دولت شرکت‌ها را وادار می‌کند تا مزایای تامین اجتماعی را به کارگران شرکت‌کننده ارائه دهند

طبق گزارش‌ها، دولت از شرکت‌هایی مانند Ola، Uber، Swiggy، Zomato و Urban Company می‌خواهد تا به کارگران شرکت‌کننده برخی از مزایای تامین اجتماعی مانند بیمه عمر، حوادث شخصی و پوشش‌های درمانی را ارائه دهند.

گزارشی در روزنامه تایمز ایندیا مدعی شده است که وزارت کار در این زمینه با این پلتفرم ها گفتگوهایی داشته است. با این حال، در این گزارش آمده است که این مشکل هنوز حل نشده است. این گزارش می‌گوید: «با توجه به اینکه این پوشش‌های گروهی خواهند بود، هزینه برای پلتفرم‌هایی که شاهد جهش گسترده کارگران به سمت آنها بوده‌اند، چه برای مشاغل پاره وقت یا حتی کار تمام وقت، قابل توجه نخواهد بود».

کارگر گیگ شخصی است که کار انجام می دهد یا در یک ترتیب کاری شرکت می کند و از این گونه فعالیت ها خارج از روابط سنتی کارفرما و کارمند درآمد کسب می کند. کارگران گیگ و پلتفرم که توسط مشاغل مختلف تجارت الکترونیکی مانند اوبر، اولا، سوئیگی و زوماتو درگیر هستند، حقوق دریافت نمی کنند و بنابراین از مزایای تامین اجتماعی مانند صندوق تامین اجتماعی، بیمه گروهی و مستمری محروم می شوند.

این اقدام در بحبوحه تلاش دولت برای ابلاغ کدهای کار صورت می گیرد که کلید تامین امنیت اجتماعی برای همه کارگران غیررسمی در کشور است. چهار قانون کار در مورد تامین اجتماعی، روابط صنعتی، دستمزد، و ایمنی شغلی بهداشت و شرایط کار (OSH) قبلاً توسط مجلس تصویب شده است، اما این قوانین تنها زمانی قابل اجرا هستند که مرکز و ایالت ها قوانین مربوطه را ابلاغ کنند زیرا کار موضوعی همزمان است. .

قانون تامین اجتماعی پیشنهاد کرده است علاوه بر ایجاد صندوق تامین اجتماعی از طریق کمک‌های جمع‌آوری‌کننده‌های خاص، پوشش‌های عمر و از کارافتادگی، بیمه حوادث، مزایای بهداشت و زایمان، حمایت از سالمندی و مهدکودک برای کارگران گیگ فراهم شود.

طبق گزارش سال 2021 سازمان بین‌المللی کار، تنها حدود 40 درصد از کارگران در پلت‌فرم‌های مبتنی بر وب دارای بیمه درمانی بودند، در حالی که کمتر از 20 درصد از آسیب‌های ناشی از کار، بیمه بیکاری و از کارافتادگی، یا مستمری کهولت یا مزایای بازنشستگی تحت پوشش قرار گرفتند. در این گزارش آمده است که این ارقام در کشورهای در حال توسعه حتی کمتر است.

با این حال، شرکت‌ها به مشکلات متعددی اشاره کرده‌اند، یکی از آنها این است که کارگران اغلب در سراسر پلتفرم‌ها کار می‌کنند و تامین آن دشوار است. با افزایش شدید سهم کارگران اقتصاد گیگ – که بیش از 1.3٪ از نیروی کار فعال توسط Niti Aayog – دولت به دنبال اطمینان از این است که پلتفرم‌ها نه تنها امنیت اجتماعی را تأمین می‌کنند، بلکه آن را به صورت عمومی نیز افشا می‌کنند.