جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاپوآ گینه نو با 18 رهبر اقیانوس آرام جنوبی دیدار می کند

یک دیپلمات ارشد منطقه روز شنبه گفت، در حالی که ایالات متحده و چین برای نفوذ با هم رقابت می کنند، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هنگام بازدید از پاپوآ گینه نو در ماه مه، با 18 رهبر از اقیانوس آرام جنوبی دیدار خواهد کرد.

اقیانوس آرام جنوبی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک پس‌آب دیپلماتیک نسبی تلقی می‌شد، اما به طور فزاینده‌ای عرصه رقابت قدرت‌ها برای نفوذ تجاری، سیاسی و نظامی است. جاستین تاچنکو، وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو، در یک کنفرانس خبری گفت که بایدن در مذاکرات دوجانبه با میزبانان خود شرکت خواهد کرد و “همچنین با رهبران 18 جزیره اقیانوس آرام دیدار خواهد کرد.” مجمع 18 عضوی اقیانوس آرام یک بلوک منطقه ای از ایالت های عمدتا کوچک است که در پهنه وسیع اقیانوس پراکنده شده اند.

نخست وزیران استرالیا و نیوزلند نیز حضور خواهند داشت. بایدن اولین رئیس جمهور مستقر ایالات متحده در حداقل یک قرن اخیر باشد که در تاریخ 22 مه از پاپوآ گینه نو دیدن می کند. طبق سوابق وزارت امور خارجه که به زمان دولت تئودور روزولت در سال 1901 بازمی گردد، هیچ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده به این کشور سفر نکرده است. پاپوآ گینه نو همچنین قرار است بایدن در نشست سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن و در نشست سران کشورهای چهارگانه – استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده – در سیدنی در ماه مه شرکت کند.
جوزف یون، فرستاده ویژه ایالات متحده، این هفته گفت که ایالات متحده پس از سال‌ها غفلت نسبی که در آن نفوذ چین در سراسر اقیانوس آرام جنوبی افزایش یافت، در حال “بازی کردن” است. چین اخیراً یک پیمان امنیتی محرمانه با جزایر سلیمان در شرق پاپوآ گینه نو امضا کرده است که می تواند به نیروهای چینی اجازه استقرار یا استقرار در آنجا را بدهد.

یک شرکت چینی تحت حمایت دولت در ماه مارس قراردادی را برای توسعه بندر بین‌المللی در پایتخت هونیارا به دست آورد که یک پیروزی بزرگ در تلاش پکن برای به دست آوردن یک موقعیت استراتژیک در اقیانوس آرام جنوبی بود.

این منطقه می تواند در هر گونه آتش سوزی نظامی احتمالی بر سر تایوان حیاتی باشد. یون به مؤسسه هادسون گفت: «ما باید سرعت بخشیدن به عقب نشینی خود را افزایش دهیم. او پیش از تایید نشست بایدن در اقیانوس آرام گفت: «هر گونه تعامل در سطح بالا قابل استقبال است». “آیا ما اقیانوس آرام را نادیده گرفته ایم؟ پاسخ این است که بله، ما اقیانوس آرام را نادیده گرفته ایم و بنابراین من از توجه بیشتری که در حال حاضر به آن می شود قدردانی می کنم. ما سعی می کنیم تا حدودی آن را اصلاح کنیم.”