رویای Make in India همچنان با واقعیت چینی برخورد می کند

ماه گذشته، S. Jaishankar، وزیر امور خارجه گفت که کسب و کارهای هندی باید به دنبال “تعمیر چین” نباشند، در حالی که برنامه ساخت هند را یک بیانیه استراتژیک برای تحریک تولید کشور می داند.

جایشانکار این احساس عمومی را ابراز می کرد که واردات ارزان چین، هند را صنعتی زدایی می کند، میلیون ها شغل را از بین می برد و آن را وابسته به چین نگه می دارد، بنابراین عدم تعادل تجاری هند با چین نیاز به تولید محلی بیشتر دارد. شکاف تجاری هند با چین در آخرین سال مالی به 83.2 میلیارد دلار افزایش یافت در حالی که در سال 2021-2022 به 72.91 میلیارد دلار رسید. صادرات به چین در سال 2022-23 با حدود 28 درصد کاهش به 15.32 میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات با 4.16 درصد افزایش به 98.51 میلیارد دلار در سال مالی گذشته رسید.

معضل خورشیدی
صنعت خورشیدی هند نمونه‌ای از این است که چگونه هند با چالش پیچیده‌ای برای تحقق جاه‌طلبی ساخت خود در هند مواجه است. رویترز اخیرا گزارش داده است که هند ممکن است تعرفه واردات پنل های خورشیدی خود را به نصف کاهش دهد. وزارت انرژی های تجدیدپذیر مذاکراتی را با وزارت دارایی انجام داده است تا با درخواست آن مبنی بر کاهش مالیات واردات پنل های خورشیدی از 40 درصد به 20 درصد موافقت کند.

صنعت نوپای ماژول‌های خورشیدی هند که در پناه تعرفه‌های بالا رشد می‌کند، از چنین کاهش شدیدی در عوارض واردات بیم دارد. کاهش تعرفه ضربه ای به جاه طلبی هند برای گسترش سریع تولید محلی وارد می کند.

اما نیروگاه های محلی نمی توانند با تقاضای فزاینده مقابله کنند و هند باید ماژول های خورشیدی را برای پر کردن این شکاف وارد کند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، هند قصد دارد تا سال 2030 280 گیگاوات تولید خورشیدی در مقایسه با حدود 64 گیگاوات کنونی نصب کند، زیرا این کشور شبکه برق تحت سلطه زغال سنگ خود را بازسازی می کند. این امر مستلزم افزودن 27 گیگاوات ظرفیت هر سال برای بقیه دهه است – بیش از دو برابر حجم نصب شده در سال گذشته.

در حالی که صنعت محلی آن نمی تواند تقاضای فزاینده را برآورده کند، هند باید ماژول های خورشیدی بیشتری وارد کند. اما این صنعت نوپای داخلی آن را که باید برای حمایت از اهداف انرژی خورشیدی رشد کند، به خطر می اندازد. Vinay Rustagi، دکتر در Bridge To India، یک شرکت مشاوره انرژی های تجدیدپذیر، اخیراً به بلومبرگ گفت: “چنین تغییرات بی ثبات در سیاست های دولت نشان می دهد که مشاغل نمی توانند به حمایت از سیاست وابسته باشند.” “این یک تضعیف کننده برای چشم انداز تولید داخلی است.”معمای چین
حتی زمانی که هند با افزایش ظرفیت تولید محلی تلاش می‌کند به خود متکی‌تر شود، همچنان باید برای ورودی‌های میانی حیاتی به چین وابسته باشد. نگاهی به آیفون های اپل که در هند توسط تاتا ساخته شده اند را در نظر بگیرید. به تازگی ET گزارش داده است که تقریبا 90 درصد اجزای مورد استفاده برای تلفن های اپل توسط تاتا از سرزمین اصلی چین تهیه می شود، حتی در حالی که اپل به دنبال تغییر تولید به هند است. اقلامی مانند براکت‌ها، چسب‌های صنعتی، پیچ‌ها، توری‌ها، چسب‌های حساس به فشار و قطعات فلزی همگی طبق دستورالعمل‌های اپل از چین ارسال می‌شوند. فقط فروشندگان قدیمی اپل مانند فاکسکان، پگاترون و ویسترون، تلفن‌های «انتخابی» تولید می‌کنند. در هند. در سال مالی 23، هند 5 درصد از کل تولید جهانی آیفون و صادرات تلفن های همراه به ارزش 5 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد که در مقایسه با یک سال گذشته تقریباً چهار برابر افزایش یافته است.

با این حال، بومی سازی تولید، ارزش افزوده داخلی، نمی تواند قبل از رسیدن تولید به جرم بحرانی اتفاق بیفتد. تا آن زمان، هند باید برای واردات کالاهای واسطه ای به چین وابسته باشد. اگر واردات اقلام تمام شده را که هند نمی تواند رشد را به خطر بیندازد، به آن اضافه کنید، مانند بخش خورشیدی، نشان دهنده وابستگی شدید به چین است. این بدان معناست که پروژه هند برای متکی شدن به خود در تولید باید حداقل در ابتدا به واردات از چین بستگی داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌های دو چرخ برقی که یارانه‌هایی را با هدف ارتقای تولید داخلی برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه جابجایی سبز، از سوی دولت بدون انجام الزامات بومی‌سازی دریافت می‌کنند، مثالی است. بسیاری از قطعات به دلیل عدم تولید داخلی کافی از چین وارد می شوند.

چشم انداز چیست؟
جابجایی زنجیره‌های تامین جهانی از کشورهایی که در یک اکوسیستم تولیدی محلی گسترده جای گرفته‌اند، آسان نیست. کشورهایی که تلاش می کنند این کار را انجام دهند باید اکوسیستم های قابل مقایسه ای را ایجاد کنند که نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد. در همین حال، آنها باید به واردات از چین وابسته باشند. تعرفه ها به تنهایی نمی تواند به صنایع داخلی کمک کند.

اما فشار هماهنگ هند برای اتکا به خود در تولید، با انگیزه‌های سنگین مرتبط با تولید، بدون نتیجه نیست. بر اساس گزارش اندیشکده اقتصادی «ابتکار تحقیقات تجارت جهانی» (GTRI)، واردات کالاهای الکترونیکی هند مانند لپ‌تاپ، رایانه‌های شخصی، مدارهای مجتمع و سلول‌های خورشیدی از چین طی سال‌های 2022-23 کاهش یافته است. کاهش واردات در اقلام الکترونیکی قابل توجه است که طرح مشوق ها در آنها عملیاتی است. واردات تجهیزات پزشکی در سال مالی گذشته با 13.6 درصد کاهش به 2.2 میلیارد دلار در مقایسه با 2021-2022 رسید. به همین ترتیب، واردات سلول‌های خورشیدی، قطعات، دیودها با 70.9 درصد کاهش به 1.9 میلیارد دلار در سال‌های 2022-2023 رسید.

با این حال، واردات باتری های لیتیوم یونی در سال مالی گذشته حدود 96 درصد افزایش یافت و به 2.2 میلیارد دلار رسید. اهداف جابجایی سبز هند تنها این واردات را به شدت افزایش می دهد. برای اینکه هند رشد خود را ثابت نگه دارد، به اهداف انرژی خود برسد و پایه تولید خود را گسترش دهد، Make in India باید توسط Make in China حمایت شود.