ذخیره سازی در 146 مخزن 6 درصد کمتر از سال گذشته است

دهلی نو: طبق آخرین داده های کمیسیون مرکزی آب (CWC)، ذخیره زنده موجود در 146 مخزن در سراسر هند نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش یافته است. ذخیره سازی زنده در دوره مشابه سال گذشته 94 درصد از مقدار موجود است. این در حالی است که 121 درصد ظرفیت آب زنده میانگین 10 سال گذشته در این زمان از سال است. کارشناسان می گویند علیرغم سطح سالم مخزن، بارندگی در دوره کاشت بسیار مهم است زیرا سطح غیر آبی کشور تقریباً 49 درصد از سطح خالص کاشت را تشکیل می دهد که اساساً وابسته به موسمی است.

افزایش به موقع بارندگی در جولای 2023 (ماه مهم برای کاشت) برای حمایت از کاشت محصولات دیم مانند برنج، حبوبات، پنبه و غیره بسیار مهم است. ادیتی نایار، اقتصاددان ارشد، رئیس تحقیقات و توسعه، ICRA، گفت: افزایش بارندگی در جولای 2023 برای حمایت از کاشت به موقع محصولات خریف بسیار مهم است.

ذخیره زنده موجود در این مخازن 52.15 BCM است که 29 درصد از کل ظرفیت ذخیره سازی زنده این مخازن در تاریخ 1 ژوئن است. اما در سال گذشته ذخیره زنده موجود در این مخازن برای دوره مربوطه 55.602 BCM و میانگین بوده است. از ذخیره زنده 10 سال گذشته 43.163 BCM بود.

تعداد مخازن ذخیره بیش از سال گذشته 52 و مخازن دارای ذخیره بیش از میانگین در ده سال گذشته 79 است. داده های CWC همچنین نشان می دهد که 13 مخزن ذخیره زنده کمتر یا مساوی 20 درصد نسبت به سال گذشته دارند. در حالی که حدود 29 مخزن ذخیره کمتر یا برابر با 50 درصد سال قبل دارند. ایالت هایی که از نظر درصد ذخیره سازی کمتری نسبت به سال گذشته برای دوره مربوطه دارند عبارتند از: بنگال غربی، تریپورا، ناگالند بیهار، گجرات، ماهاراشترا، اوتار پرادش، اوتاراکند، AP&TG (دو پروژه ترکیبی در هر دو ایالت)، آندرا پرادش، تلانگانا، کارناتاکا، کرالا و تامیل نادو

هیماچال پرادش، پنجاب، راجستان، جارکند، اودیشا، مادیا پرادش و چاتیسگر، ایالت هایی که ذخیره سازی بهتری نسبت به سال گذشته برای دوره مشابه داشتند.