رقیب اصلی اپل داستان هشدار دهنده ای برای هند دارد

در ژوئیه 2008، شرکت اپل اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در چین افتتاح کرد که نشان دهنده شروع یک افزایش شهاب سنگی در این کشور بود. پانزده سال بعد، تیم کوک، مدیر اجرایی، همین نعمت را به هند تقدیم می کند. بدیهی است که باارزش‌ترین شرکت جهان باید شیلنگ خود را در جایی که ممکن است پرجمعیت‌ترین کشور جهان باشد بفروشد، با این حال یک داستان هشداردهنده نه تنها از زمان حضورش در چین، بلکه از رقیب اصلی آن وجود دارد.

وقتی صدها نفر برای افتتاح اولین فروشگاه در پکن در صف ایستادند، این کشور به سختی در رادار درآمد اپل بود. تا سال مالی بعدی، منتهی به سپتامبر 2009، چین به علاوه هنگ کنگ مجموعاً تنها 769 میلیون دلار درآمد به ارمغان آوردند که 1.8 درصد از کل درآمد جهانی را تشکیل می داد. ظرف دو سال دیگر، این رقم به 12 میلیارد دلار یا 11.5 درصد افزایش یافت.

هند اکنون در آن نقطه است. بلومبرگ نیوز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که طی سال گذشته تا 31 مارس، فروش اپل در این کشور حدود 50 درصد افزایش یافته و به تقریباً 6 میلیارد دلار رسیده است. این یک جهش چشمگیر با توجه به رکود جهانی در فروش ابزارها در همه دسته ها است. با این حال، هنوز هم تنها 1.6 درصد از درآمد کل شرکت و حدود 8 درصد از میزانی است که سازنده آیفون در حال حاضر در چین بزرگ به دست می آورد.

با افتتاح دو فروشگاه در این هفته – اولی در بمبئی و به دنبال آن یکی دیگر در دهلی نو – حرکت کوک می‌تواند به‌عنوان محرک کسب‌وکار در یک بازار مهم یا صرفاً به‌عنوان جهش از گروه رشدی که در حال حاضر وجود دارد تلقی شود. با توجه به اینکه او همچنین تامین کنندگانی مانند گروه فناوری فاکسکان، ویسترون و پگاترون را برای افزایش تولید در کشور تحت فشار قرار داده است، مطمئناً هیچ نقطه ضعفی وجود ندارد. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی هند، در حالی که تولیدات محلی از مالیات وارداتی که توسط دولت نخست وزیر نارندرا مودی تحمیل شده است اجتناب می‌کند، صادرات نیز نقش فزاینده‌ای ایفا می‌کند، به طوری که طبق گفته‌های وزارت بازرگانی هند، فروش خارجی گوشی‌ها در 12 ماه منتهی به 31 دسامبر 67 درصد افزایش یافته و به بیش از 7.1 میلیارد دلار رسیده است. .

بر اساس تحقیقات Counterpoint، برند چینی شیائومی در سال گذشته بر بازار هند در واحدهای حمل و نقل تسلط داشت و پس از آن سامسونگ، ویوو، ریلمی و اوپو قرار گرفتند. اپل در میان پیشتازان نیست مگر اینکه سهم به ارزش را در نظر بگیرید، جایی که آیفون برتری را اشغال می کند. با این معیار، این شرکت آمریکایی پس از دشمن کره جنوبی خود در رتبه دوم قرار دارد. مهمتر از آن، اپل – که مدل های مجزای بسیار کمتری نسبت به سایر بازیکنان دارد – با تکرارهای مختلف آیفون 13، سه جایگاه برتر را به خود اختصاص داد.

به راحتی می توان فهمید که چرا آینده ممکن است برای اپل روشن باشد. این شرکت مستقر در کوپرتینو با دستگاه گران قیمت خود که برای طبقه متوسط ​​هند جذاب است و قدرت مخارج آن افزایش یافته است، در حال ایجاد وفاداری است که می تواند از آن برای فروش محصولات دیگر استفاده کند: Airpods و Apple Watch به خوبی با آن گوشی جدید شیک جفت می شوند. و از آنجا، آنها را به مجموعه ای رو به رشد از خدمات که شامل Apple Music، Apple TV+، iCloud و غیره می شود، جذب کنید. سامسونگ به‌عنوان رقیب اصلی در اردوگاه اندروید، دستگاه‌های محلی را نیز تولید می‌کند و در ایجاد پایگاه هواداران وفادار به خوبی عمل کرده است.

با این حال، چیزهای زیادی برای پیمایش در این راه وجود دارد. هند در جنبه‌های کلیدی مهم برای تولید که شامل زیرساخت‌ها، بوروکراسی، توجه به جزئیات و حتی احساس فوریت است، بسیار عقب‌تر از چین است. اگر اپل بخواهد برای عرضه داخلی به هند متکی باشد و تقاضا سریعتر از تولید افزایش یابد، آنگاه ممکن است به رشد ضربه وارد شود. با این حال، حتی با برطرف شدن این مسائل، درجه بیشتری از ریسک سیاسی شروع به ظهور می کند. افشای بیشتر شرایط بد کارگران، یا قیام در یک کارخانه محلی، می تواند جمعیت هند را به سمت غول آمریکایی ترغیب کند. اپل قبلاً این را در چین تجربه کرده است. در سال 2015، این منطقه 25 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد، اما پس از آن شروع به سقوط کرد. سال بعد، پکن فروشگاه های iTunes و iBooks را ممنوع کرد و رشد ملی گرایی، همراه با افزایش تنش ها با ایالات متحده، باعث شد که برند اپل بخشی از درخشش خود را از دست بدهد. با این حال، هیچ شرکتی به اندازه شرکت سامسونگ الکترونیک از واکنش‌های منفی مصرف‌کنندگان متضرر نشده است.

هنگامی که اولین فروشگاه اپل در چین افتتاح شد، جالب ترین نام ها در گوشی های هوشمند نوکیا، اچ تی سی، موتورولا و سامسونگ بودند. مدت کوتاهی بعد، سه مورد اول شروع به کاهش کردند، اما سامسونگ در آن جا ماندگار شد. تا سال 2013، سامسونگ پیشتاز شد و شرکت فناوری هوآوی به عنوان یک رقیب رو به رشد و اپل از جایگاه خود در صدر فهرست برتر برخوردار بود. همانند هند اخیرا، آیفون‌ها از نظر فروش پیشرو نبودند، اما تمایل داشتند از نظر ارزش تسلط داشته باشند.

برای مدتی، سامسونگ هم در ارزش و هم در حمل و نقل از رهبری برخوردار بود، نشانه‌ای از این بود که قیمت‌های مناسبی را برای جذب مشتریان چینی به دست آورده بود. اما هواوی قوی‌تر شد، شیائومی از ارزان‌قیمت به پریمیوم رفت و سپس در سال 2016 ده‌ها گوشی نوت 7 سامسونگ به‌طور تصادفی در سراسر کره زمین آتش گرفتند. در عرض چند سال بسیاری از جهان سامسونگ را بخشیدند و دوباره شروع به خرید کردند، اما چین نه. این که شرکت کره جنوبی فراخوان محلی برای این مدل صادر نکرد، مخالفت خریداران را تشدید کرد. چندی پیش سامسونگ دیگر خوب نبود.

زمانی بود که درک اینکه نوکیا هیپ ترین دستگاه موجود نیست، سخت بود و بعد از آن سامسونگ برند آن بود. اپل اکنون در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. برای طبقه رو به رشدی از مصرف کنندگان هندی، آیفون یک محصول آرزومند است. طراحی عالی، کیفیت محصول به طور مداوم بالا، و قابلیت همکاری در دستگاه‌ها و سرویس‌های اپل، آن را به محبوبیت همیشگی تبدیل کرده است.

این همان دیدگاه مثبتی است که کوک در این هفته با معرفی اولین تجربه خرده فروشی اپل در هند از آن لذت می برد. این احساسی است که احتمالاً برای سالهای زیادی ادامه خواهد داشت. اما این سفری است که در طول مسیر ناهموار و ناراحت کننده خواهد بود.