رشد اقتصادی بریتانیا در سه ماهه اول سال 2023 0.1 درصد بوده است

اقتصاد بریتانیا در اوایل سال 2023 رشد کندی داشت، بهتر از رکود کم عمقی که زمانی انتظار می‌رفت، اما کاهش شدید غیرمنتظره تولید در ماه مارس نشان داد که بهبود آن چقدر شکننده است.

آمارهای رسمی روز جمعه نشان داد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه اول سال 0.1 درصد افزایش یافته است، همان سرعتی که در سه ماهه پایانی سال 2022 و مطابق با پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز است.

دفتر آمار ملی اعلام کرد که تولید 0.2 درصد بیشتر از سال قبل بود.

اما تولید ناخالص داخلی تنها در ماه مارس 0.3 درصد در مقایسه با پیش‌بینی‌های نظرسنجی‌ها برای ثابت ماندن آن کاهش یافت. در حالی که تولید صنعتی و ساخت و ساز رشد کرد، بخش خدمات بسیار بزرگتر 0.4% افت کرد که منعکس کننده فروش ضعیف و خرده فروشی خودرو بود که از هوای بارانی غیرمعمول و تورم بالا آسیب دیده بود.

اداره آمار گفت که اقدامات گسترده صنعتی نیز بر فعالیت های اقتصادی در سه ماهه اول تاثیر گذاشته است.

تام استیونسون، مدیر سرمایه‌گذاری شخصی در فیدلیتی اینترنشنال، مدیر سرمایه‌گذاری شخصی، گفت: «با توجه به اینکه بخش خدمات کلیدی اقتصاد در مواجهه با هزینه‌های استقراض بالاتر و افزایش قیمت‌ها به کندی ادامه می‌دهد، همچنان احساس می‌شود که ما در حال گذر از حیاط هستیم.

نرخ تورم بریتانیا در ماه مارس به بالای 10 درصد رسید – دو برابر نرخ تورم در ایالات متحده و بالاتر از نرخ تورم منطقه یورو – و در روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره اصلی خود را به 4.5 درصد افزایش داد که بالاترین میزان از سال 2008 است. جهش تورم عمدتاً منعکس کننده تأثیر مداوم افزایش هزینه واردات گاز طبیعی و مواد غذایی در سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین است، که BoE می گوید بریتانیا را فقیرتر کرده است.