روزنامه روسی گزارش داد که چهار هواپیمای نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین سرنگون شد

خبرگزاری روسی کومرسانت گزارش داد که دو جنگنده روسی و دو هلیکوپتر نظامی روز شنبه در نزدیکی مرز اوکراین سرنگون شده اند که در صورت تایید، کودتای دیدنی برای کیف خواهد بود.

کومرسانت، یک روزنامه معتبر و مستقل تجاری، در وب سایت خود اعلام کرد که جنگنده بمب افکن Su-34، جنگنده Su-35 و دو هلیکوپتر Mi-8 یک حزب حمله را تشکیل داده اند و “تقریباً به طور همزمان سرنگون شده اند”. در یک کمین در منطقه بریانسک، در مجاورت شمال شرق اوکراین.

«طبق داده‌های اولیه… قرار بود جنگنده‌ها حمله موشکی و بمب‌افکنی به اهدافی در منطقه چرنیهیو اوکراین انجام دهند و هلیکوپترها برای پشتیبانی از آن‌ها حضور داشتند – از جمله اینکه اگر خدمه «سو» را تحویل بگیرند. سرنگون شدند.»

خبرگزاری دولتی روسیه تاس اعلام کرد که یک هواپیمای جنگی سوخو 34 روسیه در آن منطقه سقوط کرده است اما علت آن را مشخص نکرد.

تاس همچنین به نقل از یک مقام خدمات اضطراری گفت که آتش سوزی موتور در یک هلیکوپتر باعث سقوط آن در نزدیکی کلینتسی شده است که در حدود 40 کیلومتری (25 مایلی) از مرز است.

« بازگشت به داستان های توصیه


هیچ اشاره ای به Su-35 یا هلیکوپتر دوم نکرد. با این حال، ویدئویی که در کانال تلگرامی طرفدار جنگ روسیه Voyenniy Osvedomitel که حدود نیم میلیون دنبال کننده دارد، منتشر شد، هلیکوپتری را در ارتفاعات آسمان نشان داد که دچار انفجار شد. از مسیر پرتاب شده و سپس در شعله های آتش به سمت زمین فرو می رود. نظرات همراه با ویدئو که رویترز نمی تواند فوراً آنها را تأیید کند، می گوید که نشان می دهد یک Mi-8 توسط یک موشک ساقط شده است. سایر تصاویر منتشر شده توسط این کانال، خرابه های یک مزرعه کشاورزی را نشان می دهد.

کامرسانت هیچ مدرکی برای گزارش خود مبنی بر ساقط شدن چهار هواپیما ارائه نکرد، اما همین ادعا توسط چندین وبلاگ نویس نظامی طرفدار جنگ نیز مطرح شد.

وزارت دفاع مسکو بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

Voyenniy Osvedomitel گفت که به نظر می رسد “به احتمال زیاد، دشمن با پدافند هوایی که قبلاً به یک منطقه مرزی به اندازه کافی نزدیک برای ضربه زدن به گروه ما منتقل شده بود، کمین انجام داده است.”

به نظر می رسد هلیکوپترهای سرنگون شده از نوع جنگنده الکترونیکی Mi-8MTPR-1 هستند که می توانند سیگنال های رادیویی و هدف قرار دادن دشمن را مسدود کنند.

کامرسانت گفت که هر چهار خدمه کشته شده اند.

هیچ پاسخ رسمی از سوی اوکراین، که معمولاً از اظهار نظر در مورد گزارش های حملات در داخل روسیه خودداری می کند، وجود ندارد.

با این حال، میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در توییتی این حادثه را «عدالت… و کارما فوری» نامید.