دستیار ارشد: سفر پراچاندا نخست وزیر نپال به هند به دلایل داخلی تا ژوئن به تعویق افتاد

به گفته دستیار ارشد وی، سفر پیشنهادی پوشپا کمال داهال پراچاندا، نخست وزیر نپال به هند، به دلایل داخلی، از جمله لرزش در نظرسنجی های اخیر، بیشتر به تعویق افتاده است و بعید است که اولین سفر خارجی وی قبل از ژوئن انجام شود. . این دومین بار است که سفر پراچاندا به هند به دلایل داخلی به تعویق می افتد. سفر به هند اولین سفر خارجی وی پس از تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار در دسامبر سال گذشته بود.

دستیار ارشد نزدیک به نخست وزیر پراچاندا روز شنبه به PTI گفت: “دولت نپال در حال آماده شدن برای ارائه بودجه سالانه خود برای سال مالی آینده در پایان ماه مه است و سفر نخست وزیر به هند تنها پس از آن انجام خواهد شد.”

این دستیار که نخواست نقل قول شود گفت که سفر پیشنهادی نخست وزیر به دلایل داخلی بیشتر به تعویق افتاده است و بعید است که اولین سفر خارجی قبل از ژوئن انجام شود.
پیش از این، دولت مشغول آماده سازی برای سفر پراچاندا به هند بین روزهای دوم تا سوم ماه مه بود.

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای که اخیراً در نپال به پایان رسیده است، نخست‌وزیر 68 ساله را نیز وادار کرده است تا برای حفظ ثبات سیاسی در این کشور، در این سفر تجدید نظر کند.

از سه کرسی که انتخابات میان‌دوره‌ای در این ماه برگزار شد، ائتلاف حاکم دو کرسی را از دست داد، یکی در تانهو – 1 و دیگری در چیتاوان – 2. تنها اوپندرا یاداو، رئیس حزب جاناتا سامجوادی موفق شد در انتخابات پیروز شود. بارا – 2 با حمایت اتحاد حاکم.

حزب راشتریا سوتانترا (RSP) که دو کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست آورده است، به صراحت اعلام کرده است که در شرایط کنونی به دولت تحت رهبری پراچاندا نخواهد پیوست و در حال بررسی موضع خود در مورد ادامه حمایت از دولت ائتلافی از خارج یا نه. راوی لامیچه‌هان، روزنامه‌نگار تلویزیونی که تبدیل به سیاستمدار شده است، از چیتاوان – 2 – برنده شد، در حالی که اقتصاددان معروف سورنیم واگل از تانهو – 1 برد. حمایت RSP با 21 کرسی در مجلس نمایندگان برای بقای پراچاندا بسیار مهم خواهد بود. دولت به رهبری

پیروزی حزب تازه تاسیس RSP یک شکست شرم آور برای احزاب بزرگتر بود که توسط رهبران ارشد اداره می شدند. در هر دو حوزه انتخابیه، کنگره نپالی نامزدهای خود را با حمایت ائتلاف حاکم معرفی کرده بود.

ائتلاف جدید هشت حزبی تحت رهبری پراچاندا شامل کنگره نپالی، CPN-مرکز مائوئیست، CPN-سوسیالیست متحد، حزب ناگاریک اونموکتی، حزب جانامات، حزب جانتا ساماجوادی، حزب لوکاتانتریک سامجوادی، و راشتریا جانامورچا است.

در همین حال، وزیر امور خارجه تازه منصوب شده NP Saud گفته است که دولت در حال انجام تدارکات اساسی برای پربار کردن سفر آتی پراچاندا به هند است.

او به روزنامه دولتی گورخاپاترا گفت که دولت نپال می خواهد این دیدار را مثمر ثمر کند.

او گفت: «ما در حال کار بر روی یک برنامه زمان‌بندی نتیجه‌محور هستیم و آمادگی‌های بزرگی در حال انجام است تا اولویت‌ها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه بین وزارتخانه های مختلف در خصوص سفر نخست وزیر به پایان رسیده است.

سعود گفت که مرحله اول گفتگوهای بین وزارتی تحت رهبری او به عنوان بخشی از مقدمات به پایان رسیده است.

سعود که در اواسط آوریل به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد، گفت: «ما با هدف تقویت بیشتر روابط بین‌المللی خود، منافع ملی را در نقطه کانونی قرار خواهیم داد».

وی خاطرنشان کرد: نپال در اصول اساسی سیاست خارجی ثابت مانده است.

وی با بیان اینکه نپال روابط نزدیک و خوبی با هند و چین دارد، افزود: روابط ما با سایر کشورهای جهان نیز صمیمانه است. وی گفت: ما همیشه به اصول سیاست عدم تعهد و اصل پانچشیل پایبند خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی، دولت تلاش می‌کند تا با حفظ تعادل بیشتر در روابط بین‌الملل به جلو حرکت کند.

وی گفت: «از آنجایی که نپال در سال 2026 در سطح کشورهای در حال توسعه فارغ التحصیل می شود، نیاز به انجام آمادگی های داخلی و خارجی برای این منظور وجود دارد.

پراچاندا در ژوئیه سال گذشته به دعوت جی پی نادا رئیس ملی BJP از هند بازدید کرد.

پراچاندا برای سومین بار در 26 دسامبر سال گذشته پس از خروج چشمگیر از ائتلاف پیش از رای گیری به رهبری کنگره نپالی و دست در دست شدن با رهبر مخالفان KP Sharma Oli، سوگند یاد کرد.