جی پی مورگان پس از توقیف توسط رگولاتورها، بانک فرست ریپابلیک را خریداری می کند

بر اساس بیانیه ای، JPMorgan Chase & Co پس از اینکه وام دهنده مشکل دار منطقه ای توسط رگولاتورها تصاحب شد، First Republic Bank را خریداری خواهد کرد.

دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، جی‌پی مورگان تمام سپرده‌ها، از جمله تمام سپرده‌های بیمه‌نشده، و اساساً تمام دارایی‌های First Republic را در اختیار خواهد گرفت.

تنظیم کننده کالیفرنیا، شرکت بیمه سپرده فدرال ایالات متحده را به عنوان گیرنده بانک منصوب کرده بود. DFPI در بیانیه خود گفت: “سپرده‌ها توسط FDIC با محدودیت‌های قابل اجرا بیمه می‌شوند.”

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که رگولاتورها شانس کمتری را برای نجات سانفرانسیسکو مشاهده کردند و تلاش‌های بخش خصوصی نتوانست به توافقی منجر شود.

بانک‌ها قبلاً تمایلی به سرمایه‌گذاری برای نجات وام‌دهنده منطقه‌ای مشکل‌دار در روزهای اخیر نداشتند، اما گفته می‌شود که برخی علاقه‌مند به ارائه پیشنهاد در صورت حراج آن هستند.

گروهی متشکل از 11 بانک در ماه مارس 30 میلیارد دلار به فرست ریپابلیک واریز کرده بودند تا به آن کمک کنند تا راه حلی برای آن پیدا کند. اینها عبارتند از JPMorgan Chase & Co، Citigroup، Bank of America، Wells Fargo، Goldman Sachs و Morgan Stanley.

جی پی مورگان، بزرگترین وام دهنده در ایالات متحده، اکنون با خرید بزرگتر خواهد شد. تحت شرایط عادی، محدودیت های نظارتی ایالات متحده با توجه به اندازه جی پی مورگان و سهم فعلی سپرده های ایالات متحده، از افزایش بیشتر پایه سپرده وام دهنده جلوگیری می کرد. جمهوری اول پس از فروپاشی SVB و Signature Bank دچار بحران گسترده ای شد. مشتریان ثروتمند شروع به برداشت سپرده‌ها از First Republic کردند و بانک را با مشکل مواجه کردند.

افزایش سریع نرخ نرخ سیاست، مشکلاتی را برای برخی از کسب و کارها برای بازپرداخت یا ارائه وام ایجاد می کند، و خطرات زیان را برای وام دهندگانی که قبلاً تحت ترس رکود قرار داشتند، ایجاد می کند.

منابع آگاه به رویترز گفتند که گروه خدمات مالی PNC، JPMorgan Chase & Co و Citizens Financial Group Inc از جمله بانک هایی بودند که پیشنهادات نهایی خود را برای First Republic Bank روز یکشنبه در حراجی توسط تنظیم کننده های ایالات متحده ارائه کردند.

هفته گذشته، شرکت بیمه سپرده فدرال از بانک هایی از جمله جی پی مورگان و پی ان سی فایننشال خواسته بود تا پیشنهادات نهایی را برای بانک فرست ریپابلیک تا یکشنبه ارائه کنند. بلومبرگ گزارش داده است که FDIC اواخر روز پنجشنبه با بانک‌ها تماس گرفت و به دنبال نشانه‌هایی از بهره، از جمله قیمت پیشنهادی و هزینه تخمینی صندوق بیمه سپرده آژانس بود. منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، بر اساس این ارسال‌ها در روز جمعه، تنظیم‌کننده حداقل دو شرکت را به مرحله بعدی در فرآیند مناقصه دعوت کرد.

سهام فرست ریپابلیک بانک در معاملات طولانی روز جمعه نیویورک به دلیل گمانه زنی ها مبنی بر توقیف توسط رگولاتور بانکی ایالات متحده تا 54 درصد سقوط کرد. سهام این بانک در سال جاری تاکنون 97 درصد کاهش داشته است. در روز جمعه، سهام این بانک با کاهش 43 درصدی بسته شد و به پایین ترین سطح خود یعنی 2.99 دلار رسید.

FDIC تصمیم گرفته بود که موقعیت وام دهنده بدتر شده است و دیگر زمانی برای نجات از طریق بخش خصوصی وجود ندارد.

First Republic به افراد ثروتمندتر خدمات می داد، دقیقاً مانند بانک سیلیکون ولی که بر شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز بود. First Republic که در سال 1985 با 10 کارمند شروع به کار کرد تا ژوئیه 2000 به عنوان چهاردهمین در ایالات متحده رتبه بندی شد. این کشور 80 دفتر در هفت ایالت داشت و تا پایان سال 2022 بیش از 7200 کارمند داشت.