تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماه اول سال 2023 0.1 درصد رشد کرد

داده های رسمی روز جمعه نشان داد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه اول رشد کرد و تنها 0.1 درصد نسبت به سه ماهه قبل رشد کرد زیرا تورم بالا و نرخ های بهره بر فعالیت ها تأثیر می گذارد.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، شاهد رکود رشد صفر درصد نسبت به سه ماهه قبل بود.

سال به سال، آلمان تنها کشور در منطقه تک ارزی بود که 0.1 درصد انقباض را ثبت کرد.
بر اساس ارقام Eurostat، اداره آمار اتحادیه اروپا، در کل اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی نسبت به سه ماهه قبل 0.3 درصد افزایش یافته است.

پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اتحادیه اروپا، گفت که داده‌های سه ماهه اول «اخباری دلگرم‌کننده است که نشان می‌دهد اقتصاد اروپایی همچنان در برابر یک پس‌زمینه چالش‌برانگیز جهانی مقاومت نشان می‌دهد».

رقم ضعیف اما مثبت برای منطقه یورو منعکس کننده قرائت سه ماهه آخر سال 2022 است که رشد 0.1 درصدی را نیز نشان می دهد و تایید می کند که تا کنون از رکود فرار کرده است اما تورم بالا همچنان یک عامل کاهش دهنده است.

اگرچه تورم منطقه یورو تا حدودی کاهش یافته است، اما همچنان 6.9 درصد به صورت سالانه است، که بیش از سه برابر هدف بانک مرکزی اروپا برای دو درصد است. دوباره نرخ ها را افزایش می دهد، و اگر چنین است چقدر.

بانک مرکزی از ژوئیه سال گذشته تا کنون نرخ بهره را 3.5 درصد افزایش داده است و فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد این بانک، این هفته گفت که “این هنوز زمان مناسبی برای توقف نیست”.

داده های اولیه یورواستات حاکی از آن است که آلمان هنوز درگیر عواقب جنگ روسیه در اوکراین است، به ویژه دور شدن از گاز روسیه که انرژی بسیاری از صنعت آن را تامین کرده است.

قوی ترین عملکرد سه ماهه تولید ناخالص داخلی پرتغال با رشد 1.6 درصدی و پس از آن اسپانیا، ایتالیا و لتونی با 0.5 درصد قرار گرفتند. فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، رشد 0.2 درصدی را نشان داد.

کاهش سه ماهه برای ایرلند با 2.7 درصد و اتریش با 0.3 درصد ثبت شد.

شرکت تحلیل اقتصادی آکسفورد اکونومیکس اعلام کرد که داده های یورواستات برای منطقه یورو کمی کمتر از تخمین 0.2 درصدی آن است.

در این بیانیه آمده است: “ما انتظار نداریم که رشد اقتصادی در طول سال 2023 افزایش یابد.”

این گزارش افزود که شروع قوی برای صنعت منطقه یورو در اوایل سال جاری “احتمالاً عمر کوتاهی خواهد داشت” زیرا تورم و جو مالی سخت تر بر رشد تاثیر می گذارد.

ING Economics گفت که رشد ناچیز “بهتر از ترس است – اما واضح است که دلیلی برای خوشحالی وجود ندارد”.

در حالی که منطقه تک ارزی از رکودی که ماه‌ها پیش کاملاً اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید، به لطف زمستان گرم، کاهش قیمت عمده‌فروشی انرژی و بازگشایی چین، اجتناب کرده است، «هیچ دلیلی برای رضایت وجود ندارد».

ING Economics با اشاره به اینکه آلمان “در قلمرو رکودی باقی می ماند” – برای بانک مرکزی اروپا که نرخ ها را تعیین می کند و نشانه ای از تغییر “ساختاری” است، یک دردسر برای بانک مرکزی اروپا است، اضافه کرد که اختلاف بین کشورهای عضو نگران کننده بود.

پیش‌بینی می‌کرد که «رشد ملایم تا سال 2024 باشد».

این با پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول که رشد اقتصادی منطقه یورو را تنها در سال آینده شتاب می‌دهد، مطابقت دارد.

تورم همچنان عامل اصلی منطقه یورو است و به افزایش دستمزدها دامن می زند که اگرچه کوتاه مدت است، اما می تواند به بانک مرکزی اروپا دلیل بیشتری برای تشدید بیشتر سیاست های پولی بدهد.

نگرانی دیگر کاهش رشد در ایالات متحده است، جایی که بحث مشابهی در مورد تأثیر افزایش بیشتر نرخ ها در جریان است.

برای منطقه یورو، ING Economics آن را “مسابقه بین دو محرک متضاد” نامید: حرکت مثبت در صنعت و افزایش دستمزدها در برابر تاثیر سخت‌گیری سیاست‌های پولی و رکود در انتظار ایالات متحده.