روز جهانی کبد: روز جهانی کبد 2023: این 5 نشانه کبد چرب در صورت را نادیده نگیرید

19 آوریل هر سال در سراسر جهان به عنوان روز جهانی کبد نامگذاری شده است تا آگاهی در مورد اهمیت کبد به عنوان یک عضو حیاتی و بیماری های مرتبط با کبد افزایش یابد. کبد یک اندام مهم گوارشی است که صفرا را تولید می کند، که یک مایع قلیایی حاوی کلسترول و اسیدهای صفراوی است که به تجزیه چربی ها کمک می کند. این بزرگترین عضو جامد بدن است که مسئول حذف سموم از خون، تنظیم سطح قند خون و حفظ جریان خون در سراسر بدن است.

کبد چرب یک بیماری شایع سلامتی است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. اکثر مردم هیچ علامتی را تجربه نمی کنند و باعث ایجاد مشکلات جدی نمی شود. با این حال، در برخی موارد، می تواند به آسیب کبدی منجر شود. علائم کبد چرب نیز می تواند در صورت ظاهر شود و توجه فوری به آنها ضروری است.

در اینجا برخی از علائم کبد چرب در صورت وجود دارد که نباید نادیده بگیرید:

پف کردگی: بیماری پیشرفته کبدی می‌تواند مانع از توانایی کبد در ساخت پروتئین شود که می‌تواند جریان خون و برداشت مایعات را مختل کند و باعث پف خفیف در صورت شود.

پوست تیره در چین گردن: بیماری کبد چرب می تواند به افزایش مقاومت به انسولین کمک کند و باعث تجمع بیش از حد انسولین و در نتیجه وضعیتی به نام آکانتوز نیگریکانس شود. این وضعیت می تواند باعث تیره شدن چین های پوستی مانند چین های گردن شود.

آکنه روزاسه: روزاسه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث قرمزی، رگ های خونی قرمز کوچک یا برجستگی های سفید روی صورت شود. اگرچه همه مبتلایان به روزاسه به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، اما می تواند نشانه آن باشد.

بثورات اطراف دهان: بیماری های مزمن کبد مانند بیماری کبد چرب می توانند بر جذب برخی مواد مغذی مانند روی تأثیر بگذارند و منجر به کمبود آن شوند. یکی از عوارض شایع کمبود روی درماتیت است که می تواند باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان شود.

خارش: بیماری کبد چرب می تواند به خارش پوست، از جمله روی صورت، به دلیل نمک های صفراوی بیش از حد در بدن منجر شود. خاراندن معمولاً تسکین نمی دهد و ممکن است تحریک را بدتر کند.

زردی: بیماری کبدی پیشرفته می تواند باعث زردی شود که منجر به زرد شدن پوست و سفیدی چشم می شود. علائم زردی معمولاً قبل از انتشار به بقیه بدن ابتدا در چشم ها و صورت ظاهر می شود. زردی زمانی اتفاق می‌افتد که بیلی‌روبین، رنگدانه‌ای زرد-نارنجی که محصول جانبی تجزیه گلبول‌های قرمز خون است، زیاد باشد، زیرا کبد به اندازه کافی کارآمد کار نمی‌کند.

سوالات متداول

Q1: چند راه برای جلوگیری از بیماری کبد چرب وجود دارد؟
پاسخ: برخی از راه‌های پیشگیری از بیماری کبد چرب عبارتند از: حفظ وزن مناسب، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، پرهیز از الکل و داروهایی که به کبد آسیب می‌رسانند و ورزش منظم. همچنین انجام معاینات و غربالگری های منظم برای تشخیص زودهنگام بیماری کبد بسیار مهم است.

Q2: هدف از روز جهانی کبد چیست؟
پاسخ: هدف از روز جهانی کبد افزایش آگاهی در مورد بیماری های کبدی و ارتقای سلامت کبد در سراسر جهان است.