رشد تولید ناخالص داخلی هند: اقتصاددانان از رشد تولید ناخالص داخلی هند در سه ماهه چهارم استقبال می کنند، اما نسبت به مناطق صخره ای پیش رو هشدار می دهند.

داده های روز چهارشنبه نشان داد که اقتصاد هند در سه ماهه پایانی سال مالی گذشته با نرخ 6.1 درصد رشد کرد که احتمالاً نرخ رشد کلی را به 7.2 درصد در سال مالی 23 می رساند. در حالی که تحلیلگران به طرز خوشایندی از نرخ رشد قوی غافلگیر شده بودند، آنها همچنین نسبت به یک زمین ناهموار در پیش رو هشدار دادند.

نرخ رشد بالاتر از انتظارات تحلیلگران بود که توسط مخارج سرمایه ای دولتی و خصوصی افزایش یافته بود، حتی در شرایطی که مصرف خصوصی کند باقی مانده بود.

رشد ارزش افزوده ناخالص (GVA) در بخش تولید در سه ماهه مارس به 4.5 درصد در مقایسه با 0.6 درصد در سال گذشته افزایش یافت.

رشد GVA در بخش معدن 4.3 درصد در سه ماهه چهارم در مقایسه با 2.3 درصد در سه ماهه مشابه سال مالی قبل بود. بخش ساخت و ساز در سه ماهه مارس 10.4 درصد رشد کرد که از 4.9 درصد در دوره مشابه 2021-2022 افزایش داشت. رشد بخش کشاورزی از 4.1 درصد به 5.5 درصد افزایش یافت.

با این حال، هم در صادرات و هم در واردات کاهش یافت و چشم انداز اقتصادی را مخدوش کرد. اقتصاد هند ممکن است بدون هرگونه خطرات مرتبط با موسمی یا عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی از تخمین اولیه رشد 6.5 درصدی برای سال مالی جاری (آوریل 2023 تا مارس 2024) فراتر رود.

مصرف خصوصی که نزدیک به 60 درصد اقتصاد را تشکیل می دهد، نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.8 درصد در مقایسه با 2.2 درصد بازبینی شده در سه ماهه قبل رشد داشته است، در حالی که تشکیل سرمایه، که شاخص سرمایه گذاری است، از 8 درصد کاهش یافته 8.9 درصد افزایش یافته است. مخارج دولت فدرال که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، در سه ماهه آخر 2.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، در حالی که در سه ماهه قبل 0.6 درصد کاهش یافته بود.در اینجا نگاهی اجمالی به نظر کارشناسان در مورد عملکرد اقتصاد هند می اندازیم:

1. Sonal Varma و Aurodeep Nandi، Nomura:
شاخص‌های رشد همزمان در اوایل سه ماهه دوم تصویری متفاوت را نشان می‌دهند. داده های ماه آوریل حاکی از رشد مصرف، خدمات و سرمایه گذاری سالم است. از سه ماهه اول 2023 در پروژه های سرمایه گذاری جدید (CMIE) روند صعودی وجود داشت، اما این افزایش عمدتاً ناشی از بخش حمل و نقل است.

از سوی دیگر، نشانه های اولیه برای ماه می نشان می دهد که تقاضای خودروهای سواری برای خودروهای کوچک کاهش یافته است و نگرانی ها برای فروش MHCV در حال افزایش است. نتایج اخیر شرکت ها نشان می دهد که خط بالا پایین تر و پایین تر. دلیل دومی به دلیل هزینه‌های ورودی پایین‌تر است، با پیشنهاد شرکت‌های FMCG به دلیل تداوم فشار ناشی از تقاضای ضعیف‌تر روستایی (اثرات تورمی)، و شرکت‌های فناوری اطلاعات درآمد و راهنمایی استخدام را برای سال مالی 24 کاهش داده‌اند (اثرات جهانی)، که بر صادرات خدمات تاثیر می‌گذارد. .

2. آدیتی نایار، اقتصاددان ارشد، ICRA:
رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال مالی 2023 به میزان قابل توجهی بالاتر از حد انتظار بود، در حالی که نابرابر باقی ماند و امیدها به افزایش متوالی سرعت رشد فعالیت های اقتصادی به 6.1 درصد از پایین 4.5 درصدی که در سه ماهه سوم سال مالی 2023 مشاهده شد را تأیید کرد.

ایکرا رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال مالی 24 را 6 درصد پیش‌بینی کرده است، در صورتی که ال نینو بر باران‌های موسمی تأثیر بگذارد.

3. ساکشی گوپتا، اقتصاددان اصلی، بانک HDFC
رشد تولید ناخالص داخلی غافلگیرکننده بود که به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار برای سه ماهه چهارم بود و رقم کل سال را به 7.2 درصد در 2022-23 رساند. رشد بیشتر از حد انتظار کشاورزی و رشد قوی در خدمات رهبری شد. تقریباً 70 درصد افزایش رشد تنها از بخش خدمات حاصل شده است.

داده‌های تولید ناخالص داخلی خوش‌بینی رشد اخیر هند را علی‌رغم بادهای منفی جهانی تأیید می‌کند. این بدان معنا نیست که چشم انداز رشد بدون خطر است – به ویژه با توجه به پیشرفت موسمی و خطرات رکود در سطح جهانی. ما انتظار داریم رشد تولید ناخالص داخلی 5.8-6 درصد برای سال مالی 24 باشد.

4. رادیکا رائو، اقتصاددان ارشد، بانک DBS، سنگاپور:
اقتصاد هند در سه ماهه چهارم رشد 6.1 درصدی را تجربه کرد که فراتر از انتظارات بود. سرمایه‌گذاری‌های سرمایه ثابت و صادرات خالص مشارکت‌کنندگان اصلی بودند در حالی که مصرف خصوصی کاهش یافت. افزایش از سوی محرک های سمت عرضه، بیشتر مبتنی بر تولید بود. رشد قوی تولید ناخالص داخلی این فرصت را برای بانک مرکزی فراهم می کند تا توقف خود را در ژوئن تمدید کند

بیشتر شاخص‌های اصلی برای Q1FY24 همچنان پابرجا هستند، از جمله مجموعه‌های GST، PMI (خدمات بالاتر از تولید)، رشد اعتبار صنعت، تولید فولاد و سیمان، و کسری تجاری محدودتر، و غیره. در عین حال، جیب های کمی از نرمی (حمل و نقل، تراکتور فروشی و غیره) وجود داشته است.

5. رجانی سینها، اقتصاددان ارشد، CareEdge:
انتظار می رود این رشد در سال مالی 24 از 7.2 درصد در سال مالی 23 به 6.1 درصد کاهش یابد. این به دلیل ترکیبی از عوامل مانند عادی شدن پایه، کاهش تقاضای خارجی و شرایط مالی نامشخص است. با کم شدن جهش پس از همه گیری در فعالیت های اقتصادی، می توانیم شاهد تعدیل در تقاضای داخلی شهری باشیم. تورم هسته ای همچنان بالا می تواند هزینه های مصرف کنندگان شهری را برای اقلام اختیاری محدود کند.

با این حال، افزایش تدریجی تقاضای روستایی بر اساس انتظار کاهش تورم مواد غذایی و افزایش دستمزدهای روستایی، از تقاضای مصرف کلی حمایت خواهد کرد. با این حال، توسعه شرایط ال نینو در طول فصل باران های موسمی یک خطر کلیدی برای تولید کشاورزی و درآمد روستایی است. در مجموع، سهم مصرف خصوصی در تولید ناخالص داخلی ممکن است شاهد کاهشی جزئی باشد.