتخاباتی بین پنج تا 10 امتیاز کاهش دهد. استراتژیست های محافظه کار این را به عنوان پیشتازی در نظرسنجی حزب کارگر می دانند که به آنها اجازه می دهد استدلال کنند که کشور به سمت پارلمان معلق پیش می رود، بدون اینکه هیچ حزبی اکثریت حکومتی را به دست آورد.

برخی از متحدان سوناک به طور فزاینده‌ای نگران هستند که آزمایش‌هایی که او برای خود گذاشته است – برای نصف کردن تورم، کاهش بدهی، رشد اقتصاد، پایین آمدن لیست انتظار خدمات بهداشتی و توقف عبور مهاجران – پیچیده‌تر از آن چیزی است که بسیاری فکر می‌کردند. هنگامی که آنها در ژانویه اعلام شدند، بسیاری آنها را رد کردند و آنها را به عمد آسان دانستند. یکی از حامیان سوناک به شوخی گفت که این دیگر به نظر نمی رسد.