جناح های متخاصم سودانی پس از شکست در توافق آتش بس با یکدیگر می جنگند

حملات هوایی و توپخانه ای خارطوم را در روز جمعه پس از آن که ارتش متخاصم سودان و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع با وجود تعهد به حفاظت از غیرنظامیان و اجازه دسترسی به کمک های بشردوستانه در مورد آتش بس به توافق نرسیدند، حمله کردند.

به اصطلاح اعلامیه اصول اواخر روز پنجشنبه در عربستان سعودی پس از نزدیک به یک هفته گفتگو بین دو طرف امضا شد، اما هیچ یک هنوز بیانیه‌ای مبنی بر تایید این توافق منتشر نکرده‌اند.

از زمان درگیری ناگهانی در 15 آوریل، جناح های نظامی رقیب هیچ نشانه ای از خود نشان نداده اند که آماده ارائه امتیاز برای پایان دادن به درگیری های مرگباری هستند که صدها هزار نفر را ریشه کن کرده و می تواند سودان را وارد یک جنگ داخلی تمام عیار کند.

این درگیری اقتصاد سودان را فلج کرده و تجارت آن را خفه کرده است، و سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که اکنون 200000 نفر به کشورهای همسایه گریخته اند.

با این حال، ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل متحد در سودان گفت که انتظار دارد مذاکرات آتش‌بس دوباره در روز جمعه یا شنبه آغاز شود و در حالی که آتش‌بس‌های قبلی شکست خورد زیرا هر دو طرف فکر می‌کردند می‌توانند برنده شوند، اکنون هیچ یک باور ندارند که پیروزی سریع خواهد بود.

محمد عبدالله، 39 ساله، ساکن خارطوم، در حالی که صدای انفجارها در بحری همسایه نیز شنیده شد، گفت: «ما انتظار داشتیم که توافق جنگ را آرام کند، اما با آتش توپخانه و حملات هوایی از خواب بیدار شدیم.